عصر خودرو

روزنامه وال استریت ژورنال:

ایران با توتال فرانسه و شرکت ملی نفت چین قرارداد گازی ۶ میلیارد دلاری امضا می کند

عصر بازار- روزنامه «وال استریت ژورنال آمریکا اعلام کرد، ایران قصد دارد روز سه شنبه یک قرارداد اولیه ۶ میلیارد دلاری با شرکت توتال فرانسه و شرکت ملی نفت چین برای توسعه یک میدان گازی فراساحلی امضا کند.

ایران با توتال فرانسه و شرکت ملی نفت چین قرارداد گازی ۶ میلیارد دلاری امضا می کند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، این روزنامه نوشت، این قرارداد نخستین سرمایه گذاری یک شرکت غربی در بخش انرژی ایران از زمان لغو تحریم های بین المللی در 17 ژانویه 2016 (27 دی 1394) است.
    در چارچوب این قرارداد، شرکت توتال فرانسه، شرکت ملی نفت چین و شرکت دولتی پتروپارس ایران بخشی از میدان گازی پارس جنوبی واقع در خلیج فارس را توسعه خواهند داد.
    به نوشته وال استریت ژورنال، مشخص نیست چقدر از این سرمایه گذاری 6 میلیارد دلاری توسط شرکت توتال انجام می شود و ساختار این قرارداد چگونه تنظیم شده است.
    به نوشته وال استریت ژورنال، این قرارداد با غول نفتی فرانسه می تواند پیش قراول بازگشت شرکت های غربی به صنعت گسترده انرژی جمهوری اسلامی و یک قدم رو به جلو در امتداد هدف افزایش تولید نفت و گاز ایران باشد.
     قرار است صبح امروز(سه شنبه) نخستین قرارداد خارجی مبتنی بر الگویی قراردادهای جدید نفتی ایران(IPC) در کمتر از یکسال از اجرایی شدن برجام، با کنسرسیومی از توتال فرانسه و CNPCI چین در تهران به امضا برسد.
    پیش از این معاون مدیرعامل شرکت توتال فرانسه در توسعه تجاری بخش های پالایش و پتروشیمی نیز از مذاکره با مقام های ایرانی برای برای سرمایه گذاری در بخش پتروشیمی خبر داده بود.
    «سرژ لورک» که برای شرکت در کنگره نفت و نیرو به تهران سفر کرده بود، به مشخصات پروژه یا پروژه های مورد نظر آن شرکت اشاره نکرد.
    ایران دارای دومین ذخایر بزرگ اثبات شده گاز و چهارمین ذخایر اثبات شده نفت جهان است.
     رییس مجلس شورای اسلامی مهرماه امسال الگوی قراردادهای جدید نفتی را به دولت ابلاغ کرد و بدین ترتیب، بستر اجرای مدل جدید قراردادهای نفتی آماده شد.
    با اجرای مدل جدید قراردادهای نفتی که همراه با جذب سرمایه گذاری خارجی و فناوری های جدید خواهد بود، روند توسعه میدان های مشترک که کشورهای همسایه در حال برداشت حداکثری از آنها هستند، شتاب می گیرد.
    براساس اعلام وزارت نفت، شرکت های ایرانی در قراردادهای جدید می توانند به عنوان طرف اصلی یا راهبر در توسعه میدان های متوسط و کوچک حضور داشته باشند و در کنار خود از شرکت های خارجی استفاده کنند. همچنین در قراردادهای جدید نفتی پیش بینی شده است حدود ٧۰ درصد کار به شرکت‎های ایرانی سپرده شود تا از این طریق ظرفیت بین المللی شدن پیدا کنند.

    برچسب ها