عصر خودرو

عملکرد صنایع در فصل تابستان پیش‌بینی شد

درجا زدن شرکت‌های بورسی در نیمه نخست سال

عصر بازار : در حال حاضر رکود اقتصادی در کشور وجود دارد و با توجه به این رکود، نمی‌توان انتظار داشت که شرکت‌های بورسی سودهای قابل قبولی ارائه دهند تا به این وسیله بازار سرمایه از رونق برخوردار شود.

درجا زدن شرکت‌های بورسی در نیمه نخست سال
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، به همین دلیل کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که شرکت‌های بورسی در گزارش‌های 6ماهه خود نیز مانند گزارش‌های 3ماهه عمل کنند، زیرا آثار اقتصادی برداشته‌شدن تحریم‌ها در اقتصاد کشور هنوز نمایان نشده است، بنابراین نمی‌توان انتظار داشت بنگاه‌های بورسی عملکرد بهتری ارائه دهند. برخی از کارشناسان معتقدند در صورت برطرف‌شدن تحریم‌های اقتصادی بازار سرمایه و بنگاه‌های فعال در آن به سرعت تاثیر نمی‌گیرند و تا پایان سال نمی‌توانند رشد هیجانی را تجربه کنند. برای آنکه بازار سرمایه بهبود پیدا کند به زمان بیشتری نیاز است بنابراین باید ابتدا نقدینگی‌های بلوکه‌شده ایران آزاد شود و این میزان نقدینگی وارد اقتصاد کشور شود و پس از آن اثرات خود را در بازار سرمایه بگذارد.


    گزارش‌هایی مشابه عملکرد 3ماهه
    مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری گروه صنایع بهشهر ایران عقیده دارد که در 3ماه تابستان اتفاق خاصی در حوزه‌های اقتصادی رخ نداده، در نتیجه نمی‌توان انتظار داشت که گزارش‌های عملکرد 6ماهه شرکت‌های بورسی تغییرات چندانی نسبت به گزارش‌های 3ماهه داشته باشد.
    محمدعلی احمدزاده اصل در گفت‌وگو با صمت با اشاره به اینکه تغییر در گزارش‌های 6ماهه نیازمند تغییرات بنیادی در عملکرد شرکت‌هاست، بیان کرد: برای آنکه شرکت‌های بورسی عملکرد متفاوتی داشته باشند، باید در میزان تولید و فروش آنها تغییراتی مشاهده شود؛ درحال‌حاضر آمارها نشان می‌دهند میزان فروش شرکت‌ها مانند فصل بهار است. وی به میزان سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در شرکت‌های بورسی نیز اشاره کرد و گفت: تاکنون اقدام خاصی برای گسترش طرح‌های توسعه‌ای و همچنین سرمایه‌گذاری شرکت‌ها اتفاق نیفتاده و از این‌رو پیش‌بینی‌می‌شود درنهایت شرکت‌های بورسی در پایان شهریور نیز گزارش‌هایی شبیه گزارش‌های 3ماهه داشته باشند و درواقع نباید عملکردی فراتر از انتظار برای آن متصور بود.


    چشم‌انداز اقتصادی ایران
    احمدزاده اصل با اشاره به اینکه چشم‌انداز اقتصادی ایران مثبت قلمداد می‌شود، بیان کرد: با توجه به آنکه مقرر شده تحریم‌های بین‌المللی از میان برود، پیش‌بینی می‌شود از نیمه دوم سال شاهد گشایش‌هایی در اقتصاد کشور باشیم و آثار آن کم‌کم در بازار سرمایه هویدا شود، اما نمی‌توان انتظار داشت که بازار سرمایه به یکباره رشدهای زیادی را تجربه کند. وی تسهیل در مبادلات اقتصادی و مالی با دیگر کشورها را یکی از مزایای نتیجه مثبت مذاکرات هسته‌ای دانست و بیان کرد: در حال حاضر شرکت‌های تولیدی داخلی بسیاری از مواد اولیه مورد نیاز خود را با قیمت‌های گزاف از خارج کشور تهیه می‌کنند، در صورتی که اگر توافقات اجرایی شود، بنگاه‌های تولیدی می‌توانند منابع مورد نیاز خود را با قیمت‌های کمتری تهیه کنند. مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری گروه صنایع بهشهر با اشاره به اینکه در حال حاضر بسیاری از بنگاه‌های تولیدی نمی‌توانند محصولات خود را به خارج از کشور ارسال کنند، بیان کرد: یکی دیگر از راه‌های رونق صنایع افزایش میزان صادرات در کشور است که موجب سودآوری بنگاه‌های تولیدی خواهد شد. احمدزاده اصل با اشاره به اینکه رکود اقتصادی بازارهای جهانی را نیز درگیر کرده است، گفت: بازارهای جهانی هم در رکود قرار دارند اما در هر صورت با توجه به گشایش‌هایی که پس از برطرف‌شدن تحریم‌ها برای کشور اتفاق می‌افتد، شرایط اقتصادی بهتر از گذشته خواهد شد و می‌توان انتظار داشت در نتیجه این تحولات، اقتصاد کشور و به دنبال آن شرکت‌های بورسی رشدی را تجربه کنند که البته این موضوع زمانبر خواهد بود.


    کمبود نقدینگی
    در این باره مدیرعامل کارگزاری رضوی نیز معتقد است، درحال‌حاضر شاهد اوج رکود اقتصادی در کشور هستیم و کمبود نقدینگی در همه بازارهای مالی ازجمله بازار سرمایه کشور به وضوح دیده می‌شود.
    کمال خانزاده به پیش‌بینی گزارش‌های 6ماهه پرداخت و گفت: با توجه به پابرجا ماندن شرایط گذشته در شرکت‌ها، پیش‌بینی می‌شود بیشتر گزارش‌های 6 ماهه، مانند گزارش‌های 3ماهه مورد رضایت بازار و بازیگران آن نباشد، از همین رو نخستین عاملی که می‌تواند بازار را در کوتاه‌مدت تهدید کند عامل یادشده است.
    وی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی محرک قوی‌ای برای رشد بازار وجود ندارد، بیان کرد: اظهارنظر صاحبان بنگاه‌های اقتصادی حاکی از آن است که بیشتر کارخانه‌ها با نیمی از ظرفیت خود در حال فعالیت هستند و بخشی از آنها نیز به حالت نیمه‌تعطیل و تعطیل درآمده‌اند، این در حالی بوده که معاون رییس‌جمهوری نیز از برنامه دولت به منظور هدایت نقدینگی موجود در 3 بازار سرمایه، پول و ارز به سمت تولید خبر داده است.


    خانزاده در ادامه اظهار کرد: با پایان یافتن سال مالی برخی شرکت‌ها در پایان شهریورماه و با توجه به تسویه اعتباری برخی از شرکت‌ها با کارگزاری‌ها به نظر می‌رسد بازار سرمایه ماه جاری در دوره‌ای از زمان با افزایش فشار فروش در برخی نمادها روبه‌رو شود، به این معنی که شرکت‌های حقوقی اقدام به خروج نقدینگی مورد نیاز خود از بورس خواهند کرد. وی به رفتار هیجانی سهامداران اشاره کرد و گفت: طبیعی است سهامداران خرد نیز در این شرایط تحت تاثیر فضای هیجانی بازار قرار گرفته و با مشاهده ریزش‌های متوالی و ترس از ادامه این روند خروج از بازار را به حضور در آن ترجیح می‌دهند. خانزاده به رشدهای مقطعی در شهریور اشاره کرد و افزود: می‌توان برگشت قیمت‌ها در بازار سهام را با رسیدن اخبار مثبت از کنگره امریکا درباره تصویب برجام و همچنین سفر رییس‌جمهوری به نیویورک و سخنرانی در روز افتتاحیه مجمع عمومی سازمان ملل مشاهده کرد، اما این رشدها مقطعی خواهد بود، همان گونه که در یک سال اخیر چندین بار قیمت‌ها بالا رفتند و مجدد به کف رسیدند.
    سخن آخر....
    با توجه به وضعیت موجود و روند قیمت‌های جهانی انتظار نمی‌رود گزارش‌های 6 ماهه شرکت‌های بورسی بهتر از گزارش‌های سه‌ماهه و وضعیت کنونی باشد. بورس تهران که در نخستین روزهای ابتدایی سال روند صعودی پرشتابی را آغاز کرده بود، در میانه راه به‌دلیل برطرف نشدن ابهامات سیاسی و اقتصادی نتوانست به مسیر خود ادامه دهد و با کاهش قیمت و تقاضا روبه‌رو شد.
    به این ترتیب بازار سهام سودآوری سهامداران خود را از بین برد و صف‌های فروش بسیاری را به وجود آورد، به‌طوری‌که بسیاری از سهامداران بورسی در 3ماهه نخست سال از بازار سرمایه خارج شدند و این روند در فصل تابستان نیز ادامه یافت. کارشناسان معتقدند بازار سرمایه دیگر به اخبار واکنش نشان نمی‌دهد وسهامداران تنها منتظر هویدا شدن اقدامات عملی هستند. در نتیجه با توجه به آنکه تاکنون اتفاق عملی در اقتصاد کشور مشاهده نشده تا به دنبال آن شرکت‌های بورسی از سودآوری برخوردار شوند،به این ترتیب نمی‌توان انتظار داشت که تغییرات چندانی در گزارش‌های عملکرد بنگاه‌های اقتصادی در 6ماهه نخست سال 94 نسبت به فصل بهار مشاهده شود.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو