عصر خودرو

عضو هیات مدیره انجمن سنگ ایران:

صادرات سنگ به ۲ میلیارد دلار می‌رسد

عصر بازار- با وجود مناقشاتی که سر نحوه صادرات سنگ بین انجمن سنگ و وزیر صنعت، معدن و تجارت به وجود آمده، عضو هیات مدیره این انجمن از رسیدن صادرات سنگ در سال های پیش رو به رقم دو میلیارد دلار خبر داد.

صادرات سنگ به ۲ میلیارد دلار می‌رسد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، جمشید مولایی با بیان این که صادرات یک سال است که در دستور کار انجمن سنگ قرار گرفته است، گفت: حدود یک سال پیش موضوع صادرات سنگ به صورت جدی در دستور کار انجمن قرار گرفت و با حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت کمیته ای تشکیل شد که تعدادی از نمایندگان بخش خصوصی شامل نمایندگان انجمن سنگ هم می شوند، به همراه معاون معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت در آن حضور دارند تا به حصول اهداف صادراتی کمک کنند.

    وی ادامه داد: اولین  کاری که صورت گرفته است تدوین طرحی بلند مدت و شش ساله برای صادرات سنگ بود که در آن تمام جوانب کار دیده شده و راه کاری را که بتوان بر اساس آن در یک زمان بندی حدود شش ساله به احیای صادرات سنگ برسیم را طراحی کردیم که این برنامه به محض تصویب در سال گذشته، بلافاصله به همه فعالین صنف ابلاغ شد.

    عضو هیات مدیره انجمن سنگ ایران با تشریح برنامه های این انجمن برای توسعه صادرات اظهار کرد: تا الآن شرکت در بیش از چهار نمایشگاه بین المللی از جمله نمایشگاه «ورونا» ایتالیا، «شیا من» چین، برزیل، مسکو و غیره می‌شود که تا امروز در یکی از آنها شرکت کردیم و شرکت در مابقی آنها در برنامه امسال و سال آینده قرار دارد.

    این فعال معدنی در باره اهداف افزایش صادرات عنوان کرد: طبق بنامه تدوین شده در نظر داریم صادرات فعلی سنگ را که حدود 150 میلیون دلار است، در یک بازه شش ساله به دو میلیارد دلار برسانیم که باید گفت این رقم بسیار بالایی بوده که البته پتانسیل آن وجود دارد.

    وی با اشاره به این که بر اجرا این سیاست ها زیر ساخت هایی نیاز است، ادامه داد: در این میان تمهیداتی مورد نیاز است که بر اساس آنها بتوانیم برخی قوانین را تسهیل کنیم، در حوزه قوانین صادرات برای این صنعت خاص تغییراتی ایجاد کنیم، برخی تسهیلات را برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان قرار دهیم و مهمتریم مورد این که بتوانیم سیاست های دراز مدتی که در صنعت وجود دارد تثبیت کنیم.

    مولایی هم چنین با اشاره آماری به وضعیت صادرات گفت: در سال قبل صادرات سنگ حدود 150 بوده که با توجه به رصدی که در طول شش ماهه اول امسال  صورت گرفت، پیش‌بینی می‌شود که صادرات در سال جاری به عددی بالای200 میلیون دلار برسد و این به معنی وقوع حدود 30 تا 40 درصد رشد نسبت به سال قبل خواهد بود.

    وی با تاکید بر این که حوزه سنگ تمام متکی به بخش خصوصی است، تصریح کرد: بخش دولتی به هیچ وجه نقش در فرایند تولید و استخراج سنگ تزیینی ندارد و جزو معدود حرفه هایی هست که 100 درصد خصوصی بوده و یکی از اشتغال‌زا ترین حرفه های کشور با ارز آوری و ارزش افزوده بالا نیز به شمار می‌رود.

    این عضو هیات مدیر انجمن سنگ ادامه داد: بسیاری از حرفه ها مانند پتروشیمی هستند که میلیارد ها دلار در آنها سرمایه گذاری می‌شود ولی علیرغم ارز آور بودنشان چندان اشتغالزا نیستند، این در  حالی است که در صنایع معدنی با ایجاد هر شغل حدود 19 تا 20 فرصت شغلی دیگر به طور زنجیره ای در کل کشور ایجاد می‌کند و از جمله مشاغلی است که می تواند نقش موثری در تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری داشته باشد.

    مولایی با ایراد نسبت به برخی انتقادات به وزارت صنعت و معدن و بیان این که اگر یک سیاست به صورت نادرست، حتی مقطعی که اگر برای صنعت مضر باشد، به اجرا در آید، می توند به شاکله صنایع آن ضربه وارد کند، اظهار کرد: علیرغم این که انتظار داشتیم وزارت صنعت، معدن و تجارت، برنامه ای را که خود تصویب و به ما ابلاغ کرده است را رعایت کند، مشاهده کردیم که اظهاراتی خلافه آنچه مقرر است انجام می‌دهد که ممکن است ایجاد سوء تفاهم و تبعات در این صنعت باشد.

    به نظر می‌رسد این گفته های مولایی اشاره ای به اظهارت محمد رضا نعمت زاده –وزیر صنعت، معدن و تجارت- در افتتاحیه نمایشگاه بین المللی معدن و صنایع معدنی که انجمن سنگ و شفیعی رئیس آن را مستقیما مخاطب انتقادات خود قرار داده بود و نسبت به عملکرد صادراتی آنها اعتراض داشت.

    برچسب ها