عصر خودرو

انتخابات ریاست جمهوری امریکا و تاثیرات آن بر اقتصاد و نوسانات بازارهای مالی

عصر بازار- ۸ نوامبر ۲۰۱۶ انتخابات ریاست جمهوی امریکا بین دو نامزد اصلی "هیلاری دایَن رادام کلینتون (Hillary Rodham Clinton)" نامزد حزب دموکرات و" دونالد جان ترامپ (Donald John Trump)" نامزد حزب جمهوری‌خواه، در بیش از ۵۰ ایالت برگزار شده است که هر ایالت به نسبت جمعیت خود، سهمیه ای از ۵۳۸ سهم ایالات در الکترال کالج دارد وسهمیه هر ایالت به کاندیدی که بیشترین آرا را داشته باشد تعلق می گیرد و نامزدی که با مجموع ۲۷۰ سهم برسد، پیروز انتخابات خواهد بود.

انتخابات ریاست جمهوری امریکا و تاثیرات آن بر اقتصاد و نوسانات بازارهای مالی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»،  مروری بر نوسانات بازارهای داخلی و جهانی :

    هفته گذشته ( دوشنبه 10 آبان ماه / 31 اکتبر)، یکشنبه هفته گذشته، با اعلام اخذ مجوز اف ‌بی ‌آی برای بررسی مجدد پرونده هیلاری کلینتون در رابطه با نحوه محافظت او از ایمیل‌های محرمانه، شاهد تقویت جایگاه دونالد ترامپ در نظرسنجی‌ها، و نزدیک شدن به جایگاه هیلاری کلینتون بودیم که نهایتا منجر به کاهش شاخص‌های بورس جهانی و افت 1.735 واحدی ایندکس دلار، افزایش 0.02299 واحدی فرانک سوئیس، افزایش 2.679 واحدی ین ژاپن و افزایش سرمایه های پنهان و فلزات و صعود 36 دلاری انس جهانی طلا شد.

    همچنین در بازارهای داخلی طلا و ارز، شاهد کاهش 15 تومانی ارزش دلار، رشد 17.500 تومانی سکه و رشد 11.300 تومانی در هر مثقال طلا بودیم.

    اما روز گذشته ( دوشنبه 17 آبان ماه / 7 نوامبر)، با انتشار رفع اتهام از هیلاری کیلینتون ، بازارهای جهانی را تحت‌تاثیر قرار داد و در اولین روز کاری خود شاخص‌های سهام آسیا، اروپا و امریکا به‌شدت افزایش پیدا کردند که شاخص کل بورس تهران نیز با آن ها همجهت بود و در این افزایش صنایعی چون، معادن، فلزات اساسی و کانه‌های فلزی پیش رو بودند به‌طوری‌که نماد‌های زیرمجموعه این گروه‌ها نیز بیشترین تاثیر را در محاسبه شاخص کل به ثبت رساندند.
    در بازارهای داخلی طلا و ارز نیز، شاهد افزایش 20 تومانی دلار، کاهش 13.700 تومانی سکه و افت 9.200 تومانی در هر مثقال طلا بودیم.

    همچنین در بازارهای جهانی نیز، ارزش دلار امریکا در برابر سایر ارزها به میزان قابل ‌توجهی تقویت شد و با افزایش 0.945 واحدی همراه شد و نهایتا سرمایه امن و پنهان با کاهش تقاضا روبه‌رو شدند. به طوری که اونس جهانی طلا با 29 دلار کاهش و فرانک سوئیس با 0.1119 واحد کاهش و ین ژاپن 2.145 واحد کاهش تاثیرپذیر ترین بازارها از بازگشت مجدد هیلاری کلینتون به موقعیت خود در آخرین نظرسنجی‌های پیش از شروع انتخابات بودند.

    پیش بینی نوسانات آتی بازارهای داخلی و جهانی :

    طبق پیش بینی ما، نتایج نظر سنجی های آنلاین حاکی از پیشتازی نسبی هیلاری کلینتون نامزد حزب دموکرات بر دونالد ترامپ رقیب اصلی خود نامزد حزب جمهوریخواه است. لذامی توان اقشار کم درآمد، مهاجران، زنان و دگرباشان، حامیان محیط زیست، فعالان بورسی و سرمایه گذاران خصوصی و بانک ها و وال استریت را از حامیان وی شمرد.

    چرا که با توجه به مواضع سیاسی، موقعیت هیلاری کیلینتون، می توان وی را ادامه دهنده سیاست های مالی و سیاسی دولت اوباما دانست و اقتصاددانان،سرمایه گذاران خصوصی و بانک ها، ایجاد ثبات سیاسی و اقتصادی را از عواقب پیروزی وی در انتخابات می دانند که در این صورت فدرال رزرو امریکا نیز می تواند سیاستهای پولی خود را ادامه دهد و به افزایش نرخ بهره نزدیک شود. در این باره دنیس لاکهارت، رئیس فدرال رزرو آتلانتا نیز به تازگی تاکید کرده است که تحولات اقتصادی امریکا به‌گونه‌ای پیش رفته است که نرخ بهره در ماه دسامبر افزایش خواهد یافت. لذا می توان فعالان و سرمایه گذاران بازارهای مالی را از حامیان وی شمرد.

    لازم به ذکر است پیش بینی ما همچنان پیروزی هیلاری کیلینتون در انتخابات می باشد که منجر به افزایش ایندکس دلار امریکا، کاهش ارزهای جهانی بویژه فرانک سوئیس و ین ژاپن و افزایش شاخص های سهام آسیا، اروپا و امریکا و کاهش انس جهانی طلا و سایر فلزات گرانبها خواهد شد و در بازارهای داخلی، افزایش شاخص سهام بورس تهران و ارزش دلار به ریال و کاهش قیمت طلا و سکه طلا انتظار می رود.
    همچنین در صورت پیروزی ترامپ، می توان گفت که شاهد کاهش شاخص های سهام و ارزش دلار و افزایش قیمت فلزات جهانی بویژه انس جهانی طلا خواهیم بود.

    نویسنده: احرام شاه محمدی تحلیلگر بین المللی بازار های مالی
    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو