عصر خودرو

اقتصاد از ناکارآمدی داخلی رنج می‌برد;

انتخابات آمریکا تاثیری بر بورس و بانک ایران ندارد

عصر بازار- یک اقتصاددان با بیان اینکه شرایط شرکت‌های بورسی و بانک‌ها متاثر از تغییرات سیاسی در آمریکا نیستف تصریح کرد: اقتصاد کشور آنقدر که از ناکارآمدی داخلی رنج می‌برد متاثر از عوامل بیرونی نیست.

انتخابات آمریکا تاثیری بر بورس و بانک ایران ندارد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، آلبرت بغزیان با اشاره به تاثیر انتخابات آمریکا بر روند اقتصاد کشور مانند روابط بانکی و شرایط بورس اظهار داشت: تغییراتی که در حال حاضر در بورس مشاهده می‌شود ناشی از مسائل سیاسی بوده و پشتوانه اقتصادی چندانی ندارد. برای اینکه بتوانیم علت و معلول تاثیر این انتخابات را در بورس جستجو کنیم باید مشاهده شود که چه میزان از سهام شرکت‌های بورسی مربوط به خارجی‌ها است یا اینکه چه میزان صادرات در بازارهای جهانی داریم که با تغییر رئیس جمهور امریکا سود آن کم یا زیاد می‌شود.

    این اقتصاددان با بیان اینکه در حال حاضر هیچکدام از شرکت‌های بورسی ما موارد فوق را ندارند، گفت: اکنون نمی‌توان از تاثیر این انتخابات صحبت کرد. بیشترین علت فضای کنونی به هیجان و بورس‌بازی برخی افراد بازمی‌گردد و با خریدهایی که انجام می‌دهند صف فروش یا خرید ایجاد کرده و برخی نیز به صورت توده‌وار این موج را دنبال می‌کنند.

    وی با تاکید بر اینکه اقتصاد کشور آنقدر که از ناکارآمدی داخلی رنج می‌برد به بیرون وابستگی ندارد، تصریح کرد:‌ روابط بانکی با اروپا کافی است،افزایش قیمت دلار هیجانی و کاذب است و نباید نگرانی از تغییر وضعیت دارایی‌ها از دلار به سمت بورس یا طلا و برعکس داشت.

    این اقتصاددان رفتارهای کنونی را زودگذر و به دلیل سودجویی دانست و افزود: هنوز وضع اقتصاد داخلی اقتصاد امریکا مشخص نیست که بتوان تاثیر آن بر ایران را ارزیابی کرد، اما به نظر می‌رسد فشاری که از سمت آمریکایی‌ها روی روابط تجاری و بانکی ایران با اروپا بود برداشته شود و تمایل این کشورها به مبادله با ما بیشتر خواهد شد.

    این کارشناس با اشاره به اینکه نیازی به روابط با بانک‌های امریکایی نداریم یادآور شد: اگر بانکی تامین مالی نکند منعقد کردن تفاهم‌نامه و موافقتنامه دردی دوا نخواهد کرد و در حال حاضر بیشتر مباحث حول این مباحث وجود داشت و تامین مالی مشاهده نمی‌شود.

    به گفته بغزیان اروپایی‌ها برای ارتباط با ایران تحت فشار بودند و باید به دنبال راضی کردن آمریکا می‌رفتند اما به نظر فضا بهتر خواهد شد زیرا اروپا به خاطر برجام هم که شده به دنبال ایجاد روابط اقتصادی با ایران خواهد بود.

    برچسب ها