عصر خودرو

مجلسی‌ها در صف اول مخالفت با خروج پتروشیمی‌ها از بورس کالا

عصر بازار: این روزها که بحث خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا برای چندمین بار در سال‌جاری از سوی وزارت صنعت مطرح شده است، نمایندگان ملت در بهارستان به دفاع تمام قد از ساز‌و‌کار شفاف بورس کالا پرداخته‌اند و مجلسی‌ها در صف اول مخالفت با خروج پتروشیمی‌ها از این بورس قرار گرفته‌اند.

مجلسی‌ها در صف اول مخالفت با خروج پتروشیمی‌ها از بورس کالا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، موید حسینی‌صدر، رئیس کمیته پتروشیمی کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این خصوص اظهار کرد: فرار مالیاتی و قدرت گرفتن واسطه‌ها در بازار پتروشیمی از تبعات خروج معاملات پتروشیمی‌ها از بورس کالا است و بازگشت رانت‌های عظیم و کسب سودهای شیرین حواله‌ای، انگیزه‌ای شده است برای خروج معاملات از بازار شفاف و قابل رصد این بورس البته هیچ بازاری عاری از مشکل نیست و اینکه عنوان می‌شود در بورس هم نواقصی وجود دارد، باید رفع شود اما نه اینکه به این بهانه، برای بازگشت معاملات به نحوه درب کارخانه‌ای تلاش کرد. سیدسعید حیدری طیب، عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز از جمله نمایندگانی است که چندی پیش به مخالفت با بحث خروج پرداخت و گفت: پس از سال‌ها معاملات غیرشفاف، سنتی و بدون نظارت محصولات پتروشیمی، از سال 86 با مصوبه دولت این محصولات در بورس کالای ایران عرضه شدند و به اذعان خود فعالان بخش پتروشیمی و کارشناسان، با عرضه کالاهای پتروشیمی در بورس، دست دلالان بزرگ از این بازار کوتاه و رانت‌های عظیم این بخش به فراموشی سپرده شده و سود تولید نیز عاید صاحبان صنعت شد. این عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: ما نیز باید مانند سایر کشورهای دنیا به دنبال توسعه بورس و استفاده از ابزارهای جدید در این بازار مدرن و شفاف باشیم و در حال حاضر خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا به معنای بازگشت به عقب و پذیرش معاملات غیر‌شفاف و سنتی است.


    به گفته حیدری‌طیب، توقف معاملات پتروشیمی در بورس و بازگشت به خرید و فروش درب کارخانه‌ای مانند این است که ما اکنون برای انجام حساب و کتاب خود رایانه و ماشین‌حساب را کنار بگذاریم و به سراغ چرتکه برویم. عبدالکریم هاشمی نخل ابراهیمی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز معتقد است: شرکت‌هایی که واقعا به دنبال شفافیت هستند، از عرضه کامل محصولاتشان در بورس کالای ایران حمایت می‌کنند؛ چرا‌که عرضه در بورس همه چیز اعم از تولید، فروش و درآمد شرکت‌ها را شفاف می‌کند و این امر یکی از مزیت‌های بزرگ بورس است. اگر عزم جدی در وزارت صنعت برای شفافیت معاملات پتروشیمی‌ها از طریق بورس کالا وجود داشته باشد و برخی تصمیم‌ها براساس توصیه ها، سفارش‌ها و برخی ارتباطات گرفته نشود، بازار پتروشیمی نیز همانند بازار آهن رقابتی و آزاد می‌شود و این اتفاق به سود منافع ملی خواهد بود.


    وی تاکید کرد: فرار مالیاتی نخستین نتیجه عرضه پتروشیمی‌ها در خارج از بورس کالا است. محمد بیاتیان، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز افزود: فروش محصولات پتروشیمی خارج از بورس کالا، امکان‌پذیر نیست مگر اینکه مجتمع‌های پتروشیمی با حمایت‌های برخی افراد که خود از فعالان قدیمی صنعت پتروشیمی هستند، بتوانند موفق به عرضه بخشی از محصولاتشان در بازار آزاد شوند که شک نکنید، مجلس مانع این کار خواهد شد. این عضو کمیسیون صنایع مجلس تاکید کرد: ما در مجلس براساس قانون با مسائل برخورد می‌کنیم به همین دلیل اینکه عامل تخلف کیست، برای ما تفاوتی ندارد، به این ترتیب نمی‌گذاریم برخی افراد به دلیل منافع شخصی خود، بازی تازه‌ای را در بازار پتروشیمی شروع کنند و قانون را دور بزنند؛ در این زمینه حتما با پتروشیمی‌هایی که مصوبه دولت را اجرا نمی‌کنند، برخورد خواهد شد، تا جایی که به‌طور حتم خبرهای مربوطه را به گوش رئیس‌جمهوری خواهیم رساند.

     

    برچسب ها