عصر خودرو

بررسی مهم ترین چالش های آتی اقتصاد جهان؛

رشد متزلزل جهان و سالخوردگی جمعیت فعال

عصر بازار- «تلگراف» با به تصویر کشیدن چالش های آتی اقتصاد جهان و با استفاده از گزارش اخیر صندوق بین المللی پول، بزرگ ترین تهدیدهای اقتصادی در اقتصادهای بزرگ را تشریح کرده است.

رشد متزلزل جهان و سالخوردگی جمعیت فعال
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، در ادامه مهم ترین مشکلات اقتصادی جهان را با این شاه بیت که «بهبود اقتصاد جهان خفیف خواهد ماند» می خوانید: 

     

    1-  برای انگلستان خبر خوب این است که تاثیر ماجرای برگزیت بر این کشور در کوتاه مدت محدود است. «مائوریس اُبسفلد»، اقتصاد دان ارشد صندوق بین المللی پول(IMF) تصریح کرد: اقتصاد انگلستان به دنبال نتایج همه پرسی، امسال کاهش ملایم رشد (Soft Landing) را تجربه می کند. 

    به گفته وی، واکنش بازار نیز مطلوب تر از آن چیزی بوده که هر کسی پیش بینی کرده است. در حال حاضر پیش بینی می شود، اقتصاد این کشور امسال 1.8 درصد رشد داشته باشد که سریع تر از آمریکا، آلمان، فرانسه و دیگر اقتصادهای گروه 7 است.

     اُبسفلد افزود:  برخی شواهد از تاخیر انجام سرمایه گذاری ها و تاثیر این مساله بر رشد سال آینده این کشور حکایت دارد. البته صندوق بین المللی پول، پیش بینی رشد اقتصاد این کشور در سال آینده را از 1.3 درصد (پیش بینی ماه جولای) به 1.1 درصد کاهش داد.  

     

    نمودار 1-پیش بینی می شود، اقتصاد انگلستان امسال سریع ترین رشد را بین گروه 7 داشته باشد

    Image

     

    2- اگرچه خطر رکود کاهش یافته، اما بهبود متزلزل باقی مانده است

     IMF خاطر نشان کرده که رکود در مقایسه با آوریل در بیشتر مناطق شامل اتحادیه اروپا، ژاپن و آمریکای لاتین کاهش می یابد. صندوق بین المللی پول در مورد ژاپن اعلام کرد که بر اساس ارزیابی های دولت این کشور، احتمال بروز بحران در سومین اقتصاد جهان کاهش یافته و در آمریکای لاتین هم به دلیل بهبود اندک چشم انداز قیمت کالاها و شرایط مالی، خطر رکود به کمتر از 40 درصد رسیده است.  

    در حالی که IMF باور دارد که رشد جهان طی سال های آتی افزایش می یابد، اما طبیعت مخاطره آمیز بهبود اقتصاد جهان (رشد پایین) می تواند در شرایط افت سرمایه گذاری، کاهش بهره وری، پویایی کمتر بازار کار و فرسودگی سرمایه انسانی، شرایط تغییر ناپذیری پیدا کند. این گزارش هشدار می دهد که اگر سیاستگذاران، اقدام قاطعی برای تقویت رشد و ارتقای سطح زندگی انجام ندهند، کاهش نرخ رشد و نگرانی ها درباره تاثیر مهاجرت می تواند به تنش های سیاسی کمک کند که احتمالا مسدود کننده اصلاحات سازنده اقتصادی خواهد بود.

     نمودار 2- احتمالات رکود

    Image

     

    3- تورم پایین به عنوان یک نگرانی باقی خواهد ماند

     IMF هشدار داد که تورم پایین می تواند به عنوان تهدیدی برای رشد و ایجاد اشتغال باشد. خطر کاهش تورم جهانی مربوط به ماه آوریل بویژه برای آمریکا و ناحیه یورو کاهش یافته، چراکه قیمت ها رو به افزایش بوده است. در حالی که پیش بینی می شود سیاست های مالی به ارتقای رشد ژاپن کمک کند، اما احتمال کاهش تورم این کشور بیشتر شده است. ژاپن برای چند دهه با مشکل تورم پایین دست و پنجه نرم می کند

     

     

     

     

     

    نمودار 3- احتمال کاهش تورم

    Image

     

    4- ضعف سرمایه گذاری، رشد جهان را پایین نگه داشته است

    صندوق بین المللی پول اعلام کرد: رشد جهان و رشد سرمایه گذاری طی سال های اخیر کندتر از پیش بینی ها بوده است. همچنین رشد بهره وری از پیش بینی ها کمتر شده است.  

    نمودار 4- اشتغال، سرمایه گذاری و تولید ناخالص داخلی

    Image

    بهره وری کلید ارزیابی این نکته است که اقتصاد تا چه اندازه بدون ایجاد تورم قادر به رشد است. هنگامی که بهره وری پایین است، کسب و کارها سود کمتری می سازند. رشد ناامید کننده بهره وری همان چیزی بود که خوش بینی بیش از حد در پیش بینی اقتصادهای پیشرفته بعد از بحران اقتصادی را ثابت کرد. 

     

    5رشد بازارهای نوظهور حیاتی است

    IMF به رشد قوی در بازارهای نوظهور که در سال های اخیر درگیر سقوط قیمت نفت و دیگر کالاها بودند، امیدوار است. کشورهایی نظیر چین و هند موتورهای اصلی رشد اقتصاد جهان بودند و تقویت تولید در این اقتصادها، نیروی محرک بهبود آتی خواهد بود.  

    پیش می شود، این کشورها محرک یک سوم بهبود در رشد طی سال های آتی باشند، در حالی که پایان بحران در بازارهای نوظهور از جمله آرژانتین، برزیل، نیجریه و روسیه می تواند رشد را ارتقا بدهد. در عین حال صندوق بین المللی پول معتقد است، اقتصادهای پیشرفته در سال های آتی با چندین چالش مواجه می شوند. 

    نمودار 5- پیش بینی رشد تولید ناخالص جهان

    Image

     

    6- سالخوردگی جهان

    نسبت کارگران سالخورده در سنین بین 55 تا 64 سال در اقتصادهای پیشرفته طی دو دهه اخیر به طرز عجیبی افزایش یافته است. صندوق بین المللی پول بر این باور است که این مساله می تواند روی سیستم های بازنشستگی و سلامت تاثیر بگذارد. 

    فرآیند گذار در چین- پرجمعیت ترین کشور جهان- می تواند سریع باشد، بویژه اینکه پیش بینی می شود، رشد جمعیت این کشور طی پنج سال آینده از نیم درصد دهه قبل به 0.25 درصد افت پیدا کند. پیش بینی می شود، جمعیت فعال چین روند کاهشی را تا پنج سال آینده آغاز کند.

     

     

     

     

    نمودار 6- رشد جمعیت  سنین کار

    Image

     

    نمودار 7- کارگران 55 تا 64 ساله

    Image

     

     

    نویسنده: پرویز امانیان، هلدینگ آتیه اندیشان مس
    برچسب ها