عصر خودرو

ایران به بزرگترین کشور تامین کننده نفت هند تبدیل شد

عصر بازار- جدیدترین داده های محموله های نفتی هند نشان می دهد که ایران در ماه اکتبر(مهر-آبان) با پشت سر گذاشتن عربستان سعودی ، به بزرگترین کشور تامین کننده نفت هند تبدیل شده است.

ایران به بزرگترین کشور تامین کننده نفت هند تبدیل شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، پیش از تحریم های ظالمانه غرب،ایران پس از عربستان سعودی دومین کشور صادر کننده نفت به هند محسوب می شد، اما تحریم ها باعث کاهش صادرات نفت ایران به هند و ظهور تامین کنندگان جدید نفتی مانند عراق در لیست منابع انرژی هند شد.

    داده های منتشر شده نشان دهنده افزایش واردات نفت هند از ایران پس از لغو تحریم ها در ماه ژانویه است .
    براساس این داده ها، واردات نفت هند از ایران در ماه اکتبر(مهر-آبان) با سه برابر افزایش در مقایسه با ماه قبل از آن به 789 هزار بشکه نفت خام در روز رسیده است.
    این درحالی است که هند در مدت مشابه 697 هزار بشکه نفت خام در روز از عربستان سعودی وارد کرده است.
    میزان صادرات نفت عربستان سعودی به هند از ژانویه تا اکتبر با متوسط 830 هزار بشکه نفت خام در روز همچنان در رتبه نخست صادر کنندگان نفت به هند قرار دارد.
    در این مدت عراق به طور متوسط روزانه 784 هزار بشکه نفت خام و ایران 456 هزار و 400 هزار بشکه نفت خام به هند صادر کرده اند.
    یکی از دلایل افزایش واردات نفت هند از ایران، کاهش ظرفیت صادرات نفت خام عربستان سعودی به دنبال افزایش پالایش نفت دراین کشور است.
    'احسان الحق' کارشناس نفت در سازمان مشاوره 'کی بی سی انرژی' در انگلیس گفت: ظرفیت پالایش عربستان سعودی گسترش یافته،بنابراین این کشور نمی تواند صادرات نفت خود را افزایش دهد.
    وی با بیان اینکه ایران دارای فرصت بهتری برای افزایش صادرات نفت به هند می باشد تصریح کرد قیمت های مناسب و تخفیف های جذاب از دلایل مهم اقبال خریداران به نفت ایران است .
    براساس گزارش های منتشر شده ،ماه گذشته هند 2 میلیون بشکه نفت خام برای منابع ذخیره سازی اضطراری از ایران وارد کرد.
    هند همچنین قصد دارد در ماه نوامبر چهار میلیون بشکه نفت خام دیگر برای منابع ذخیره سازی اضطراری خود از ایران خریداری کند.
    هند از ماه آوریل تا اکتبر سال مالی جاری 523 هزار و 200 بشکه نفت خام از ایران وارد کرده در حالیکه این میزان در سال گذشته 249 هزار و 100 بشکه نفت خام بوده است.
    شرکت های بزرگ نفتی هند مانند صنایع رلاینس که در زمان تحریم های اقتصادی ایران، واردات نفت خود را از این کشور متوقف کرده بودند، هم اکنون واردات نفت خود را از تهران از سر گرفته اند.
    ایران در حالی به بزرگترین صادر کننده نفت خام هند تبدیل می شود که سازمان کشور های صادر کننده نفت ( اوپک) در 30 نوامبر در خصوص کاهش تولید نفت با هدف افزایش قیمت ها در بازار های جهانی تصمیم گیری خواهد کرد.
    میزان تولید نفت ایران درزمان تحریم ها دومیلیون و 800 هزار بشکه در روز بود که قرار است تا پایان امسال این میزان به چهار میلیون بشکه در روز افزایش یابد.

    برچسب ها