عصر خودرو

در ماه اکتبر (مهر-آبان)

هند در خرید نفت از ایران چین را کنار زد

رشد صادرات طلای سیاه به اروپا

عصر بازار- نشریه آرگوس که از دی ماه پارسال منبع اطلاعات سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) شده است، اعلام کرد هند با وارد کردن روزانه ٦٦١ هزار بشکه نفت در ماه اکتبر (مهر-آبان)، چین را پشت سر گذاشت و در جایگاه بزرگ ترین خریدار نفت ایران قرار گرفت.

هند در خرید نفت از ایران چین را کنار زد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، چین در دوران تحریم و ماه های پس از اجرای برجام، همواره در جایگاه بزرگ ترین خریدار نفت ایران قرار داشت؛ به طوری که در زمان تحریم به تنهایی 40 درصد نفت ایران را خریداری می کرد.

    نشریه «آرگوس» شانزدهم آبان ماه نیز اعلام کرده بود در ماه اوت (مرداد-شهریور) چین با دریافت ٧٤٤ هزار بشکه نفت خام، بزرگ ترین مشتری برای ایران بود.
    اینک بر اساس گزارش برخی منابع ثانویه (غیررسمی) هند توانست در ماه اکتبر (مهر- آبان) جایگاه نخست خرید نفت از ایران را از آن خود کند.
    به گزارش وزارت نفت، نشریه آرگوس در گزارشی اعلام کرد صادرات نفت‌خام ایران در ماه اکتبر (مهر- آبان) نسبت به ماه سپتامبر (شهریور-مهر) 130 هزار بشکه در روز افزایش یافت و به ٢ میلیون و 440 هزار بشکه در روز رسید.
    واردات نفت‌خام چین از ایران با ٦١ هزار بشکه در روز کاهش به 606 هزار بشکه رسید اما واردات نفت‌خام هند از ایران ٥٣ هزار بشکه در روز زیاد شد و به رکورد ٦٦١ هزار بشکه در روز دست یافت.
    بدین ترتیب، هند در ماه اکتبر به بزرگ ترین واردکننده نفت از ایران بدل شد و چین به جایگاه دوم رفت.
    همچنین واردات نفت‌خام ژاپن از ایران در این ماه روزانه ١٧ هزار بشکه کاهش یافت و به 180 هزار بشکه در روز رسید.
    میزان صادرات نفت ایران به اروپا نیز ١٩٥ هزار بشکه افزایش یافت؛ به طوری که صادرات نفت‌خام ایران به اروپا در این ماه به ٥١٦ هزار بشکه در روز رسید.
    واردات نفت‌خام ترکیه از ایران در ماه اکتبر نیز با کاهش ٦ هزار بشکه به ١٩٤ هزار بشکه در روز رسید.
    هند با ٢٧، چین با ٢٥ و اروپا با ٢١ درصد سهم از صادرات مهمترین واردکنندگان نفت از ایران به شمار می روند.
    بر اساس این گزارش، صادرات نفت ایران در زمان تحریم روزانه یک میلیون بشکه در روز بود که پس از اجرای برجام و رفع محدودیت ها روندی افزایش یافت.
    میزان تولید نفت ایران نیز در زمان تحریم نزدیک به 2 میلیون و 800 هزار بشکه در روز بود که قرار است تا پایان امسال این میزان به چهار میلیون بشکه در روز افزایش یابد.

    برچسب ها