عصر خودرو

صادرکننده ایرانی اعلام کرد

تقدیم دادخواست شکایت و مطالبه خسارت‌‌ از آمریکا بابت دخالت در پرونده «کشتیرانی مرسک»‌

عصر بازار- شاکی ایرانی مرسک‌لاین گفت: دادخواست شکایت و مطالبه خسارت‌‌ از دولت آمریکا بابت دخالت در پرونده «کشتیرانی مرسک»‌ تنظیم و تقدیم دادگاه ایران شد. این دادخواست همچنین به دفتر سفارت سوئیس در تهران به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران، ارسال شده است.

تقدیم دادخواست شکایت و مطالبه خسارت‌‌ از آمریکا بابت دخالت در پرونده «کشتیرانی مرسک»‌
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، حمیدرضا جهانیان با اعلام این خبر اظهار داشت: ‌شرکت کشتیرانی مرسک با ترک ناگهانی بنادر ایران در دوران تحریم به تجار ایرانی و اقتصاد‌ کشور لطمه‌های اقتصادی زیادی‌ وارد کرد.

    وی با اشاره به زیان اقتصادی شرکت فرآورده‌های نفتی پارس طلائیه بابت اهمال مرسک‌لاین در جابه‌جایی کانتینرهای این شرکت و تلف شدن کالاها، به صدور حکم توقیف کشتی این شرکت و عملیات موفق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در توقیف کشتی این لاینر و فرستادن آن به لنگرگاه عباسی اشاره کرد.

    جهانیان ادامه داد: ‌پس از صدور حکم دادگاه ایران و توقیف کشتی مرسک لاین، کشور آمریکا بدون هیچ حقی از مرسک حمایت کرد و موجب به طول انجامیدن اجرای حکم و پرداخت خسارت توسط این حمل‌کننده دریایی به ما شد، در همین راستا برنامه‌ریزی کردیم از این فعالیت غیرمنصفانه آمریکا که به زیان ما انجامید، شکایت کنیم.

    وی گفت: طبق بند 7 منشور سازمان ملل، ماده 15 منشور پوگوتا، ماده 8 پیمان ورشو و اصل ششم سند نهایی هلسینگی، دخالت کشورها در امور یکدیگر در سطوح جهانی و بین‌المللی ممنوع است و هیچ گروهی از دولت‌ها حق فعالیت مستقیم یا غیر مستقیم در امور داخل و خارج دولت دیگر ندارد.

    مدیرعامل شرکت نفتی پارسه طلائیه گفت: ما هم بر همین اساس و اصل، علیه کشور آمریکا اعلام جرم کرده‌ایم زیرا آنها حق نداشتند در امور دولت ایران و شرکت‌های ایرانی دخالت کنند ضمن آنکه با دخالت بی‌جا موجب به طول انجامیدن رأی دادگاه شدند و این عدم اجرای رأی و پرداخت خسارت توسط مرسک به زیان ما انجامید.

    وی بیان کرد: در جریان تلف شدن کانیتنرهای شرکت نفتی پارس طلائیه در امارات توسط کشتیرانی مرسک، که موجب وارد شدن زیان 7 میلیون دلاری به این شرکت شد، از آمریکا بابت دخالت بی‌جا و به طول انجامیدن این پرونده و حصول زیان ‌در دادگاه ایران شکایت ‌کرده‌ایم و‌ در این‌باره دادخواست نوشته‌ایم و در تاریخ 18 آبان‌‌ماه امسال تقدیم کرده‌ایم.

    ‌جهانیان ادامه داد: ‌دادخواست خود را به دفتر حافظ منافع آمریکا در سوئیس ‌فرستاده‌ایم تا بابت این تخلف و برای پاسخگویی در دادگاه حضور یابند.

    وی گفت: براساس پیمان‌هایی که ذکر شد کشورها باید استقلال دادگاه‌های یکدیگر را به رسمیت بشناسند. آمریکا هم باید استقلال دادگاه ما را به رسمیت بشناسد. بسیاری از شرکت‌های ایرانی هستند که دولت آمریکا موجب زیان آنها در تجارت شده است اما نمی‌دانند باید به کجا شکایت کنند در حالی که در ایران شعبه ویژه رسیدگی به این پرونده‌ها دایر شده است که برای رسیدگی به خسارات تجار از آمریکا و شرکت‌های آمریکایی است.

    مدیرعامل شرکت پارس طلاییه با اشاره به متن دادخواست این شرکت ایرانی علیه دولت آمریکا بیان کرد: در بخشی از این دادخواست که خطاب به رئیس دادگاه عمومی حقوقی تهران است، آمده است: «به موجب دادنامه تاریخ 91.11.16 شعبه 31 دادگاه عمومی و حقوقی تهران و دادنامه 93.4.15 شعبه 7 دادگاه تجدید نظر استان تهران و پرونده اجرایی شماره 930194 حکم قطعی و لازم‌الاجرا به طرفیت محکوم علیه (شرکت کشتیرانی مرسک لاین) صادر و اعلام شده است در مرحله اجرای حکم اموال محکوم علیه در مسیر تردد آبهای داخلی ایران در خلیج فارس توسط یگان‌های دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توقیف و به سواحل ایران هدایت می‌شود».

    وی به ادامه متن دادخواست اشاره کرد و گفت: دولت آمریکا در اقدامی غیر مسئولانه و مداخله جویانه در امور داخلی ایران، اموال محکوم علیه شرکت کشتیرانی مرسک که در مرحله اجرای حکم برابر قوانین داخلی در تاریخ 8 اردیبهشت ماه 93 توسط نیروی دریایی سپاه توقیف شده بود به بهانه آثار و تبعات منفی این توقیف بر نشست لوزان و تأثیر وضعی آن بر توافق 1+5 (برجام) از نظر سیاسی، دولت ایران را مجبور کرد تا نسبت به رهاسازی کشتی مرسک (مدیون) اقدام کند در حالی که توقیف کشتی مرسک با حکم قضایی بوده و ارتباطی با مسأله سیاست نداشته است؛ دخالت دولت آمریکا در امور قضایی جمهوری اسلامی ایران برخلاف بند 7 منشور سازمان ملل، ماده 15 منشور پوگوتا و ماده 8 پیمان ورشو و اصل ششم سند نهایی هلسینگی بوده است زیرا مفاد اسناد بین‌المللی مذکور دلالت بر اصل عدم مداخله کشورها در سطوح جهانی و بین‌المللی دارد.

    جهانیان افزود: در بخش دیگر دادخواست عنوان کرده‌ایم که «نظر به اینکه با رفع توقیف اموال محکوم علیه (مرسک) عملاً دسترسی به محکوم در تاریخ ذکر شده غیرممکن شده است و دولت آمریکا به عنوان مسبب اصلی و با اقدام موثر خود نسبت به رفع توقیف اموال محکوم علیه به بهانه آسیب‌ رساندن به برجام، دخالت غیر مسئولانه و برخلاف مقررات و عرف بین‌الملل داشته است اقدام آمریکا موجبات تضییع حقوق شرکت را فراهم کرده است».

    وی بیان کرد:‌ براساس بارنامه دریایی شماره 4046 در تاریخ 2005.10.3 کشتیرانی مرسک به عنوان محکوم علیه متعهد شده بود 10 کانتینر از کالاهای کشور را به کشور مقصد امارات تسلیم نماینده شرکت خواهان پارس طلاییه کند که محموله هر 10 کانتینر تلف می‌شود بنابراین مبلغ 102 میلیارد و 398 میلیون و 728 هزار ریال مندرج در نامه تاریخ 6 خردادماه 94 شعبه 31 دادگاه عمومی حقوقی تهران خطاب به اجرای احکام دادگستری بندرعباس مربوط به ارزش کالای یک کانتینر است.

    ‌جهانیان ‌‌زیان مشهود پارس طلاییه در این پرونده را حدود 7 میلیون دلار اعلام کرد و افزود: از دادگاه ایران خواسته‌ایم به منظور بررسی ابعاد خسارت وارده به شرکت در اثر اقدام غیرقانونی و مداخله جویانه دولت آمریکا و ورود خسارت به شرکت‌ و همچنین از باب قاعده فقهی «تسبیب و لاضرر»، صدور حکم به پرداخت خسارت دولت آمریکا در حق شرکت پارس طلاییه انجام شود.

    بر اساس این گزارش، اوایل سال 93 بود که به دنبال شکایت این شرکت‌‌‌ صادر کننده ایرانی از‌ «مرسک لاین» بابت از بین رفتن 10 کانتینر تجهیزات نفتی این شرکت در امارات که مرسک مسئولیت حمل آنها را بر عهده داشت، یکی از کشتی‌های مربوط به مرسک در آبراهه‌های خلیج فارس توقیف و به لنگرگاه عباسی در بندر شهید باهنر منتقل شد.

    پس از آن بود که کاخ سفید، دولت‌ آمریکا و رسانه‌های حامی این کشور بیانیه‌‌های مختلفی در اعتراض به توقیف این کشتی در ایران صادر کردند؛ دولت آمریکا خود در این حوزه ورود کرد و مانع روند بررسی جرم توسط دادگاه و حتی اجرای حکم شد.

    برچسب ها