عصر خودرو

واکنش بورس به یک تصمیم

عصر بازار- بورس اوراق بهادار تهران در هفته گذشته با بازگشایی دسته جمعی نمادهای بزرگ مواجه شد و با آزاد شدن دارایی های بلوکه شده سهامداران، ترس ها و ابهامات ناشی از توقف طولانی مدت نمادها را از بین برد.

واکنش بورس به یک تصمیم
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از ایسنا، بورس اوراق بهادار تهران در هفته گذشته به حرکت محتاطانه و آرام در مسیر نزولی ادامه داد اما با بازگشایی دسته جمعی نمادهای متوقف در آخرین روز معاملاتی هفته، افت سنگین هزار واحدی را تجربه کرد و دومین رکورد منفی خود در سال جاری را رقم زد.

    به این ترتیب در معاملات هفته گذشته نهاد ناظر بازار سرمایه اقدام به بازگشایی دسته جمعی شرکتهای تاثیر گذار بازار یعنی گل گهر، چادرملو، فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، پالایشگاه بندرعباس، بانک پاسارگاد، مخابرات، نفت و گاز پارسیان و سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات کرد و موجب ریزش 1043 واحدی شاخص و بازگشت این متغیر به نیمه 63 هزار واحدی شد.

    گرچه با بازشدن نماد این شرکت‌ها، برخی از سهامداران بعد از ماه ها اقدام به فروش سهم و نقد کردن دارایی های خود کردند اما در تالار شیشه ای صف های فروش سنگینی مشاهده نشد و حتی این تصمیم سازمان بورس در بازگشایی دسته جمعی نمادها به دلیل آزاد شدن دارایی های بلوکه شده مردم و از بین رفتن تردید و ابهام و در پیش گرفتن مسیر متعادل در بورس با واکنش های مثبتی همراه شد.

    به این ترتیب ادامه روند رکودی حاکم در بازار سرمایه و انتظار سهامداران برای انتشار اخبار خوش سیاسی موجب کاهش 48 درصدی ارزش و 17 درصدی حجم معاملات شد به طوری که 5 روز معاملاتی گذشته در مجموع 2572 میلیون سهم به ارزش4459 میلیارد ریال داد و ستد شد.

    این در حالی است که دفعات معاملات رشد 21 در صدی را تجربه کرد و تعداد خریداران نیز با رشد 20 درصدی به 43 هزار و 956 نفر رسید. با این حال در هفته گذشته علاوه بر ریزش شاخص بورس، ارزش بازار سرمایه به شدت کاهش پیدا کرد و به سطح 273 هزار میلیارد تومان رسید. اما شاخص های بورس در هفته گذشته روند ریزشی به خود گرفت و با بازگشایی نماد های مطرح نیز به این روند شدت داد؛ به طوری که در هفته گذشته شاخص بورس 809 واحد معادل 1.26 درصد افت کرد و از کانال 64 هزار و 276 واحد به 63 هزار و 467 واحد رسید.

    این رفتار بورس در هفته گذشته علاوه بر افت شاخص، منجر به کاهش بازدهی سهامداران شد و تالار شیشه ای میانگین بازدهی همراهان خود را از ابتدای سال تا کنون تا سطح 1.5 درصد تقلیل داد.

    برچسب ها