عصر خودرو

رئیس فدراسیون واردات:

روند کاهشی واردات مثبت نیست

عصر بازار- رئیس فدراسیون واردات اتاق بازرگانی ایران معتقد است که روند کاهشی واردات در ماه‌های اخیر و مثبت شدن تراز تجاری نمی‌تواند لزوما اتفاق مثبتی برای اقتصاد ایران باشد و این ضرورت وجود دارد که نگاه‌مان را به واردات تغییر دهیم.

روند کاهشی واردات مثبت نیست
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، فرهاد احتشام‌زاد  گفت: برای اولین بار در شش ماه ابتدایی سال جاری میزان واردات‌ ما نسبت به صادرات روند کاهشی داشته است اما باید در نظر داشت که عدم تناسب وادرات و صادرات به عنوان یک پارامتر مثبت در اقتصاد دیده نمی‌شود.

    وی افزود: باید در نظر داده باشیم در فضای پس از برجام باید بیشتر مزیت‌های رقابتی‌مان توجه کنیم و نباید تولید و صادرات همه کالاها برای ما ارجحیت داشته باشد، در وهله اول باید مشخص کرد که کدام کالاها برای ما جنبه استراتژیک و ارزش افزوده دارند و روی تولید و صادرات آن‌ها تمرکز کرد و اجازه داد در حوزه‌های غیر از آن واردات انجام شود.

    رئیس فدراسیون واردات ادامه داد: در حال حاضر به عنوان مثال در محصولات کشاورزی میزان آب‌بری هر کیلوگرم محصول یکی از مهمترین پارامترهایی است که باید روی تصمیم‌گیری‌های ما تاثیر داشته باشد ولی متاسفانه به هر قیمتی حاضر به تولید هستیم، چراکه هنوز در فضای ذهنی دوران تحریم به سر می‌بریم.

    وی اضافه کرد: در دوران تحریم معتقد بودیم به عنوان کشوری که حداقل ارتباط تجاری را به دیگر کشورها داریم باید متکی به خودمان باشیم و در حوزه‌های مختلف فعالیت کنیم اما اکنون باید این باورها را تغییر دهیم و باید نگاه‌مان را به سمت ورود به تجارت جهانی و استفاده از مزیت نسبی ببریم لذا کاهش میزان واردات که در این دوره بر خلاف باور عمومی اتفاق مثبتی نیست.

    احتشام زاد با بیان اینکه نسبت به واردات نگرش منفی وجود دارد، گفت: واردات در سه زمان الزاما باید انجام شود، یکی زمانی که توانایی تولید داخل وجود ندارد، زمانی که تولید داخل ارزش افزوده ایجاد نمی‌کند و همچنین وقتی که تقاضا بیش از میزان عرضه باشد، در این سه حالت واردات ضرورت دارد. باید نگاه‌مان را نسبت به فضای روز تغییر دهیم، در این فضا مسلما نمی‌توانیم روند خوبی را پیش‌بینی کنیم.

    وی همچنین پیش‌بینی کرد که روند واردات در ماه‌های آینده نسبت به صادرات کاهشی خواهد بود.

    برچسب ها