عصر خودرو

تحلیل مدیرعامل بزرگ‌ترین تولیدکننده آلومینیوم جهان

انتظار بهبود بازارهای کالایی در ۶ ماه آینده واقع‌بینانه است؟

عصر بازار: اولگ دریپاسکا، مدیرعامل شرکت روسی تولیدکننده آلومینیوم «روسال» طی مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌بی‌سی» پیش‌بینی‌های خود از رشد اقتصادی چین و تاثیر آن بر بازارهای کالایی در شش‌ماه تا یک‌سال آینده را مطرح کرد.

انتظار بهبود بازارهای کالایی در ۶ ماه آینده واقع‌بینانه است؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، اولگ دریپاسکا در گفت‌وگو با سی‌ان‌بی‌سی پیش‌بینی کرد که در 6 تا 12 ماه آینده، تغییر چندانی در بازار چین مشاهده نشود و گفت:‌ امیدوارم روند نزولی به بازار اوراق قرضه چین بسط پیدا نکند؛ زیرا بازار اوراق قرضه بسیار عجیب است. در این بازار، بیشتر بانک‌ها دولتی‌اند و آرایش مالی شرکت‌ها نیز عجیب است.

    دریپاسکا با تأکید بر اینکه پیش‌بینی می‌کند رشد اقتصادی چین حدود 6 درصد باشد،‌ افزود که انتظار می‌رود مصرف در این کشور کاهش یابد.

    مجری «سی‌ان‌بی‌سی» خاطر نشان کرد که به نظر نمی‌رسد بازارهای چین به اندازه دریپاسکا به اوضاع مطمئن باشند. با توجه به سقوطی که در بازار دارایی چین مشاهده کردیم، احتمال وجود مشکلات ساختاری بزرگی در اقتصاد کشور وجود دارد.

    دریپاسکا در واکنش گفت: من اعتقاد ندارم که بازار چین همین فردا سقوط خواهد کرد و پشتوانه‌ای نیز برای اثبات این ادعا وجود ندارد. به نظر من تا زمانیکه مشکلات به بازار اوراق قرضه تسری نیافته، وضعیت‌مان باثبات است.

    مدیرعامل روسال ضمن تأکید بر اینکه مسئله بازارهای کالایی کاملاً متفاوت است،‌ افزود: در بازار کالاها، نفت، مس، آلومینیوم، روی، سنگ‌آهن و غیره خرید و فروش می‌شود. برای مثال چین مس و سنگ‌آهن زیادی وارد می‌کرد و با افت اقتصاد آن، طبیعی است که این کالاها تحت فشار باشند. اما در مورد آلومینیوم موضوع فرق دارد؛ زیرا چین یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان است.

    رئیس بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده آلومینیوم تصریح کرد: صنعت آلومینیوم در چین به سه دلیل بسیار شکننده است: اول آنکه مسائل محیطی زیاد در نظر گرفته نشده است. دومین دلیل، ساختار بسیار عجیب بازار اوراق قرضه و آرایش مالی شرکت‌ها است. دلیل سوم این است که هزینه‌هایشان بسیار بالا است.

    مجری‌ سی‌ان‌بی‌سی با اشاره به اظهارات دریپاسکا نتیجه‌گیری کرد که ظرف ماه‌های آینده، پیشرفت چندانی در قیمت بازار کالاها مشاهده نخواهد شد و شاهد ادامه فشار بر این بازار خواهیم بود، چرا که چینی‌ها از لحاظ ساختاری، چاره دیگری ندارند.

    اولگ دریپاسکا ضمن تأیید این نکته، در تکمیل آن گفت:‌ راه بهبود قیمت کالاها از جانب مصرف‌کننده نیست. میزان مصرف، اگرچه کمی کاهش یافته است،‌ اما کاملاٌ باثبات است. بنابراین اگر تولیدکنندگان به تولید مازاد ادامه دهند، بازار هرگز بهبود نخواهد یافت.

    وی اضافه کرد: در حال حاضر نظم و نظام تولیدکنندگان بسیار مهم است. ما قول داده‌ایم که به تولدی 3.6 میلیون تنی بسنده کنیم، اگرچه ظرفیت تولید تا 4 میلیون تن را داریم؛ اما تا زمانی‌که مطمئن نشویم بازار توانایی جذب بیشتر را دارد، تولید را افزایش نخواهیم داد.

    برچسب ها