عصر خودرو

ادامه صدرنشینی چینی‌ها در تجارت با ایران

عصر بازار- در حالی که در نیمه نخست سال، چینی‌ها بیشترین میزان تجارت با ایران را در بخش صادرات و واردات به خود اختصاص داده‌ بودند، این روند کماکان در ماه‌های بعد هم ادامه یافت تا چینی‌ها به صورت بلامنازع در سال ۱۳۹۵ در صدر جدول تجارت خارجی با ایران قرار گیرند.

ادامه صدرنشینی چینی‌ها در تجارت با ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، در هفت‌ماهه نخست سال جاری چهار میلیارد و 438 میلیون دلار صادرات از ایران به چین انجام شده در حالی که میزان واردات از این کشور رقمی معادل پنج میلیارد و 710 میلیون دلار بوده است.

    به ترتیب چین، امارات متحده عربی، عراق، ترکیه، جمهوری کره، هند، افغانستان، ژاپن، پاکستان و عمان 10 کشور عمده مقصد صادراتی به ایران طی هفت‌ ماهه نخست سال جاری بوده‌اند و در آن سو چین، امارات متحده عربی، جمهوری کره، ترکیه، آلمان، هند، فدراسیون روسیه، سوئیس، ایتالیا و فرانسه به ترتیب کشورهای عمده طرف معامله در واردات با ایران طی مدت اشاره شده هستند.

    نکته قابل توجه اینکه طی شش ماه نخست سال جاری برزیلی‌ها در رتبه نهم کشورهای عمده طرف معامله در واردات با ایران بوده‌اند که در زمان هفت‌ ماهه از میان 10 کشور عمده خارج شده و در رتبه یازدهم قرار گرفته‌اند تا به این ترتیب فرانسه جای خود را در میان 10 کشور عمده طرف معامله با ایران باز کند و در رتبه 10 قرار گیردو به این ترتیب ایتالیایی‌هایی که در شش ماهه نخست سال جاری در رتبه دهم کشورهای عمده طرف معامله در واردات با ایران قرار گرفته‌ بودند در هفت ماهه نخست سال جاری در رتبه نهم جای خود را باز کردند.

    میزان تجارت انجام شده با امارات متحده عربی در بخش صادرات معادل سه میلیارد و 886 میلیون دلار، عراق  سه میلیارد و 508 میلیون دلار، ترکیه دو میلیارد و 504 میلیون دلار، جمهوری کره یک میلیارد و 957 میلیون دلار، هند یک میلیارد و 595 میلیون دلار، افغانستان یک میلیارد و 349 میلیون دلار، ژاپن 669 میلیون دلار، پاکستان 428 میلیون دلار و عمان 391 میلیون دلار بوده است.

    در بخش واردات نیز امارات متحده عربی رقمی معادل چهار میلیارد و 97 میلیون دلار، جمهوری کره یک میلیارد و 885 میلیون دلار، ترکیه یک میلیارد و 595 میلیون دلار، آلمان یک میلیارد و 274 میلیون دلار، هند یک میلیارد و 188 میلیون دلار، فدراسیون روسیه یک میلیارد و 127 میلیون دلار، سوئیس 814 میلیون دلار، ایتالیا 599 میلیون دلار و فرانسه 583 میلیون دلار را به خود اختصاص دادند.

    نکته قابل اشاره دیگر حضور مشترک کشورهای چین، امارات متحده عربی، جمهوری کره، ترکیه و هند در بین 10 کشور اول تجارت با ایران چه در بخش صادرات و چه در بخش واردات است.

    میزان کالاهای سرمایه‌ای وارداتی به ایران طی شش ماهه نخست سال جاری وزنی معادل 370 هزار تن به ارزش 3951 میلیون دلار داشته است که سهمی معادل 20.9 درصد به خود اختصاص می‌دهد. کالاهای واسطه‌ای با وزن معادل 12190 هزار تن به ارزش 11901 میلیون دلار سهمی معادل 63.1 و کالاهای مصرفی با وزن 1160 هزار تن به ارزش 3014 میلیون دلار سهم 16 درصدی را به خود اختصاص دادند.

    برچسب ها