عصر خودرو

چراغ سبز فلز سرخ به انتخابات آمریکا؛

غوغای مسی ترامپ در بازار فلزات جهانی

عصر بازار- فلز سرخ که در دو هفته اخیر جان تازه ای گرفته و از محدوده ۴۷۰۰ دلار خود را به ۵۳۰۰ دلار در تن رسانده بود، طی دو روز پایانی معاملات هفته گذشته همه را شگفت زده کرد و تا مرز ۶۰۰۰ دلار هم پیش رفت.

غوغای مسی ترامپ در بازار فلزات جهانی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، بر این اساس، مس در معاملات هفته گذشته به بالاترین قیمت از سال 2015 میلادی تاکنون رسید. مس روزهای پنجشنبه و جمعه با افزایش قابل توجه حتی به قیمت های 6000 دلار در تن هم رسید، اما سرانجام در پایان معاملات روز جمعه با اندکی کاهش با قیمت 5900 دلار در تن در بورس فلزات لندن بسته شد.

    تحلیلگران، پیروزی ترامپ را به عنوان مهم ترین عامل افزایش قابل توجه قیمت فلز سرخ در پایان هفته گذشته اعلام کردند، در حالی که یک ماه قبل برخی تحلیلگران پیش بینی کرده بودند با پیروزی ترامپ، احتمالا شاهد افت قیمت مس خواهیم بود، چراکه مساله محدودیت واردات ایالات متحده آمریکا از چین که از سوی ترامپ در برنامه های تبلیغات انتخابات وی مطرح شد، قابلیت آسیب رساندن به اقتصاد بزرگ ترین مصرف کننده فلز سرخ را خواهد داشت.

    جدا از اینکه این تبلیغات پر سر و صدا تا چه اندازه به واقعیت نزدیک است و اینکه تا چه حد قابلیت اجرا را دارد، آسیب به اقتصاد بزرگ ترین مصرف کننده مس به معنای آن است که این کشور فلز کمتری مصرف می کند و تقاضای آن کاهش می یابد.

    یه هر حال  بازار مس به انتخاب یکی از برج سازان متمول آمریکا به عنوان رئیس جمهور این کشور روی خوش نشان داد، چراکه به گفته وال استریت ژورنال، سرمایه گذاری سنگین در پروژه های زیرساختی می تواند تقاضای این فلز را افزایش بدهد.

    از طرفی قیمت مس طی دو هفته اخیر به دلیل افزایش شاخص مدیران خرید چین در ماه اکتبر به رقم 51.2 و همچنین کاهش ذخایر بورس فلزات لندن روند افزایشی خود را آغاز کرده بود.

    فلز روی هم که از ابتدای سال 2016 رشد مناسبی را تجربه کرده، دیروز در بورس فلزات لندن به قیمت 2528 دلار در تن رسید تا فعالان بازار را به یاد سال 2011 بیندازد.

    قیمت نقدی فلزات پایه LME(جمعه 11 نومابر)

    نام فلز

    قیمت(دلار در تن)

    آلومینیوم

    1777

    مس

    5900

    نیکل

    11735

    سرب

    2151

    روی

    2151

    قلع

    21750

     

     

    منبع: هلدینگ سرمایه گذاری آتیه اندیشان مس

    برچسب ها