عصر خودرو

دیدگاه دو بانک بزرگ سرمایه گذاری در باره افق بازار مس؛

بررسی علل رشد بهای فلز سرخ

عصر بازار- با آنکه رشد قیمت مس قبل از اعلام پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا آغاز شده بود،ولی با اعلام خبر پیروزی او، شاهد رشد شدید قیمت ها در هفته گذشته بودیم، اما باید دید طی هفته جاری واکنش ها در بازار فلزات اساسی به چه شکلی است.

بررسی علل رشد بهای فلز سرخ
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، قیمت مس که در سال جاری میلادی تا دو هفته پیش، پایین تر از رقم 5 هزار دلار نوسان می کرد اخیرا رشد قابل ملاحظه ای داشته و هفته قبل قیمت هر تن از این فلز به نزدیکی 6 هزار دلار هم رسید.

    هفته قبل، مس بهترین عملکرد هفتگی را در پنج سال اخیر داشت و حال این سوال برای سرمایه گذاران مطرح است که چه عواملی به رشد قیمت ها منجر شده و آیا روند افزایش قیمت ها ادامه پیدا خواهد کرد؟ تحلیلگران در دو بانک بزرگ سرمایه گذاری معتقدند عامل این رشد، هیجان حاصل از پیروزی دونالد ترامپ در انتحابات ریاست جمهوری آمریکا و نیز حرکت سرمایه گذاران چینی به سمت دارایی هایی است که با دلار قیمت گذاری می شوند و سرمایه گذاران باید بدانند که دیر یا زود هیجان ها پایان خواهد یافت و بازار بار دیگر تحت تاثیر شاخص های بنیادی که چندان امیدبخش نیستند قرار خواهد گرفت.

    ترامپ در دوره تبلیغات انتخاباتی و پس از پیروزی در انتخابات اعلام کرده که برای کمک به رونق اقتصاد برنامه عظیم توسعه زیرساخت ها را اجرا خواهد کرد که در آن هزار میلیارد دلار طی 10 سال به اقتصاد تزریق خواهد شد.

    سرمایه گذاران معتقدند اجرای این برنامه عاملی برای رشد قیمت مس و برخی دیگر از فلزات اساسی است. در 10 ماه نخست سال جاری میلادی نگرانی ها درباره ضعف تقاضا در چین  سبب شد قیمت مس رشد قابل ملاحظه ای نداشته باشد. میزان بالای عرضه نیز در این ثبات قیمت موثر بود. اما در ماه جاری میلادی قیمت مس بیش از هزار دلار رشد کرده است.

    البته قیمت مس نسبت به اوج خود در سال 2011 یعنی 10000 دلار بسیار پایین تر است. در آن سال تقاضا از سوی چین سبب شد قیمت ها تا این حد افزایش پیدا کنند.

    چرا تحلیلگران نسبت به تداوم روند رشد قیمت ها خوشبین نیستند؟ نکته نخست این است که افزایش قیمت مس حاصل هیجان و پیش بینی رشد تقاضاست اما حتی اگر برنامه ترامپ در حوزه توسعه زیرساخت ها اجرا شود مصرف مس در این کشور رشد قابل ملاحظه ای نخواهد داشت زیرا مس عموما در سیم کشی ها استفاده می شود و رشد شدید قیمت مس منطقی نیست.

    تحلیلگران بانک گلدمن ساکس معتقدند برنامه ترامپ یعنی اختصاص 100 میلیارد دلار در سال به توسعه زیرساخت ها تنها معادل 7 درصد سرمایه گذاری ثابت چین در سال جاری میلادی است و اساسا رقم قابل ملاحظه ای محسوب نمی شود.

    نکته دیگر این که در توسعه طرح های زیرساختی، بیشترین رشد مصرف در فولاد، روی و نیکل مشاهده می شود و مس جایگاه مهمی ندارد. همچنین در خوشبینانه ترین حالت، اجرای برنامه ترامپ از سه ماهه سوم سال آینده میلادی آغاز می شود و رشد شدید قیمت ها در روزهای اخیر دلیل منطقی ندارد.

    البته برخی تحلیلگران معتقدند خریدهای سفته بازانه از سوی چینی ها به رشد قیمت ها کمک کرده است. کاهش ارزش یوان سبب شده سرمایه گذاران به سمت دارایی هایی که با دلار قیمت گذاری می شوند حرکت کنند و مس یکی از این دارایی هاست.

    تحلیلگران کامرتس بانک نیز نسبت به ادامه رشد قیمت مس خوشبین نیستند. به باور آنها، میزان بالای بدهی های غیرقابل بازپرداخت و رشد وابسته به حمایت دولت در چین، ریسک هایی را برای رونق اقتصاد این کشور پدید می آورد.

    در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در سال جاری میلادی تاکنون نشان داده شده است:

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو