عصر خودرو

جزییات ورود دو فروند ایرباس به ناوگان ایران

عصر بازار- در شرایط پسابرجام خرید دو فروند ایرباس ۳۲۱ مدل ۲۰۰۶ توسط یک ایرلاین داخلی در حالی بدون سر و صدا انجام شد که هنوز تلاش شرکتهای دولتی برای خرید هواپیمای نو ادامه دارد.

جزییات ورود دو فروند ایرباس به ناوگان ایران
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، چند روزی است که شرکت کیش ایر دو فروند هواپیمای مسافربری ایرباس 321 خریداری کرده و این هواپیماها هم اکنون با روزانه 6 نشست و برخاست از دو مبدأ کیش و مشهد به مقصد نجف در حال سرویس دهی به زائران اربعین حسینی هستند. ابتدا مدیرعامل منطقه آزاد کیش در جریان نمایشگاه هوایی و هوانوردی در جزیره کیش خبر خرید این هواپیماها را اعلام و سپس مدیرعامل کیش ایر در جمع خبرنگاران جزییات این موضوع را تشریح کرد.

    محمدتقی جدیدی گفت: سرانجام پس از شش ماه تلاش در شرایطی که با توجه به تحریم و موانعی که آمریکاییهایی ایجاد می کردند توانستیم دو فروند هواپیمای ایرباس 321 مدل دسامبر 2006 خریداری کنیم. این هواپیماها بسیار تمیز و دارای تزیینات داخلی زیبا هستند و در بین ناوگان هواپیمایی داخلی به نوعی جوان ترین محسوب می شوند.

    وی با بیان اینکه هم اکنون روزانه 6 سورتی (نشست و برخاست) توسط دو ایرباس خریداری شده صورت می گیرد، گفت: انشاءالله ما عزم و اراده ای که در این قضیه وجود دارد بتوانیم هواپیماهای جدیدتری را هم خریداری کنیم و به تعهد و هدف خود مبنی بر ازدیاد و نوسازی ناوگان دست یابیم.

    مدیرعامل کیش ایر همچنین وعده داد تا آخر سال 1395 سه فروند هواپیمای دیگر خریداری کنند و سال آینده این تعداد را به10 فروند برسانند.

    جدیدی درباره قیمت و نحوه پرداخت مبلغ هواپیماها گفت: بخشی از مبلغ به صورت نقد و بخش دیگر اقساطی پرداخت می شود. هر خریدی که می خواهد انجام شود بخصوص هواپیما باید با توجه به مشخصات آن کارشناسی روی مبلغ انجام شود و معمولا خرید نهایی بین 10 تا 15 درصد بالاتر از مبلغ کارشناسی صورت می گیرد. ولی ما توانستیم هواپیماها را 3 تا 4 میلیون دلار پایین تر از رقم کارشناسی که در کشور انگلیس انجام شد خریداری کنیم. مضافا اینکه آنها قیمت را به صورت نقد برای ما کارشناسی کردند ولی ما هواپیما را با اقساط دو ساله خریدیم.

    وی نحوه دریافت مجوز خرید ایرباسها را خارج از چارچوب اوفک دانست و گفت: همان طور که می دانید شرکتهای دولتی در حال مذاکره با ایرباس و بویینگ برای خرید هواپیما هستند اما تا زمانی که مجوز لازم بر اساس آیتمهای اوفک را نگیرند نمی توانند آنها را وارد کنند. با این حال راههای فرعی هم در این مسیر وجود دارد که ما راه فرعی را انتخاب کردیم.

    مدیرعامل کیش ایر در پاسخ به این سوال که علت خرید هواپیمای کارکرده چه بوده است بیان کرد: ما می توانستیم هواپیمای نو خریداری کنیم ولی برای هر کاری باید توجیه اقتصادی وجود داشته باشد. به طور مثال یک هواپیمای ایرباس 320 مدل 2016 حدود 70 میلیون دلار قیمت دارد و با توجه به اینکه ما شرکت انتفاعی هستیم و باید از ابزارهای در اختیار پول در بیاوریم پرداخت چنین مبلغی برای ما توجیه ندارد.

    جدیدی درباره اینکه با این توضیحات، ایران ایر به چه علت قصد دارد هواپیمای نو خریداری کند گفت: در مسائل استراتژیک توجیه اقتصادی به میان نمی آید. ایران ایر شرکت دولتی است و باید عمده حمل و نقل و بار کشور را انجام دهد. بر این اساس مسائل اقتصادی در اولویت دوم قرار می گیرد.

    وی همچنین با اشاره افزایش مسیرهای پروازی خاطرنشان کرد: آمار سال گذشته ما نشان می دهد که در همین زمان 34 سورتی در روز داشتیم و امروز این رقم به حدود  67 سورتی پرواز رسیده است. مضافا اینکه برای هواپیما فقط رفت و برگشت خیلی اهمیت ندارد. خوشحالی ما امروز بیشتر به این دلیل است که همه پروازهای ما Low Factor است. یعنی 95 درصد هواپیما را نو کردیم که آمار خوبی است.

    مدیرعامل کیش ایر در پاسخ به این سوال که آیا خرید هواپیمای "سوخو" در دستور کارشان قرار دارد،  گفت: خیر، این کار را نکردیم. ما شرکت خصوصی با پتانسیل محدود هستیم و  استفاده از چند نوع هواپیما برای ما عقلانی نیست. بنابراین سعی کردیم فعلا به همین دو ایرباس و بویینگ اکتفا کنیم. سه فروند هم فوکر 100 داریم که اروپایی است ولی مخارج این هواپیماها خیلی بالاست. به همین دلیل در صورتی که به حجم هواپیماهای دنیا برسیم و بتوانیم ناوگانمان را تقویت کنیم اولین قدیمی که برخواهیم داشت این است که از هواپیماهای با مخارج گزاف رها شویم.

    خبرنگاری با اشاره به تاخیر 2 ساعت20 دقیقه ای پرواز تهران ـ کیش توسط شرکت کیش ایر، علت این مساله را جویا شد که جدیدی پاسخ داد: می دانستیم که پروازهای نجف باعث می شود مقداری در پروازهای داخلی دچار مشکل شویم اما مکلف شدیم که پروازهای نجف را به صورت چارتری انجام دهیم. همین باعث شد روزانه چهار پرواز از فرودگاه امام (ره) انجام دهیم. یک پرواز از کیش و یک پرواز هم از فرودگاه مشهد به نجف داریم و با توجه به اینکه هواپیماها زنجیروار به هم وصل هستند این ناهماهنگی ها اتفاق می افتد.

    برچسب ها