عصر خودرو

۳۳ درصد رشد اقتصادی کشور از بخش کشاورزی است

عصر بازار- نشست هم اندیشی اساتید با موضوع «سیاست های اقتصادی در بخش کشاورزی» برگزار شد.

۳۳ درصد رشد اقتصادی کشور از بخش کشاورزی است
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا،در ابتدای جلسه حجت الاسلام نامدار، مسئول نهاد رهبری در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان به بیان کلیاتی از فضای دانشگاه و نگرش دانشجویان و اساتید، در زمینه اقتصاد کشاورزی پرداخت.

    در ادامه دکتر جولایی، یکی از اساتید گروه اقتصاد دانشگاه با اشاره به اینکه بخش کشاورزی تنها بخشی بود که کار خودش را انجام داد و ثبات خوبی داشت و کشاورزان که از قشر غیر دولتی این جامعه محسوب می شوند و اکثریت آن را تشکیل می دهند، نوسان کشاورزی تاثیری در بخش‌های دیگر نگذاشته است؛ لذا این استاد دانشگاه، خروج از رکود اقتصاد کشاورزی را یکی از سوالات خود از دکتر مصباحی مقدم عنوان کرد و روش خروج آن را از وی پرسید.

    همچنین در این جلسه برخی دیگر از اساتید حاضر به بیان دیدگاه ها و پرسش ها و سوالات خود در زمینه اقتصاد کشاورزی و منابع طبیعی از آقای دکتر مصباحی مقدم پرداختند.

    حجت الاسلام مصباحی مقدم، دبیر سابق کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ادامه با شنیدن نکات برجسته اساتید دانشگاه ، اظهار کرد: دولت در اقتصاد، هم دخالت می‌کند چون نظارت گر است و هم دخالت نمی‌کند چون به موازات بخش خصوصی خودش را قرار نمی‌دهد. حیطه دخالت دولت بر آن شد که سیاست گذاری بکند و تصدی گری نکند و این مورد در ایران هم مورد پذیرش واقع شد.

    وی افزود: الان یک سیاست مالی در تقسیم منابع بانکی است که معین شد مقداری از بودجه در اختیار بخش کشاورزی قرار گیرد ولی در بودجه پنجم این بر اساس آزاد سازی مقدور نشد.

    مصباحی مقدم تصریح کرد: قیمت گندم در کشور ما امسال 1250 تومان قیمت تضمینی قرار داده شده است و بر این اساس دولت خریداری کرد؛ واردات گندم با قیمت 800 تومان انجام شد و این مورد تضمین، جلوی متضرر شدن کشاورزان را گرفت؛ لذا این حمایت‌ها مهم است وگرنه انگیزه کشاورز در کشت محصولات کاهش می یابد.

    نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه 33 درصد رشد اقتصاد از بخش کشاورزی است، گفت: پس بخش کشاورزی در اقتصاد خیلی اهمیت دارد و تدابیری باید اتخاد شود که جلوی مسائل اقتصاد کشاورزی گرفته شود و همچنین ضرورت حمایت از کشاورز در مواقع ضرر و سرمازدگی و از این قبیل نیاز است.

    وی خاطر نشان کرد: بخش کشاورزی از لحاظ تاریخی منشاء توسعه کشورهای رشد یافته بوده است اول این بخش توسعه یافت سپس صنعت و غیره رشد پیدا کردند.

    مصباحی مقدم کشاورزی را بخش پیشران در توسعه اقتصاد کشور دانست و افزود: در اقتصاد مقاومتی امنیت غذا طراحی و برنامه ریزی شده است و در این سیاست لازمه اش عدم وابستگی به کالاهای خارجی و تکیه بر تولید داخلی است.

    دبیر سابق کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در این که در کشور کارهای بسیار خوبی در زمینه کشاورزی صورت گرفته است، شکی نیست؛ وقتی گزارش می دهند از یک هکتار زمین 150 تن انار برداشت می‌شود که رقم قابل ملاحظه ای است و نشان دهنده فعالیت های خوب در جهت رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی است.

    وی بیان کرد: آمارهای حاصله خوب در زمینه کشاورزی حکایت از آن دارد که مهندسین کشاورزی و اساتید دانشگاه های علوم کشاورزی باید کشاورزی مدرن با افزایش عملکرد و بهره وری را ترویج دهند و تلاش این متخصصان به صورت شبانه‌روزی باشد تا بهره وری عالی را کسب نماییم.

    مصباحی مقدم مدیریت کاهش هزینه، سرمایه گذاری مناسب و هزینه کردن درست را از راه های اوج گرفتن و توسعه کشاورزی قلمداد کرد و این موارد را حمایت از کشاورزان خدوم و دلسوز عنوان کرد.

    نماینده دوره هشتم مجلس شورای اسلامی افزود: مدیریت کشور در بخش صنعت اگر بتواند نقدینگی اش را در جهت تولید سوق بدهد مشکلات حل می شود، هم اشتغال افزایش می یابد، محصولات بدست آمده قیمت مناسب عرضه خواهد شد و مزایای دیگری را هم به وجود می‌آورد.

    وی با طرح این سوال که چرا نقدینگی در جهت تولید نمی‌رود، اظهار کرد: علت این است که دلالی، واسطه گری و قاچاق با صرفه است. نکته مهم برای خروج صنعت از رکود، جاری شدن نقدینگی در بخش های تولیدی است..

    مصباحی مقدم در ادامه خاطرنشان کرد: اولین کار در اصلاح نظام بانکی و جلوگیری از ربا بانکی و ایجاد بانکداری اسلامی آن است که اصلاح در قوانین صورت پذیرد. ایشان در این باره از حضرت امام(ره) جمله ای را بیان کرد که امام فرمودند:« کاری کنید که پول سود نیاورد.»

    دکتر مصباحی مقدم یکی دیگر از مسائل کشور را هدر رفت انرژی دانست و گفت: اصلاح روش مصرف انرژی و فرهنگ‌سازی در جامعه می‌تواند در افزایش نقدینگی کمک کند.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو