عصر خودرو

صنایع برتر بورسی در پساتحریم کدامند؟

عصر بازار : یکی از چالش‌های مهم اقتصاد تک‌نرخی کردن ارز است که به گفته رییس بانک مرکزی در چند ماه آینده عملی خواهد شد، درحال‌حاضر هم شاهد افزایش قیمت ارز (دلار) مبادله‌ای به سطوح ۳۰۰۰ تومان هستیم که واژه رشد با شیب ملایم که رییس‌جمهور بارها به‌کار برده‌اند را در ذهن تداعی می‌کند.

صنایع برتر بورسی در پساتحریم کدامند؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از صمت،  تک‌نرخی کردن ارز (دلار) که به احتمال قوی در سطوح قیمت بالای 3200 تومان خواهد بود از طرفی باعث حذف آخرین رانت‌های اقتصاد کشور شده و به کمک صنایعی که برای واردات محصول تولیدی‌شان (محصولات مصرفی خانوار) از ارز مبادله‌ای استفاده می‌شود می‌آید، از طرفی بهای تمام‌شده برخی صنایع که واردات مواد اولیه یا قیمت خوراک‌شان با ارز مبادله‌ای محاسبه می‌شود را بالا می‌برد و در صورت حمایت نشدن دولت باعث افزایش نرخ برخی کالاهای مصرفی به خصوص مواد غذایی و دارویی می‌شود. از چالش‌های دیگر اقتصاد وضع وخیم بانک‌هایی است که برای جذب منابع و نجات از ورشکستگی مجبور به پرداخت سودهای بالا شده‌اند که با رکود حاکم بر اقتصاد و صنایع در اقتصاد ساخته نمی‌شود؛‌ بانک‌هایی که بخش عظیمی از سرمایه‌شان در املاک بلوکه‌شده و بخشی دیگر به‌عنوان تسهیلات به صنایع یا اشخاصی داده شده است که درحال‌حاضر توان بازپرداخت اصل و سود تسهیلات دریافتی را ندارند. سال گذشته دولت بانک‌ها را موظف به فروش اموال مازاد و افزایش سرمایه در گردش که به خروج از وضع کنونی کمک می‌کند، کرد، اما با رکود حاکم بر بخش مسکن کمتر بانکی موفق به اجرای این مصوبه شد. درحال‌حاضر شنیده می‌شود دولت قصد دارد اموال بانک‌ها را خودش بخرد که در صورت تحقق این امر می‌توان امید به بهبود شرایط بانک‌ها داشت که با رفع تحریم‌ها و آزادسازی تبادلات مالی جهانی می‌توانند شرایط بهتری را هم تجربه کنند.


    باید به این نکته توجه داشت که اقتصاد و صنایع ایران درحال گذار از دوره تغییرات گسترده‌ای است؛‌ دوره‌ای که اقتصاد یارانه‌ای در حال تبدیل‌شدن به اقتصاد آزاد و اتصال به اقتصاد جهانی است، دوره‌ای که رانت‌های موجود در اقتصاد درحال حذف‌شدن هستند، دوره‌ای که صنایع ایران که اغلب از تکنولوژی روز دنیا عقب هستند باید برای ماندن در مارکت و افزایش توان رقابت تغییرات اساسی در فناوری خود ایجاد کنند. به‌طور قطع صنایعی که توان به‌روز شدن و رقابت در بازار جهانی را ندارند محکوم به کاهش سود و درنهایت ورشکستگی هستند.
    بورس تهران در یک سال و نیم گذشته حذف رانت‌ها و یارانه‌های صنایع را تا حدود زیادی در قیمت سهام لحاظ کرده و از عمده دلایل اصلی سقوط بازار سهام در این مدت همین امر است. همچنین انتظار می‌رود روند صعودی بازار سرمایه از اواسط پاییز امسال با برداشته‌شدن تحریم‌ها با شیب ملایم آغاز شود و سال بعد را می‌توان سال رونق اقتصادی و رشد سودآوری اغلب صنایع دانست. از پرظرفیت‌ترین صنایع در دوران پساتحریم می‌توان به صنعت انفورماتیک و مخابرات، دارو، حمل‌ونقل، پتروشیمی، تجهیزات و بانک اشاره کرد. در این مسیر قیمت دلار آزاد که در 2 هفته گذشته وارد مدار رشد شده است می‌تواند نقش مسکن بر صنایع صادرات‌محور داشته باشد و در صورت ادامه‌دار بودن این روند، رشد سودآوری و قیمت سهام این صنایع را رقم زند. گرچه رشد قیمت ارز افزایش نرخ برخی اقلام مصرفی را موجب می‌شود اما باید بپذیریم تولید در کشور با دلار ارزان به‌صرفه نیست و برای جلوگیری از زیانده شدن اغلب صنایع رشد قیمت دلار حداقل در کوتاه‌مدت باید اتفاق بیافتد.

    برچسب ها