عصر خودرو

تحلیل‌گران «فایننشال‌تایمز» در توکیو بررسی کردند

اصلاح آرام اقتصاد ژاپن

عصر بازار: شینزو آبه در سال ۲۰۱۲ با وعده اصلاح اساسی اقتصاد ژاپن به مقام نخست‌وزیری رسید. رابین هاردینگ، رئیس دفتر «فایننشال‌تایمز» در توکیو در مصاحبه‌ای ویدئویی که در سایت این روزنامه منتشر شده، به بررسی موفقیت او در این زمینه با سه تیر معروف «آبه‌نومیکس» پرداخت.

اصلاح آرام اقتصاد ژاپن
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، رابین هاردینگ در این گفت‌وگوی ویدئویی تصریح کرد: اکنون دو سال و نیم است که از نخست وزیری شینزو آبه و اجرای برنامه جامع او برای احیای اقتصاد ژاپن حول سه محور می‌گذرد. اعتقاد کلی بر این است که دو محور اول یعنی سیاست‌های مالی و سیاست‌های پولی، خیلی خوب پیش رفته است؛ اما سرمایه‌گذاران خارجی در بورس توکیو، همواره از محور سوم گله می‌کنند. آنها می‌خواهند بدانند، اصلاحات ساختاری که قرار بود رشد اقتصادی ژاپن را احیا کند، کجاست؟

    لئو لوئیس، خبرنگار فایننشال‌تایمز در توکیو در توضیح جوانب مثبت «آبه‌نومیکس» (اصطلاحی که برای اصلاحات اقتصادی آبه به کار می‌رود) گفت: به آبه‌نومیکس باید به عنوان یک طرح بلندمدت نگاه کرد. پیشرفت‌های بسیاری در کار دیده شده و همین سرمایه‌گذاران خارجی که از آنها یاد کردیم، گاهی پیچیدگی منافعی که عایدشان می‌شود را دست‌کم می‌گیرند.

    به گفته لوئیس، آبه از بسیاری پیشینیانش جسورانه‌تر عمل کرده و افزود: آبه در زمینه‌های کشاورزی و حاکمیت شرکتی نقش به سزایی ایفا کرده و البته در رابطه با اقتصاد زنان، باید گفت اکنون شرکت‌ها از طرف قانون، تحت فشار بیشتری هستند تا زن‌ها را ارتقا دهند. اگرچه مشکلاتی در این قانون وجود داشت و فرهنگ ژاپنی به زمان بیشتری نیاز دارد تا بتواند این قانون را هضم کند.

    رابین هاردینگ، رئیس دفتر فایننشال تایمز در توکیو نیز تأکید کرد: آبه‌نومیکس در تمامی زمینه‌ها عملکرد درخشانی نداشته؛ دو مورد از زمینه‌هایی که نخست‌وزیر در مورد آن صحبت کرده بود، ام کوچک‌ترین پیشرفتی در آنها دیده نشد، اصلاحات کاری و اصلاحات مهاجرتی بوده است.

    وی اشاره کرد یکی از موضوعاتی که درباره اصلاحات کاری در دستور کار آبه قرار داشت این بود که کارگرهای سفید پوست، به جای ساعات کاری، بر اساس بازده دستمزد بگیرند. این طرح متوقف شده و درباره آن صحبتی نمی‌شود. در مورد قوانین مربوط به مهاجرت هم صندوق بین‌المللی پول، فشار زیادی به ژاپن وارد آورده و با توجه به نیروی کار رو به کاهش این کشور، مهاجرت را تنها راه رشد اقتصادی چشم‌گیر ژاپن معرفی کرده‌است.

    هاردینگ افزود که در مورد مهاجرت نیز، پیشرفت بسیار کمی در برنامه آبه دیده شده است: چند مربی اسکی و چند کارشناس آی‌تی به ژاپن رفته‌اند،‌ اما در واقع هیچ تغییر چشم‌گیری در نرخ مهاجرت به وجود نیامده و حتی گفتمان سیاسی مهاجرت به ژاپن نیز تغییر نکرده است.

    لئو لوئیس در این خصوص گفت: باید به آبه زمان داد. اصلاحات او یک فرآیند زمان‌بر است و تا زمانی‌که آبه، بزرگ‌ترین قدرت کشور محسوب می‌‌شود و از جانب حزب خود به چالش کشیده نشود، دورنمای پیشرفت آبه‌نومیکس بسیار استوار و آرام است.

    رابین هاردینگ اعتقاد دارد که بزرگ‌ترین مشکل پیش‌روی آبه این است که او را با توقعات کاملاً ناواقع‌بینانه می‌سنجند.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو