عصر خودرو

افت ۱۰۴۳ واحدی شاخص بورس

علت ریزش بورس بازگشایی نمادهای بزرگ در بورس

عصر بازار: بازار سهام آخرین روز کاری خود در هفته سوم شهریور ماه را در حالی به پایان برد که با بازگشایی دسته‌جمعی اغلب نمادهای معاملاتی متوقف در این بازار شاهد تکاپوی برخی معامله‌گران برای نقد کردن دارایی‌ها در این نمادها بود.

علت ریزش بورس بازگشایی نمادهای بزرگ در بورس
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات امروز چهارشنبه 18 شهریور ماه 94، با 1043 واحد افت به رقم 63 هزار و 467 واحد دست یافت. شاخص قیمت وزنی نیز در پایان معاملات امروز بازار با کاهش 412 واحدی به عدد 25 هزار و 89 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور نیز با 1606 واحد کاهش عدد 71 هزار و 441 واحد را تجربه کرد.

    شاخص بازار اول اما با هزار و 117 واحد افت به 44 هزار و 638 واحد رسید و شاخص بازار دوم با افت 154 واحدی عدد 137 هزار و 606 واحد را برای خود ثبت کرد.

    بر اساس این گزارش شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز در پایان معاملات امروز بازار با افت 3 واحدی، عدد 722 واحد را به نمایش گذاشت.

    براساس این گزارش ارزش کل معاملات امروز بورس تهران به بیش از 116 میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به‌دست شدن 622 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 35 هزار و 881 نوبت خریدوفروش بود.

    در معاملات امروز نماد معاملاتی 3 شرکت پالایش نفت بندرعباس با 282 واحد، فولاد مبارکه با 241 واحد و فولاد خوزستان با 138 واحد کاهش بالاترین تأثیر منفی را در برآورد شاخص کل بورس به دوش کشیدند. در عین حال نماد معاملاتی سه شرکت بانک صادرات با 6 واحد، ارتباطات سیار ایران با 5 واحد و پالایش نفت اصفهان با 4 واحد تأثیر مثبت، بالاترین نمادهای اثرگذار مثبت بر محاسبه این نماگر بازار سهام بودند.

    براساس این گزارش امروز نماد معاملاتی شرکت‌های مخابرات ایران، پالایش نفت بندرعباس، گسترش نفت و گاز پارسیان، بانک پاسارگاد، سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، ذوب‌آهن اصفهان، فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، معدنی و صنعتی چادرملو، معدنی و صنعتی گل‌گهر، سخت‌آژند، صنعتی و کشاورزی شیرین خراسان و بیمه آرمان از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در عین حال نماد معاملاتی شرکت‌های قاسم ایران، بیمه سینا، حق تقدم خرید سهام شرکت صنایع ریخته‌گری ایران و حق تقدم خرید سهام شرکت فولاد افزاسپاهان متوقف شد.

    بنابر این گزارش، بازار سهام، امروز بازگشایی دسته‌جمعی نمادهای معاملاتی پیش‌رو و مورد اقبال بازار که اغلب در بازار اول بورس قرار دارند را نظاره‌گر بود.

    اقدام متولی بازار سهام برای بازگشایی یکجای نمادهای معاملاتی متوقف، اگرچه به تقلای برخی معامله‌گران برای نقد کردن دارایی‌های متوقف‌شده خود در آخرین روزهای شهریورماه انجامید، اما به شکل‌گیری صف‌های فروش چندانی در بازار منتهی نشد؛ هرچند که در نماد معاملاتی پالایش بندرعباس شکل‌گیری صف فروش 8 میلیون سهمی، به روز معاملاتی بعد موکول شد.

    بر اساس این گزارش، آنچه در بازار سهام به خوبی به چشم می‌آید، امکان نقدشوندگی سهام و دارایی‌های مالی برای همه فعالان بازار و در عین حال تعداد انگشت‌شمار فروشندگان در نمادهای معاملاتی مختلف است.

    براساس این گزارش عمده افت‌ شاخص امروز ناشی از فروش سهام در نمادهای معاملاتی شرکت‌های بزرگ حاضر در بازار اول بورس بود که به نظر می‌رسد طی روزهای آینده با پایان دوره تسویه اعتباری شرکت‌های کارگزاری و کنار رفتن فضای عرضه در این نمادها، روندی متعادل را از اواسط هفته آینده در این بازار شاهد باشیم.

    امروز همچنان معاملات کد به کد در برخی نمادهای معاملاتی ادامه یافت، از جمله در پتروشیمی مبین بیش از 129 میلیون سهم این شرکت به ارزش 39 میلیارد و 800 میلیون تومان از سوی هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس به شرکت‌های تابعه این هلدینگ کد به کد شد. در بانک تجارت نیز 50 میلیون سهم به ارزش 4 میلیارد و 700 میلیون تومان از سوی حقوقی آن کد به کد شد. در عین حال در نماد معاملاتی گروه فن‌آوا نزدیک به 22 میلیون سهم به ارزش 7 میلیارد و 600 میلیون تومان، سرمایه‌گذاری غدیر با 16 میلیون سهم به ارزش 3 میلیارد و 600 میلیون تومان و یک میلیون سهم بانک اعتباری توسعه به ارزش 72 میلیون تومان از سوی سهامدار حقوقی کد به کد شد.

    همچنین در نماد معاملاتی بانک صادرات ایران درحالی امروز بیش از 49 میلیون سهم در محدوده قیمت پایانی (صفر تابلو) معامله شد که حقوقی عرضه‌کننده بیش از 25 میلیون این سهم بود. در نماد معاملاتی پارس خودرو نیز درحالی بیش از 39 میلیون سهم در دامنه نوسان مثبت قیمتی معامله شد که حقیقی‌ها بیش از 30 میلیون سهم در نماد این شرکت عرضه کردند.

    در عین حال بازار سهام امروز درحالی با معامله 850 میلیون برگه حق تقدم خرید سهام شرکت مالی و اعتباری کوثر مرکزی به ارزش 98 میلیارد و 500 میلیون تومان روبه‌رو بود که این مؤسسه مالی و اعتباری از مجموع 3 میلیارد برگه حق تقدم قابل پذیره‌نویسی در فرابورس تاکنون بیش از 61 درصد از این اوراق را پذیره‌نویسی کرده است.

    بازار سهام امروز همچنان بازاری کم‌رونق و کم‌حجم بود که بازگشایی دسته‌جمعی نمادهای معاملاتی شرکت‌های پیش‌رو و پر اقبال بازار از اصلی‌ترین رویداد آن بود.بازاری که معامله گران نوسانگیر حاضر در بازار دوم را از گزند افت شاخص مصون نگه داشت.

    به نظر می‌رسد طی روزهای آینده با تقویت خبرهای حوزه سیاسی، به‌ ویژه انتشار خبرهای امیدوارکننده از توافق «برجام» هسته‌ای از سوی طرف‌های خارجی روند معاملات بورس با افزایش انگیزه خرید از سوی معامله‌گران در روندی متعادل، اما امیدوارکننده قرار گیرد.

    برچسب ها