عصر خودرو

کره تایمز:

اجرای قراردادهای تجاری کره جنوبی و ایران با مشکل مواجه است

عصر بازار- یک روزنامه کره‌ای گزارش کرد که با وجود اعلام انعقاد قراردادهای کلان میان این کشور و ایران، تاکنون هیچ‌یک از این توافقنامه‌ها اجرایی نشده است.

اجرای قراردادهای تجاری کره جنوبی و ایران با مشکل مواجه است
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، روزنامه «کوریا تایمز» در گزارشی نوشت که دیدار بی‌سابقه «پارک گئون های» رئیس‌جمهوری کره جنوبی از ایران که دفتر ریاست‌جمهوری این کشور از آن به عنوان «برد کلان اقتصادی چند تریلیونی» یاد کرده بود، احتمالاً بی‌نتیجه می‌ماند.

    طبق این گزارش 6 ماه از زمانیکه رسانه‌های بزرگ اخباری از «دیپلماسی تجارت» رئیس‌جمهور کره جنوبی منتشر و اعلام کردند که این کشور در مجموع توافقاتی معادل 45 میلیارد دلار (52 تریلیون وون) با ایران داشته است اما تا الان حتی یک مورد از این توافقات رسماً اجرایی نشده و به نتیجه نرسیده است.

    اکثر توافقات در حین دیدار پارک با مقامات ایرانی یادداشت‌های تفاهم غیرالزام‌آور بوده و مذاکرات بعدی که بر اساس این توافقات انجام گرفته است به واسطه یک دهه تحریم‌های اقتصادی علیه ایران و مشکلات بعدی میان شرکت‌های ایرانی، به بن‌بست خورده است.

    برخلاف انتظارات دولت کره جنوبی که فکر می‌کرد، ایران یک سرزمین طلایی برای شرکت‌های صادرات کره خواهد بود، طرف ایرانی دیدگاه متفاوتی داشت و فکر می‌کرد که «کره میلیاردها دلار در ایران سرمایه‌گذاری می‌کند».

    طبق گزارش انجمن پیمانکاران بین‌المللی کره، شرکت‌های کره‌ای، مجموع 2.4 میلیارد دلار سفارشات را در ایران در سال 2009، مسجل کردند که بیشترین حجم معاملات در تاریخ روابط دو جانبه ایران و کره جنوبی بوده است.

    با اینحال، حجم این سفارشات در سال 2013، به 19.3 میلیون دلار و در سال 2014 به 9.69 میلیون دلار کاهش یافت و شرکت‌های کره‌ای نتوانستند در سال 2015 سفارشی از ایران دریافت کنند.

    سال جاری میلادی، شرکت‌های کره‌ای تنها دو سفارش به ارزش 680 هزار دلار در ایران ثبت کردند و این یک تضاد کامل از گزارش رسانه‌های بزرگ کره‌ای از «دیپلماسی موفقیت‌آمیز تجارت» پارک در ایران می‌باشد.

    در عین حال، ایران از دولت کره خواسته است همانطور که در دیدار پارک متعهد شده بود، در زیرساخت‌های کشور ایران سرمایه‌گذاری کند.

    برچسب ها