عصر خودرو

۶ دلیل افت قیمت آتی زغال سنگ

عصر بازار- هر تن زغال سنگ کک شو در روز جمعه به قیمت ۲۷۰/۵۰ دلار معامله شد.

۶ دلیل افت قیمت آتی زغال سنگ
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادآنلاین، با توجه به اطلاعات ارائه شده توسط شاخص قیمت فولاد در استرالیا قیمت هر تن زغال سنگ کک به چهار برابر پایین ترین قیمت خود در چند سال اخیر یعنی حدودا هر تن 70 $ در ماه نوامبر سال گذشته رسید.

    تصمیمات پکن در خصوص محدود کردن روزهای بهره برداری از معادن زغال سنگ از 330 روز به  276 روز یا کمتر در طول یک سال با هدف بازسازی صنعت ، افزایش قیمت زغال سنگ هایی که حمل و نقل آنها توسط کشتی و از راه دریا ها صورت میگیرد را تسریع کرد. برنامه های محرک رشد دولت چین در جهت تولید فولاد و درخواست افزایش نیرو شرایط فعلی صنعت را پیچیده تر کرد. اخیرا مقامات برخی از محدودیت های مربوط به بهره برداری و تولیدات را کاهش داده اند که موجب بهبود وضعیت بازار شده است.

    گزارش ها نشان می دهد که اعمال محدودیت های اخیر در بازار زغال سنگ، به ویژه زغال سنگ کک بدون پایه و اساس است و دوام چندانی ندارد. استیل ایندکس در بررسی های ماهانه ی زغال سنگ کک اشاره می کند که با توجه به گزارشات اداره آمار ملی چین ، تولید داخلی زغال سنگ کک شو در چین 1/6٪ در 9 ماه اول سال، در مقایسه با همین مدت در سال گذشته کاهش یافته و به 331 میلیون تن رسیده است.

    یکی دیگر از دلایل نگرانی صنعتگران زغال سنگ از بابت قیمتها ، سفته بازی سرمایه گذاران چینی در بازار مشتقات فولاد، زغال سنگ و سنگ آهن است. برخی از کشورهای پر جمعیت  به دلیل کمبود بودجه و در جهت ایجاد فرصت های سرمایه گذاری و اشتغالزایی دست به استقراض می زنند اما به دلیل افزایش هزینه مواد اولیه و بهای تمام شده ، سرمایه گذاری در بازار زغال سنگ مقرون به صرفه نیست و ارزش اقتصادی ندارد.

    با توجه به داده های آماری ، واردات چین در ماه سپتامبر به 24/3میلیون تن رسید که نسبت به سال گذشته 33٪ افزایش داشته است.در حال حاضر واردات ماهانه 14٪ کاهش یافته است؛ زیرا در شرایط فعلی معامله گران ترجیج می دهند ابتدا رویکرد بازار را نسبت به افزایش قیمت ها بسنجند. به دنبال آن ، سازمان برنامه ریزی مرکزی پکن این هفته، افزایش قیمت زغال سنگ "غیر منطقی" تلقی کرد و همچنین سفته بازی سرمایه گذاران چینی را مورد سرزنش قرار داد.

    بر اساس گزارش آژانس توسعه ملی و کمیسیون اصلاحات چین ، موجودى انبار در در پنج بندر مهم مناطق شمالی چین با رشد حدودا 50 درصد در مقایسه با ماه اوت به 15 میلیون تن رسید . در حالی که موجودی در نیروگاه های بزرگ به 65 میلیون تن رسید و بیش از یک سوم موجودی اولیه افزایش داشت.

    معاملات آتی زغال سنگ در سنگاپور نیز یک تصحیح قیمتی بزرگ بین سه ماه پایانی سال 2016 تا سه ماه پایانی سال 2017 را نشان می دهد. به نظر می رسد که افزایش مداوم قیمت های نقدی موجب افزایش ارزش قرارداد های آتی کوتاه مدت* در بازار شده است ؛ در حالی که قیمت گزاری های آتی در جهت انطباق با نوسانات متعادل تر عرضه و تقاضا ، به طور تقریبی هر تن معادل $ 145، صورت خواهد گرفت.

    کارخانه های تولید فولاد ژاپن و تولید کنندگان مختلف در سراسر استرالیا در  قیمت هر تن معادل 200 $ برای تحویل پرمیوم زغال سنگ کک در سه ماهه آخر سال به توافق رسیدند که نشان دهنده یک افزایش 116 درصدی نسبت به سه ماهه گذشته است که در واقع تفاوت قابل توجهی با قمت نقدی دارد.

    در سال 2011 ، سیل در منطقه اصلی صادرات کوئینزلند موجب افزایش قیمت زغال سنگ تا هر تن 335 $ شد. در ژانویه 2011  قیمت هر تن زغال سنگ حرارتی نیز در 140 $ به اوج خود رسید.

    برچسب ها