عصر خودرو

انتقاد کارشناسان از ناهماهنگی دستگاه‌های اجرایی؛

شکست طرح کارت اعتباری کالا

عصر بازار- فعالان اقتصادی بر این باورند که جزیره‌ای عمل کردن دستگاه‌های اقتصادی کشور عامل اجرا نشدن بسیاری از برنامه‌های اقتصادی است‌.

شکست طرح کارت اعتباری کالا
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادآنلاین، یکی از مواردی که در این راستا می‌توان به آن اشاره کرد، دستور وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین بانک مرکزی برای اجرای طرح کارت اعتباری کالاست که با بی‌مهری بانک‌ها روبه‌رو شده است‌ چراکه در زمان تصمیم‌گیری برای این طرح، میزان اعتبار بانک‌ها و همچنین شرایط دیگر بررسی نشده و تنها به علت فشار رکود بر تولیدکنندگان داخلی، تصمیمی عجولانه و بدون برنامه‌ریزی اتخاذ شده است‌.

    طرح کارت اعتباری کالا اگرچه دارای مشکلات فراوانی است اما به واسطه نیاز برخی مصرف‌کنندگان، تقاضاهایی برای دریافت این کارت در بانک‌ها ارائه داده شده در حالی که بانک‌ها برای ارائه این کارت اعتبار کافی را ندارند و نسبت به اجرای دستور بانک مرکزی تمایلی نشان نمی‌دهند‌. بر همین اساس علاوه بر مشکلات موجود در این طرح جنجالی، اجرایی نشدن آن توسط بانک‌ها یکی از مشکلات مهم موجود در زمان فعلی است‌. اما در این میان اظهارنظر جالبی از سوی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص علت ناموفق بودن این طرح مطرح شده که نیاز به تامل دارد‌. محسن صالحی‌نیا علاوه بر اینکه علت موفق نبودن این کارت را عوامل مختلفی همچون موجود نبودن نرخ سود جذاب برای مصرف‌کنندگان و همچنین نبود تنوع و کیفیت مورد انتظار کالا مطرح کرده، برای اجرای موفق این طرح پیشنهاد کرده که برای بهبود شرایط خرید کارت اعتباری ایرانی، جامعه هدف نامحدود و تنوع محصولات بیشتر شود‌.
    این در حالی است که بسیاری از کارشناسان همچون دبیرکل انجمن صنایع لوازم‌خانگی ایران علت موفقیت آمیز نبودن بسیاری از برنامه‌های دولت مانند طرح کارت اعتباری کالا را نداشتن برنامه‌ای جامع توسط دولتمردان و جزیره‌ای عمل کردن آنها می‌داند که با توجه به شواهد به نظر درست می‌رسد‌.
    پیگیری وزارت صنعت
    در این راستا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز درباره سرنوشت ناموفق کارت‌های اعتباری خرید کالای ایرانی، اظهار کرد: در بخش خودرو در سال گذشته فروش 100 هزار خودرو با اعتبار 2000 میلیارد تومان پیش‌بینی شد که برای آن سازوکاری تعریف و با پشتوانه‌سازی بانک مرکزی از طریق چند بانک عامل با استقبال مشتریان همراه شد‌.
    محسن صالحی‌نیا اضافه کرد: در لوازم‌خانگی هم قرار بود اعتبار مشخصی با نرخ سود جذاب برای مصرف‌کنندگان ایجاد شود تا مشتریانی که می‌توانند از این کارت‌ها استفاده کنند نسبت به خرید محصولات با دوام داخلی اقدام کنند اما این اتفاق نیفتاد‌.
    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد کرد که برای بهبود شرایط خرید کارت اعتباری ایرانی جامعه هدف باید نامحدود و تنوع محصولات بیشتر شود‌. وی با اشاره به استقبال بسیار زیاد مصرف‌کنندگان از طرح تسهیلات 25 میلیونی خودرو گفت: به همین دلیل بانک مرکزی در زمینه لوازم‌خانگی احتیاط بیشتری به خرج داد تا پشتوانه منابع اعتباری را داشته باشد و به همین دلیل جامعه هدف را برای این کار محدود کردند‌.
    صالحی‌نیا با اشاره به پیشنهادات وزارت صنعت، معدن و تجارت برای بهبود وضعیت این طرح ادامه داد: ما اکنون می‌گوییم که جامعه هدف را باید نامحدود کنیم و دوم اینکه تولیدکنندگان ما بتوانند تا محصولات مصرفی بادوام خود را با تنوع لازم در طرح قرار دهند‌.
    وی با بیان اینکه لینک ارتباطی این کار بین نرم‌افزار طراحی شده با واحدهای تولیدی در پوزهای فروشگاهی باید متنوع شود، تصریح کرد: ما قطعا تاکید می‌کنیم که امکان عرضه کالای مصرفی بادوام در این حوزه وجود دارد اما باید این لینک ارتباطی برقرار شود و این به این مفهوم نیست که واحدهای تولیدی ما نتوانستند مشتریان را جذب کنند، بلکه شرایط لازم برای این کار فراهم نشده است‌.
    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه وزارت صنعت تا جایی که می‌تواند در این زمینه پیگیری انجام داد، ادامه داد: در بخش خودرو مکانیسم درستی فراهم شد که مصرف‌کنندگان پیش خودروساز می‌رفتند و با ارائه چک محصولات مورد نظر خود را خریداری می‌کردند بنابراین ماهیت دو طرح متفاوت است و همه تلاش ما این است که برای کالاهای مصرفی بادوام شرایطی را ایجاد کنیم تا افرادی که می‌توانند در صورت دریافت وام بازپرداخت آن را به درستی ارائه دهند از فواید آن بهره‌مند شوند‌.
    صالحی‌نیا همچنین با اشاره به رشد تولید برخی صنایع در سال 1395 اظهار کرد: ما در بخش‌هایی از صنعت افزایش تولید و در بخش‌هایی هم کاهش تولید داشته‌ایم‌. برای مثال در صنایع فولاد، لوازم‌خانگی، پتروشیمی، نساجی، غذایی و شیمیایی با رشد تولید روبه‌رو بوده‌ایم‌.
    وی افزود: از سوی دیگر به دلیل برخی مشکلات ایجاد شده از جمله ناامنی و سیاست‌های داخلی کشور عراق در پی کاهش صادرات سیمان به این کشور تولید این محصول ما با کاهش همراه بوده است‌. معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ناامنی در یک کشور پتانسیل تقاضا را کاهش می‌دهد، گفت: از سوی دیگر ما در مصالح ساختمانی افزایش زیادی نداشتیم چون در مسکن و ساختمان هنوز افزایش تولید به گونه‌ای نبوده که بتواند محصولات صنعتی این حوزه را با افزایش تولید روبه‌رو کند‌.
    ناهماهنگی دستگاه‌های دولتی برای حل رکود
    دبیرکل انجمن صنایع لوازم‌خانگی ایران نیز در انتقاد به طرح کارت اعتباری کالا بیان کرد: طرح‌های دولت برای خروج از رکود واحدهای تولیدی تاکنون موفقیت‌آمیز نبوده و دولت باید برنامه‌ای جامع با تصمیم جمعی دستگاه‌های اقتصادی تهیه و اجرایی کند‌.
    حبیب‌اله انصاری گفت: با اجرای ناموفق طرح کارت اعتباری 10 میلیون تومانی برای خرید کالا به دلیل کاهش اعتبار آن به شش میلیون تومان و محدود شدن دایره افرادی که امکان استفاده از آن را داشتند، این طرح با شکست روبه‌رو شد‌.
    او با اشاره به اینکه دولت با اعلام طرح‌هایی مانند ارائه کارت‌های اعتباری 10 میلیون تومانی تحرک‌هایی در بازار ایجاد و تولیدکنندگان را امیدوار کرد، خاطر نشان کرد: با اجرای ناموفق طرح کارت اعتباری 10 میلیون تومانی برای خرید کالا به دلیل کاهش اعتبار آن به شش میلیون تومان و محدود شدن دایره افرادی که امکان استفاده از آن را داشتند، این طرح با شکست رو به رو شد و امید واحدها که برای افزایش تقاضا، تولید و تامین نقدینگی مورد نیازشان برنامه‌ریزی کرده بودند، به صورت کلی از بین رفت‌.
    دبیرکل انجمن صنایع لوازم‌خانگی ایران با بیان اینکه بین بخش‌های اقتصادی در دولت هماهنگی وجود ندارد، گفت: وزیر صنعت شخصا و باتوجه به شرایط رکود در واحدها به دنبال اجرای طرح کارت‌های اعتباری بود و همه چیز در این وزارتخانه با حضور نمایندگانی از بخش‌های مختلف و تشکل‌هایی مانند ما نهایی شد ولی وقتی موضوع برای اجرایی شدن به بانک مرکزی رفت، به‌طور کلی تغییر کرد و همین ماجرا هم بود که باعث زمین خوردن آن شد، اتفاقی که نشان می‌دهد دستگاه‌های دولتی برای خروج از رکود باید هماهنگ‌تر و درکنار هم عمل کنند و نه به صورت جزایری مجزا‌.
    انصاری در ادامه مهم‌ترین چالش‌های واحدهای تولیدی صنایع لوازم‌خانگی را «رکود حاکم بر بازار» عنوان کرد و اظهار داشت: باتوجه به شرایط ویژه‌ای که وجود دارد، دولت باید با تحریک تقاضای بازار، اجرای درست برنامه‌های خروج از رکود، کاهش فشارهای مالیاتی و‌.‌.‌. از روی واحدها و ارائه تسهیلات؛ به دنبال حمایت و کمک به واحدهای تولیدی باشد‌.
    او با بیان اینکه هنوز برنامه خاصی برای احیای واحدهای تولیدی لوازم‌خانگی از سوی دولت اجرایی نشده تا شاهد بهبود شرایط باشیم، گفت: تاکنون در جلساتی که با وزیر صنعت، معدن و تجارت داشته‌ایم مشکلات را مطرح و درمیان گذاشته‌ایم و آقای وزیر هم انصافا تلاش‌هایی را برای بهبود شرایط کرده‌اند ولی واقعیت این است که ناهماهنگی‌های بین دستگاهی و سلیقه‌ای عمل کردن بیشترین آسیب‌ها را زده و اجازه نداده برنامه‌ها و طرح‌ها به سرانجام برسد‌.

    برچسب ها