عصر خودرو

قالیباف اصل عنوان کرد

تداوم بازگشایی نمادهای معاملاتی

ورود ۲۰ هیات سرمایه‌گذاری خارجی

عصر بازار: مدیر عامل بورس تهران با ارایه توضیحاتی درباره ابهام‌ حاکم بر گزارش‌ مالی سنگ آهنی‌های بورس از تلاش برای راه اندازی ابزارهای مشتقه خبر داد و گفت: بورس تهران در یک دوره گذار قرار گرفته و باید به سمت استاندارد سازی گام بردارد.

تداوم بازگشایی نمادهای معاملاتی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از فارس، حسن قالیباف مدیر عامل بورس تهران  درباره عرضه اولیه سهام در این بازار گفت: برای عرضه‌های اولیه اگر چه سهام‌های جدیدی در برنامه شرکت بورس قرار دارد، اما هنوز سهام این  شرکت ها برای عرضه آماده نیست. در عین حال برای راه اندازی ابزار های معاملاتی پوشش ریسک از جمله قرار داد اختیار معامله سهام ؛ تهیه نرم افزار اختیار معامله یا آپشن در داخل تهیه با مشکلاتی مواجه است که به دنبال حل آن هستیم.

    قالیباف اصل در برابر این پرسش خبرنگار فارس مبنی بر اینکه برنامه بورس برای بازگشایی نماد های معاملاتی متوقف و حمایت از نقدشوندگی سهام چیست، گفت: شرکت بورس به محض دریافت مجوز سازمان بورس نمادهای معاملاتی را بازگشایی می‌کند.

    وی در عین حال درباره آخرین شفاف سازی ها در گروه معدنی‌های بورس گفت: بازار سرمایه از تجربه سرمایه گذاری در گروه معدنی ها خاطره خوبی ندارد، چرا که با وجود واگذاری سهام این شرکت‌ها به بخش خصوصی، اما هنوز تکلیف آنها به لحاظ حاکمیتی معلوم نیست. این در حالی است که برای موفقیت در جذب سرمایه گذار خارجی باید جایگاه بخش خصوصی در بازار سرمایه کشور مشخص و تبیین شود.

    قالیباف اصل با اشاره به تاثیر نرخ 23 درصدی بهره مالکانه بر سود آوری شرکتهای بورسی سنگ آهنی عنوان کرد: در کنار این موضوع اعمال تخفیف 3 درصد نرخ فروش گندله باعث خواهد شد که سنگ آهنی ها محصولات خود را 20 درصد پایین تر از قیمت بازار بفروشند.

    این موضوع به دفعات متعدد از سوی سنگ آهنی ها رد شده و هم اکنون در اطلاعاتی که این شرکت ها به بازار ارایه داده اند، خواسته وزارت صنعت،معدن و تجارت را قبول ندارند. بنابر این همچنان با همان نرخ 23 درصدی بهره مالکانه اطلاعات خود را به بورس ارایه می‌دهند.

    این مقام مسئول رفع ابهام ها از شرکت های معدنی را ضروری داست و گفت: صنعت معدن و فولاد دو صنعت وابسته به یکدیگر هستند و این در حالی است که معدنی ها اطلاعات مالی خود را با فرض نرخ 23 درصدی گندله در بودجه ارایه داده، ولی در مقابل، فولادی ها با فرض نرخ 20 درصدی و اعمال تخفیف 3 درصدی قیمت هر تن گندله به بازار ارایه داده اند.

    سخنگوی بورس اوراق بهادار تهران با اشاره به ارزش 273 هزار میلیارد تومانی سهام در بورس، گفت: در حال حاضر میانگین قیمت بر درامدی بورس تهران به حدود 5.5 مرتبه رسیده و این در حالی است که ارزش معاملات خرد و بلوک بورس از ابتدای امسال در مجموع بالغ بر 3 هزار میلیارد تومان بوده است.

    وی بر این باور است که اقتصاد ایران در یک دوره گذار قرار گرفته و حمایت ازبازار سرمایه متکی بر شفاف شدن فضای کسب و کار و بررسی فرصت‌های پس از توافق هسته‌ای است.

    وی افزود: از ابتدای امسال تا کنون نزدیک به 20 هیات مختلف سرمایه گذاری خارجی از بورس تهران بازدید کرده اند در عین حال طی سال جاری 50 کد معاملاتی برای سرمایه گذاران خارجی ایجاد شده و بنا است در پاییز امسال اجلاس بیستم فدراسیون های آسیایی و اروپایی در ایران برگزار شود. سرمایه گذاران خارجی هم اکنون درباره نحوه کیفیت فعالیت و حضور در بازار سرمایه ایران پرسش های بی شماری را از این فدراسیون می پرسند.

    قالیباف با اشاره به حاکم شدن فضای تحریم ها در طول یک دهه گذشته بر بازار سرمایه عنوان کرد: در گذشته علی رغم رایزنی با 8 بورس مختلف در دنیا، اما در هیچ یک از آنها به لحاظ تعامل دو جانبه موفقیتی کسب نشد، اما هم اکنون تقاضاهای بسیاری برای ایجاد رابطه با بورس تهران به وجود آمده و فرصت ورود نهاد های بین المللی در بازار سرمایه ایران فراهم شده است.

    وی ادامه داد : برای جذب سرمایه گذار خارجی باید به سمت استاندارد سازی گام برداریم و بر ابزار های جدید معاملاتی تمرکز کنیم. اوراق مشتقه آتی سهام و سبد سهام از جمله این ابزارها است که از کمیته فقهی بورس مجوز شرعی گرفته است. اوراق اختیار معامله سهام (آپشن) یا به عبارتی سبد شاخصی نیز از مجوز کمیته فقهی برخوردار شده که در صورت حل موضوع نرم افزار معاملاتی این ابزار به طور حرفه ای در بازار سرمایه به کار گرفته خواهد شد.

     اوراق اختیار معامله یا Option قراردادی است قانونی بین یک خریدار و یک فروشنده به نحوی که خریدار Option، حق خرید یا فروش یک دارایی مشخص را در یک قیمت توافقی و تا یک زمان معین، از فروشنده خریداری کرده و مبلغی برای در اختیار داشتن این حق تا آن زمان می‌پردازد. این یک قرارداد الزامی برای فروشنده ولی یک اختیار و نه الزام برای خریدار Option است.

    به عبارت دیگر قرارداد اختیار معامله نوع خاصی از ابزار مشتقه است و می‌تواند در بورس و یا خارج از بورس مورد معامله قرار گیرد. برحسب دارایی مورد نظر انواع مختلفی از اختیار معامله‌ها وجود دارد اما بیشتر اختیار معامله‌هایی که در بورس‌ها معامله می‌شوند، دارایی پایه‌شان سهام و یا قراردادهای آتی است. اما اختیار معامله‌هایی که در بازارهای خارج از بورس صورت می‌گیرند شامل دارایی‌های پایه زیادی مثل اوراق بهادار، ارزها، دارایی‌های فیزیکی، سواپ‌ها و سبدی از دارایی‌ها (Basket Of Assets) می‌شوند. اختیار معامله‌ها در هر قراردادی می‌توانند ظاهر شوند. در معاملات Option، قابلیت‌ها و کاربردهای متنوع و منحصر به فرد Option به عنوان یک ابزار قدرتمند در کنترل ریسک سرمایه‌گذاری و ایجاد سودآوری در شرایط مختلف نوسانات بازار (صعودی، نزولی و حتی راکد) بررسی می‌شود.

    برچسب ها