عصر خودرو

رئیس سازمان توسعه تجارت

صادرات ۴.۵ میلیارد دلاری چهار محصول غیر نفتی ایران

عصر بازار- معاون وزیر و رئیس سازمان توسعه تجارت وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: چهار میلیارد و ۳۵۵ میلیون دلار محصول غیر نفتی در بخش های پتروشیمی، میوه و تره بار، سیم و کابل و شیلات به خارج از کشور صادر شده است.

صادرات ۴.۵ میلیارد دلاری چهار محصول غیر نفتی ایران
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، مجتبی خسروتاج روز پنجشنبه در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان کردستان در سنندج افزود: این میزان صادرات در هفت ماهه سال جاری انجام شده که تولیدهای پتروشیمی با سه میلیارد و 600 میلیون دلار با 14 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه در صدر این آمار قرار داشته و انتظار می رود صادرات این محصول سال جاری به 15 میلیارد دلار برسد و تحقق این مهم دور از انتظار نیست چراکه از قبل برای دستیابی به آن هدف گذاری و برنامه ریزی شده است.

    به گفته وی، میوه و تره بار با 521 میلیون دلار با چهار درصد کاهش، انواع تولیدهای آبزیان با 130 میلیون دلار و 55 درصد افزایش، انواع سیم کابل با 104 میلیون دلار و 55 درصد افزایش در رتبه های بعدی این صادرات هستند.

    وی با اشاره به اینکه این چهار محصول در استان کردستان می تواند زمینه ساز توسعه اقتصادی آن را فراهم کند افزود: انتظار می رود مردم این استان هدفگذاری خود در راستای توسعه را داشته باشند.

    رئیس سازمان توسعه تجارت وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: تولید توت فرنگی، گندم و انواع میوه جات و وجود سدهای متعدد و واحدهای تولیدی و صنعتی استان، ظرفیت بزرگی برای صادرات غیر نفتی در استان است.

    خسروتاج گفت: هدف گذاری لازمه حرکت روبه جلو بوده و فعالان اقتصادی، سرمایه گذاران بخش خصوصی و مردم می توانند برای توسعه اقتصاد صادرات محور استان، با ایجاد رقابت و مزیت بخشی به محصولات تولیدی خود، برنامه ها را تدوین کنند.

    خسروتاج افزود: دولت نیز در این بین به عنوان تسهیل گر سرمایه گذاری می تواند اهداف و برنامه های منسجم بخش خصوصی در رسیدن به این اهداف را تسریع دهد.

    وی وظایف دولت را برنامه ریزی در راستای اهداف اقتصادی و راهبردی ذکر کرد و اظهارداشت: توسعه در هر زمینه و عرصه ای در گرو هدف گذاری و برنامه ریزی است.

    موقعیت مناسب جغرافیایی به دلیل استقرار بر محور شمال غربی و جنوب غربی کشور، داشتن 200 کیلومتر مرز با کشور عراق در 2 مرز رسمی باشماق مریوان و سیرانبند بانه، وجود بازارچه های مرزی و گمرکات رسمی از بسترهای رشد توسعه اقتصادی کردستان در بخش های بین المللی است.

    همچنین برخورداری از عرصه ها و چشم اندازهای طبیعی و جاذبه های فرهنگی، تاریخی و گردشگری، وجود منابع آب فراوان و قرار گرفتن بر سرشاخه های پنج حوزه آبخیز مهم کشور، آب و هوای مناسب برای کشت انواع محصولات کشاورزی و فعالیت های پرورش دام و طیور، آبزیان، و برخورداری از ذخایر ارزشمند ژنتیکی دام از دیگر فرصت های توسعه این استان است.

    استان کردستان با وسعتی معادل 28 هزار و 817 کیلومتر مربع در غرب ایران و 227 کیلومتر با کشور عراق مرز دارد و این استان در مجموع یک میلیون و 493 هزار و 645 نفر جمعیت دارد که در 29 شهر و هزار و 703 روستا ساکن هستند.

    برچسب ها