عصر خودرو

طی هفته گذشته رقم خورد؛

معاملات سکه برای تحویل شب عید، صدرنشین بازار آتی

عصر بازار: حجم معاملات آتی سکه طلا طی هفته گذشته در بورس کالای ایران به ۱۵ هزار و ۳۰۶ قرارداد و ارزش آن به بیش از یک هزارمیلیارد و ۴۱۰ میلیون ریال رسید؛ همچنین بیشترین حجم معاملات آتی سکه کماکان به قرارداد تحویل اسفند امسال اختصاص دارد.

معاملات سکه برای تحویل شب عید، صدرنشین بازار آتی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، در حالی که سرمایه گذاران بین المللی و کارشناسان اقتصادی منتظر برگزاری نشست فدرال رزرو آمریکا در هفته آتی هستند، قیمت جهانی طلا در هفته ای که گذشت با کاهش روبرو شد.

    بر همین اساس قیمت سکه در بازار داخلی با توجه به ثبات نسبی نرخ ارز، تحت تاثیر روند رو به پایین طلای جهانی قرار گرفت به طوریکه طی هفته گذشته از چهار سررسید فعال آتی سکه طلا، بیش‌ترین حجم معاملات با 13 هزار و 192 قرارداد و به ارزش یک هزار میلیارد و 212 میلیون ریال به سکه طلا تحویل اسفند ماه اختصاص داشت.

    قراردادهای آتی سکه طلا تحویل دی ماه نیز با یک هزار و 401 قرارداد و به ارزش 127 میلیارد و 800 میلیون ریال در جایگاه دوم قرار گرفت. رتبه سوم معاملات به قرارداد آتی سکه تحویل آبان با 524 قرارداد به ارزش 47 میلیارد و 846 میلیون ریال اختصاص داشت. این در شرایطی است که معاملات تحویل شهریور، حجم معاملات کمتری را نسبت به سایر سر رسیدها تجربه کرد و در رده آخر قرار گرفت. این سررسید با 250 قرارداد و ارزش بیش 866 میلیارد ریال به کار خود در هفته اخیر پایان داد.

    همچنین در آخرین روز هفته گذشته در پی افت قیمت جهانی طلا و در پیش گرفتن روند نزولی سکه در بازار نقدی، قیمت سکه در بازار آتی نیز نسبت به ابتدای هفته کاهش یافت؛ به طوری که سکه سررسید شهریور ماه با افت 0/52 درصدی با نرخ 908 هزار تومان معامله شد. سکه تحویل آبان با قیمت 904 هزار تومان به فروش رسید که کاهش 0/52 درصدی را در روز پنجشنبه به ثبت رساند. قرارداد تحویل دی نیز با قیمت 906 هزار تومان معامله شد و افت 0/48 درصدی را در این روز تجربه کرد. در آخر نیز سکه تحویل اسفند با قیمت 911 هزار تومان مورد معامله قرار گرفت که با روند نزولی قیمت همراه شد و کاهش 0/53 درصدی را در این معاملات به ثبت رساند.

    همچنین در بازار سکه نقدی نیز روز پنجشنبه گذشته همزمان باهم مسیری متغیرهای کلیدی بر قیمت سکه یعنی طلای جهانی و نرخ ارز، با کاهش قیمت روبه رو شد، به طوری که هر قطعه سکه تمام بهار آزادی به قیمت 911 هزار تومان رسید. این در شرایطی است که نیم‌سکه در این بازار داخلی با قیمت 446 هزار تومان معامله شد. از طرفی ربع سکه نیز با قیمت 256 و سکه یک گرمی هم با نرخ 170 هزار تومان در این روز به فروش رسید.

    از طرفی برخی کارشناسان اقتصادی بر این باورند که افزایش احتمالی نرخ بهره فدرال رزرو می تواند در کوتاه مدت موجب تقویت ارزش دلار و کاهش قیمت طلای جهانی و به دنبال آن سکه در بازار داخلی شود.

    البته نگرانی ها نسبت به وضعیت اقتصادی چین نیز می تواند عامل منفی دیگری برای قیمت طلا در روزهای آینده باشد. تا پایان هفته جاری آمارهای مهم اقتصادی چین نیز منتشر خواهد شد و این آمارها نیز می تواند تاثیر زیادی بر روند نوسانات قیمت طلا داشته باشد.

    برچسب ها