عصر خودرو

حریری:

مشکلات اقتصادی ایران داخلی است

انتخاب ترامپ تاثیری ندارد

عصر بازار- نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین معتقد است مشکل اصلی اقتصاد ایران به عرصه داخلی برمی‌گردد و انتخاب رئیس جمهور جدید آمریکا تاثیری بر اقتصاد ایران نخواهد داشت و اختلافات احتمالی بین آمریکا و اتحادیه اروپا می‌تواند فرصت مناسبی برای ایران باشد.

مشکلات اقتصادی ایران داخلی است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، مجید رضا حریری با ارزیابی نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و تاثیر آن بر روابط اقتصاد ایران گفت: برجام یک قرارداد و معاهده دو جانبه بین ایران و آمریکا نیست بلکه یک قرارداد چند جانبه است که هفت کشور آن را امضا کردند که آمریکا یکی از آن‌ها بوده است و براساس قانون نمی‌تواند برجام را برهم بزند.

    وی افزود: باید ببینیم در 10 ماه گذشته که ازاجرایی شدن برجام می‌گذرد و دولت اوباما هم سرکار بوده چه اتفاقی افتاده است که نگران هستیم با آمدن رئیس جمهور جدید آمریکا دیگر آن اتفاق نیفتد. مشکل اصلی اقتصاد ما با آمریکا نیست چون ما ارتباط اقتصادی با آمریکا نداریم، اگر تا کنون شرکت‌ها و بانک‌های اروپایی از ترس آمریکا حاضر به همکاری و کار با ایران نبودند اکنون هم همین وضعیت خواهد بود و قرار نیست اتفاق بیشتری بیافتد. 

    عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اضافه کرد: اگر ترامپ را یک رئیس جمهور رادیکال و تندرو بدانیم می‌توان تصور کرد که تعارضات بین اتحادیه اروپا و آمریکا بیشتر خواهد شد و بین‌شان اختلافاتی بروز خواهد کرد و این شکاف جایی برای ما است که بتوانیم در آن حرکت کنیم.

    حریری با بیان اینکه مسائل سیاسی نمی‌تواند تاثیر چندانی در روابط اقتصادی بگذارد ادامه داد: اصلا امروز فرض کنیم که همه اختلافات ما با همه دنیا حل شده است، در این صورت قرار است چه اتفاقی برای اقتصاد ما بیفتد؟ این اقتصاد به ذات خود و از درون مشکل دارد. رتبه‌های فساد مالی و ادرای، فضای کسب و کار، رقابت پذیری و آزاد سازی ما اصلا مطلوب نیست و در تجارت فرامرزی وضعیت‌مان بدتر است و از بین 190 کشور در جایگاه 170 قرار داریم، برای همین این اقتصاد ابتدا باید از داخل درست شود.   

    نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین افزود: فرض کنیم امروز برای ورود سرمایه‌گذار خارجی به ایران هیچ منعی وجود ندارد، سرمایه گذار خارجی صرفا در حوزه‌های نفت، گاز، پتروشیمی و خودرو سرمایه‌گذاری خواهد کرد، همان طور که در گذشته هم چنین بوده است یعنی در اوج سرمایه‌گذاری خارجی که مربوط به پیش از تحریم‌ها بود حدود 3 میلیارد دلار جذب سرمایه خارجی داشتیم که همگی درهمین چند حوزه بود، بخش‌هایی که در واقع متاثر از فضای کسب و کار ما نیست.

    وی تصریح کرد: دلیل این اتفاق هم این است که همه مناسبات حوزه‌هایی مثل نفت و گاز را دنیا تعیین می‌کند و سرمایه‌گذار خارجی هم که به ایران می‌آید می‌داند که افراد قدرتمند وابسته به دولت و نهادهای سیاسی کار خواهد کرد چرا که بخش‌های نفت، ‌گاز، خودرو یا فولاد بخش‌های نیستند که مردم در آن‌ها دخیل باشند بلکه نهادهای سیاسی دخیل هستند.

    حریری افزود: درنتیجه اگر قراراست اتفاق خوبی دراقتصاد ما بیفتد ابتدا باید از داخل اقتصادمان را درست کنیم.

    برچسب ها