عصر خودرو

پرواز قوی‌ سیاه بر فراز این روزهای بازار دلار

عصر بازار- حرکت آرام اما مستمر دلار در مسیر صعود این سوال را به وجود آورده که آیا می‌توان زمانی را برای نقطه پایان و یا ثبات افزایشی قیمت متصور بود؛ هر چند اتفاق غیرمتظره انتخاب ترامپ که در ادبیات اقتصادی به قوی سیاه تعبیر می‌شود بر بازار دلار سایه افکنده اما آیا ترامپ در بازی نرخ دلار تنهاست.

پرواز قوی‌ سیاه بر فراز این روزهای بازار دلار
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصاد آنلاین، میثم رادپور کارشناس ارشد بازار سرمایه  با نگاهی جامع عوامل تاثیر گذار بر قیمت دلار را به دو دسته عوامل بنیادین وعوامل فنی تقسیم کرده و پیش بینی قیمت را متاثر از این عوامل دانست.

    وی ثبات نسبی قیمت ارز طی 4 سال گذشته و اثر تورم انباشتی منعکس نشده در  آن بازار، کسری بودجه دولت، وضعیت نابسامان بانک‌ها ، پایین آمدن قیمت نفت و افزایش شاخص دلار را از عوامل بنیادین تقویت قیمت دلار برشمرده و افزود: انتخاب ترامپ به عنوان 45 امین رئیس جمهور امریکا نگرانی های بازار در حوزه‌ سیاست خارجی کشور را افزایش داده که این نگرانی ها با افزایش نرخ برابری اسعار در بازار ارز کشور منعکس شده است.

    این صاحب نظر بازار طلا وارز در پاسخ به این سوال که چرا بعد از ترامپ نرخ دلار درخط رشد قرار گرفته و تا چه زمانی ادامه خواهد داشت تحلیل کرد: انتخاب ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا درشرایطی روی داد که نظرسنجی ها بیشتر به نفع رقیب وی بود برای همین پیروزی ترامپ در انتخابات خیلی هارا  غافلگیر کرد که این رویداد غیرمنتظره نگرانی های بازار ارز را از ثبات توافقات هسته ای کشور افزایش داده است.

    وی در رابطه با چشم انداز کوتاه مدت و بلند مدت قیمت دلار اظهارداشت: در کوتاه‌مدت، ممکن است بازار به آرامش نسبی برسد. اما باز انتظار نمی‌رود در همین زمان بازار ارز کشور برگشت قابل توجهی را تجربه کند. دربلند مدت عوامل بنیادین به طور قطع در جهت افزایش قیمت ارز فعال خواهند شده و این عوامل حتی بدون توجه به نتایج انتخابات ایالات متحده، بازار ارز را به اندازه قابل توجهی به سمت بالا سوق خواهند داد. به نظر می‌رسد با ریاست جمهوری ترامپ نگرانی ها ی ایجاد شده در مورد کیفیت روابط سیاسی ایران و آمریکا احتمال فعال‌شدن سریع‌تر عوامل بنیادین در بازار ارز را افزایش داده است.

    البته ملاحظات اقتصاد سیاسی دولت یازدهم ممکن است باعث ممانعت از افزایش قیمت ارز در ماه‌های آتی شود اما با این حال این ملاحظات چندان دوام نخواهد آورد.

    برچسب ها