عصر خودرو

مشارکت شرکت های ایتالیایی در ساخت پالایشگاه ۱۲۰ هزار بشکه ای در ایران

عصر بازار- مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری غدیر گفت: شرکت های «تکنی مونت» و «سایپم» * ایتالیا، پالایشگاه ۱۲۰ هزار بشکه ای میعانات گازی پارس را در کشور در قالب مشارکت احداث خواهند کرد.

مشارکت شرکت های ایتالیایی در ساخت پالایشگاه ۱۲۰ هزار بشکه ای در ایران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، غلامرضا سلیمانی روز سه شنبه ضمن تشریح جزئیات مشارکت با شرکت های ایتالیایی برای ساخت پالایشگاه مزبور، افزود: شرکت های ایتالیایی «تکنی مونت» و «سایپم» برای ساخت پالایشگاه پارس، موافقتنامه ای امضا شده و قرار است به زودی قراردادهای نهایی نیز با این شرکت ها امضا شود.

    مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری غدیر (وابسته به سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح) اضافه کرد: اکنون مفاد قرارداد با سایپم آماده شده و با شرکت تکنی مونت نیز به زودی قرارداد امضا می شود.

    سلیمانی با بیان اینکه حجم سرمایه گذاری در این طرح، به 750 میلیون یورو خواهد رسید، گفت: 15 درصد از این مبلغ توسط طرف ایرانی تامین شده و 85 درصد را نیز شرکت های ایتالیایی فراهم خواهند کرد.

    وی افزود: پالایشگاه یاد شده 120 هزار بشکه ای است که از میعانات گازی استفاده می کند و در استان فارس ساخته می شود.

    مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری غدیر اضافه کرد: زمین و طرح پالایشگاه آماده شده و مشکل اجرای این طرح، مربوط به محیط زیست بوده که البته به بزودی رفع خواهد شد.

    به گفته وی، بخشی از زمین اختصاص یافته به پالایشگاه پارس در محدوده ای قراردارد که با محدودیت های محیط زیستی روبرو است، بر این اساس، به سازمان محیط زیست اعلام شد که به آن بخش تجهیزات وارد نخواهد شد.

    بر اساس این گزارش، اکنون 9 پالایشگاه نفت خام در ایران فعالیت می کنند که روزانه 1.8 میلیون بشکه نفت خام توسط آنها پالایش می شود.

    ایران در نظر دارد با 14 میلیارد دلار سرمایه گذاری، ظرفیت پالایش نفت خام خود را تا چهار سال آینده به سه میلیون و 200 هزار بشکه در روز برساند که بخش عمده آن از منابع خارجی تامین می شود.

    علاوه بر ساخت پالایشگاه های جدید قرار است، پالایشگاه های موجود که دارای فناوری های پایین و قدیمی هستند نیز نوسازی شوند.

    عباس کاظمی مدیرعامل شرکت ملی پالایش وپخش فرآورده های نفتی پیش از این گفته بود: با شرکت های ژاپنی و کره ای برای سرمایه گذاری به منظور نوسازی و بهبود فعالیت پالایشگاه های ایران مذاکراتی انجام شده است.

    به گفته کاظمی، برای ارتقا و بهبود کیفیت فرآورده های تولیدی پالایشگاه اصفهان 1.2 میلیارد دلار و پالایشگاه بندرعباس نیز 1.2 میلیارد دلار باید سرمایه گذاری شود.

    مدیرعامل شرکت ملی پالایش وپخش فرآورده های نفتی گفت: برای ساخت و توسعه سایر پالایشگاه ها نظیر آپادانا و گنو(هرمز) نیز سرمایه گذارانی مراجعه کرده و مذاکراتی با آنها انجام شده است.

    مدیرعامل شرکت ملی پالایش وپخش فرآورده های نفتی یادآور شده بود: میزان تولید مازوت براساس سند چشم انداز باید به 10 درصد برسد و این در حالی است که اکنون 28 درصد مازووت داریم.

    سهم 28 درصدی تولید مازوت در پالایشگاه ها ناشی از فناوری پایین است که با افزایش کفیت تولید وبهبود فرایند ها، کاهش خواهد یافت.

    ایران در تولید بنزین و گازوئیل به ترتیب رتبه نهم و 13 جهان را دارد ، اما در تولید مازوت در رتبه سوم قرار گرفته که نشان دهنده کیفیت پایین فرایندها در پالایشگاه های داخلی است.

    برچسب ها