عصر خودرو

زنگنه:

واگذاری توسعه آزادگان جنوبی از طریق مناقصه است

عصر بازار- وزیر نفت در واکنش به احتمال واگذاری توسعه فاز دوم میدان آزادگان جنوبی به توتال فرانسه گفت: برای واگذاری توسعه این میدان، مناقصه برگزار می شود.

واگذاری توسعه آزادگان جنوبی از طریق مناقصه است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، بیژن زنگنه درباره واگذاری توسعه میدان آزادگان جنوبی به شرکت توتال و اجرای مدل فاز 11 پارس جنوبی (شراکت توتال و شرکت ملی نفت چین) برای این میدان نفتی، افزود: این میدان به مناقصه می رود.
    وی درباره زمان برگزاری مناقصه میدان آزادگان گفت: بررسی این موضوع ادامه دارد.

    بر اساس این  گزارش، این هفته (هجدهم آبان) توافقنامه توسعه فاز 11 پارس جنوبی میان شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های توتال فرانسه، شرکت ملی نفت چین (سی.ان.پی سی) و پتروپارس ایران، با حضور وزیر نفت، مدیرعامل شرکت ملی نفت، «استفان میشل» مدیر توتال در خاورمیانه و شمال آفریقا و «ژو ژان تینگ» مدیر شرکت ملی نفت چین در خاورمیانه، امضا شد.

    قرار است در قالب این توافقنامه برای نخستین بار تاسیسات تقویت فشار دریایی در پارس جنوبی اجرا شود.

    هزینه اجرای این طرح چهار میلیارد و 800 میلیون دلار برآورد شده است که پس از 40 ماه، تولید گاز از آن آغاز می شود.

    فاز 11 پارس جنوبی ظرفیت تولید روزانه 2 میلیارد فوت مکعب گاز را دارد.

    برای توسعه میدان آزادگان جنوبی شرکت های توتال و شرکت ملی نفت چین متقاضی اند، از این رو برخی کارشناسان می گویند احتمال تسری مدل توسعه فاز 11 پارس جنوبی (کنسرسیوم توتال + شرکت ملی نفت چین + شرکت های ایرانی) در میدان آزادگان نیز وجود دارد.

    پیشتر قرار بود مناقصه طرح توسعه فاز 2 میدان نفتی آزادگان جنوبی در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی در اواخر مهرماه امسال برگزار شود اما برگزاری مناقصه این میدان تا اوایل فصل زمستان به تاخیر افتاده است.

    افزون بر شرکت های بین المللی معتبری مانند توتال، شماری دیگر از شرکت های خارجی و ایرانی حضور در آزادگان جنوبی را خواستارند.

    چندی پیش مدیرعامل شرکت ملی نفت درباره متقاضیان توسعه فاز 2 آزادگان جنوبی گفت: تاکنون شرکت‌هایی از کشورهای فرانسه، ژاپن، چین و روسیه برای حضور در این مناقصه اعلام آمادگی کرده‌اند.

    به گفته «علی کاردر» شرکت‌های ایرانی نیز می توانند از طریق شراکت با شرکت های خارجی در توسعه این میدان نفتی حضور بیابند.

    وی درباره ادعای برخی شرکت های ایرانی که حاضرند با نصف قیمت شرکت هایی مانند توتال، آزادگان جنوبی را توسعه دهند، گفت: برخی شرکت های ایرانی فکر می‌کنند میدان آزادگان یک میدان ساده است و می‌توانند با حفر چاه و تولید این میدان را توسعه دهند؛ در حالی که اکنون ما 21 دکل حفاری در این میدان کار گذاشته‌ایم و به حفاری مشغولیم اما این فقط 6 درصد تولید میدان را شامل می‌شود.

    وی یادآوری کرد: توسعه میدان آزادگان به فناوری های بسیار پیشرفته نیاز دارد که در اختیار شرکت های ایرانی نیست. به همین دلیل اعلام می‌کنیم در صورت تمایل برای حضور در توسعه میدان آزادگان باید از یک شرکت خارجی معتبر بهره بگیرند.

    میدان آزادگان جنوبی بزرگ ترین میدان نفتی ایران به شمار می رود که با کشور عراق مشترک است.

    فاز نخست توسعه این میدان، قرار بود از سوی شرکت ملی نفت چین (سی.ان.پی.سی) توسعه یابد اما به دلیل تاخیر چندین ساله و ناتوانی در اجرای طرح، این شرکت چینی پس از اولتیاتوم وزارت نفت از آزادگان جنوبی اخراج شد.

    اگرچه شرکت سی.ان.پی.سی از آزادگان جنوبی اخراج شد اما توسعه میدان آزادگان شمالی را همچنان عهده دار است و حتی در نظر دارد فاز دوم آزادگان شمالی را نیز در اختیار بگیرد.

    پس از حضور چینی ها از این میدان، توسعه آزادگان جنوبی بر عهده شرکت های ایرانی قرار گرفت.

    هر چند پس از واگذاری این میدان به شرکت های ایرانی، توسعه این میدان شتاب گرفت اما به دلیل فناوری پایین، میزان برداشت نفت از آزادگان جنوبی نزدیک به 6 درصد است.

    وزارت نفت در نظر دارد برای صیانت از سرمایه ملی، جلوگیری از هدررفت سرمایه های ملی و برداشت حداکثری از میدان آزادگان جنوبی، از فناوری های پیشرفته شرکت های بین المللی برای افزایش برداشت از این میدان بهره بگیرد.

    بر این اساس، پیش بینی می شود توسعه فاز دوم میدان آزادگان جنوبی نیز در نهایت به کنسرسیومی متشکل از شرکت های ایرانی و بین المللی واگذار شود.

    برچسب ها