عصر خودرو

معاون شرکت نفت خبر داد:

توتال رهبر کنسرسیوم توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی شد

عصر بازار- معاون شرکت ملی نفت با بیان اینکه توتال به عنوان رهبر کنسرسیوم توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی از سهم بیش از ۵۰ درصدی برخوردار است،گفت: در این قرارداد گازی سهم شرکت CNPCI چین نیز حدود ۳۰ درصد است.

توتال رهبر کنسرسیوم توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، غلامرضا منوچهری امروز در مراسم امضای موافقتنامه اصولی توسعه فاز 11 پارس جنوبی به شرکت ملی نفت ایران، توتال فرانسه، CNPCI چین و پتروپارس ایران با بیان اینکه امروز موافقتنامه آخرین فاز پارس جنوبی با این کنسرسیوم بین المللی به ارزش تقریبی 4.8 میلیارد دلار امضا می شود.

    معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در تشریح ویژگی‌های امضای موافقتنامه فاز 11 پارس جنوبی تصریح کرد: توسعه این فاز، جزء توسعه میادین مشترک نفت و گاز بوده که همواره یکی از اولویت های سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری بوده است.

    این مقام مسئول از افزایش ضریب برداشت گاز و میعانات گازی با نفت تاسیسات تحت فشار گاز به عنوان یکی دیگر از ویژگی های توسعه فاز 11 یاد کرد و افزود: بر اساس مطالعات انجام گرفته، هم اکنون حجم ذخایر میعانات گازی درجای فاز 11 پارس جنوبی حدود 834 میلیون بشکه و حجم ذخایر گاز آن حدود 569 میلیارد فوت مکعب گاز تخمین زده شده است.

    منوچهری با یادآوری اینکه بر اساس توافقی که با شرکت توتال به عنوان رهبر کنسرسیوم توسعه فاز 11 پارس جنوبی انجام گرفته قرار شده حجم تولید گاز و میعانات گازی بر اساس یک دوره 20 ساله بهره‌برداری تحویل شرکت ملی نفت ایران شود، یادآور شد: به عبارت دیگر توتال معتقد است که در یک دوره 20 ساله امکان تولید روزانه 1.8 میلیارد فوت مکعب گاز را محقق کند.

    معاون شرکت ملی نفت با بیان اینکه در شرایط فعلی متوسط ضریب بازیافت از میادین نفت و گاز ایران حدود 25 درصد بوده که باید این ضریب در قالب اجرای یک برنامه 15 ساله سالانه یک درصد افزایش یابد، تاکید کرد: از این رو، تا 15 سال آینده باید ضریب افزایش بازیافت از مخازن نفت و گاز کشور از 25 درصد فعلی به 40 درصد افزایش یابد که در این صورت حدود 6 هزار میلیارد دلار به حجم ذخایر نفت و گاز ایران افزوده خواهد شد.

    این مقام مسئول با اشاره به پیشنهادات شرکت‌های معتبر بین المللی برای افزایش ضریب بازیافت از 7 میدان نفتی غرب کشور گفت: در فاز 11 پارس جنوبی هم افزایش ضریب بازیافت مهمترین محور همکاری‌ها با توتال فرانسه و چینی‌ها خواهد بود.

    وی با بیان اینکه شرکت‌های پیمانکار خارجی فاز 11 پارس جنوبی پاداش تولید و دستمزد خود را صرفا در صورت تحقق اهداف تولید گاز و میعانات گازی دریافت می‌کنند، تصریح کرد: به منظور ساخت سکوهای تولید و سکوی تحت فشار گاز هم مناقصات بین‌المللی برگزار خواهد شد و شرکت‌های ایرانی با ارائه قیمت های مناسب و منطقی می‌توانند در این حوزه مشارکت داشته باشند.

    منوچهری در پایان با اعلام اینکه در قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی سهم شرکت توتال فرانسه به عنوان رهبر کنسرسیوم 50.1 درصد، و سهم CNPCI چین 30 درصد تعریف شده است، خاطرنشان کرد: شرکت پتروپارس ایران هم سهم 19.9 درصدی در اجرای این پروژه دارد.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو