عصر خودرو

رویترز گزارش داد؛

وزیر انرژی عربستان: اجماع اوپک برای کاهش تولید ضروری است

عصر بازار- خبرگزاری رویترز انگلیس اعلام کرد، وزیر انرژی عربستان سعودی می گوید، اعضای اوپک باید در مورد اجرایی کردن توافقی که در ۲۶ سپتامبر (پنج مهر) در الجزایر برای کاهش تولید نفت امضا کردند به اجماع برسند.

وزیر انرژی عربستان: اجماع اوپک برای کاهش تولید ضروری است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، «خالد الفلیح» دیروز (یکشنبه) پس از ملاقات با وزیر نفت الجزایر افزود: در این موقعیت که قیمت نفت در بازارها سقوط کرده، به توافق رسیدن کشورهای عضو اوپک و موافقت آنها با یک مکانیزم کارآمد و سهمیه بندی درست تولید برای اجرایی کردن توافق تاریخی ماه سپتامبر ضروری است.

    بر اساس این گزارش، اوپک در نشست ماه سپتامبر خود در الجزایر به منظور بالا بردن قیمت نفت، با کاهش تولید این سازمان به 32.5 تا 33 میلیون بشکه در روز موافقت کرد.
    اوپک در ماه سپتامبر 2016 (شهریور- مهر) 33 میلیون و 600 هزار بشکه نفت در روز تولید کرده است.
    کشورهای عضو اوپک و برخی تولیدکنندگان مهم غیراوپک مانند روسیه و برزیل در روزهای 28 و 29 اکتبر 2016 (هفتم و هشتم آبان ماه) در مورد امکان فریز تولید نفت در وین گفت و گو کردند که بدون نتیجه پایان یافت. قرار است این گفت و گوها بیست و پنجم نوامبر (پنجم آذر) از سر گرفته شود و سپس اوپک توافق ماه سپتامبر خود را نهایی کند.
    عراق دومین تولیدکننده اوپک، اوایل آبان ماه جاری اعلام کرد، این کشور قصد کاهش تولید نفت ندارد. ایران، سومین تولیدکننده اوپک نیز پیش از عراق اعلام کرده بود تولید خود را تا رسیدن به سطح پیش از تحریم متوقف نمی کند.
    همچنین سطح تولید نفت 2 کشور عضو اوپک لیبی و نیجریه که به دلیل درگیری های داخلی کاهش پیدا کرده بود، دوباره در حال افزایش است. این 2 کشور از ماه سپتامبر 2016(اواسط شهریور) تاکنون روی هم روزانه حدود 800 هزار بشکه نفت به بازار اضافه کرده اند.
    بانک آمریکایی گلدمن ساچز به تازگی اعلام کرده است، به دلیل مشاهده نشدن پیشرفت در اجرایی کردن برنامه کاهش تولید اوپک و افزایش مخالفت ها با این برنامه، احتمال تصویب این توافق در نشست سی ام نوامبر (دهم آذر) این سازمان در وین کم است.
    آژانس بین المللی انرژی نیز پنج شنبه گذشته پیش بینی کرد، اشباع بازار جهانی نفت در سال 2017 نیز ادامه پیدا می کند، مگر اینکه اوپک و دیگر تولیدکنندگان تولید نفت خود را به طور چشمگیری کاهش دهند.
    الجزایر، آنگولا، اکوادور، گابن، اندونزی، ایران، عراق، کویت، لیبی، قطر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، ونزوئلا و نیجریه اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) هستند.
    تقریبا 40 درصد نفت خام جهان را اوپک تامین می کند.

    برچسب ها