عصر خودرو

دکتر نرسی قربان:

قیمت نفت قابل پیش بینی نیست

عصر بازار- دکتر نرسی قربان کارشناس مسائل انرژی، قیمت نفت را در شرایط فعلی غیرقابل پیش بینی خواند و گفت: اگر چه قیمت نفت، بیشتر حول محورهای اقتصادی می چرخد اما در حال حاضر نمی توان پیش بینی دقیقی راجع به آن داد.

قیمت نفت قابل پیش بینی نیست
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا،دکتر نرسی قربان افزود: عرضه و تقاضای جهانی از جمله عوامل اثرگذار اصلی در بازار نفت است؛ در عین حال بازارهای آینده و مسایل استرتژیک و سیاسی جاری هم می تواند تاثیر خود را در این بازار به شکل پررنگ تری نشان دهد.

    نرسی قربان در پاسخ به این سوال که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چه تاثیری بر قیمت نفت خواهد گذاشت، گفت: ترامپ چون غیر قابل پیش بینی هست و کسی دقیقا نمی داند که برنامه ریزی های اقتصادی و دیگر برنامه های او در آینده چیست، طبیعتا بازار را با نا اطمینانی و تلاطم مواجه می کند اما اگر کلینتون موفق به راهیابی به کاخ سفید شود احتمالا همین روند فعلی ادامه خواهد یافت.

    این متخصص حوزه اقتصاد انرژی در بخش دیگری از این گفت و گو ، با اشاره به قراردادهای خارجی ایران در صنعت نفت اظهار داشت: البته هنوز در فرمت جدید یعنی IPC قراردادی با طرف خارجی امضا نشده اما دولت تصمیم خود را گرفته و در مراجع مختلف قانونی از جمله مجلس هم این قراردادها بررسی شده است؛ هرچند هنوز عده ای به نقد آن مشغولند.

    وی در پاسخ به این سوال که قراردادهای جدید تا چه حد به نفع صنعت نفت و گاز و پتروشیمی کشور است، گفت: بدون شک تغییر در قراردادهای نفتی ضرورت داشته است ؛ چرا که صنعت نفت و گاز ما در 30 سال گذشته نه تنها جلو نرفته بلکه در بعضی جاها از جمله میادین مشترک عقب افتادگی هایی داریم و ساختاری هم که بتواند این مساله را جبران کند، وجود نداشته است.

    نرسی قربان که از متولیان بخش خصوصی در صنعت نفت و گاز است، ادامه داد: البته اینکه این ساختار جدیدی را که اعلام کرده اند می تواند عقب افتادگی ها را تا چه حد جبران کند، باید جلوتر رفت و دید که چند قرارداد امضا می شود ؛ چون با تئوری نمی شود حکم صادر کرد و معلوم نیست که خارجی ها هم لزوما با آن شیوه ای که ما فکر می کنیم و مطلوب ماست، وارد صنعت نفت و گاز ما بشوند.

    وی با بیان اینکه آوردن سرمایه و تکنولوژی بستگی به یک تعامل برد- برد دارد، افزود: اگر ما تعامل برد- برد را بتوانیم پیاده کنیم، چه در قالب این قرارداد و چه در قالب قراردادهای دیگر، پیشرفت انجام پذیر است و اگر نتوانیم ، تفاوتی ندارد که قرارداد از چه نوعی باشد.

    این کارشناس مسائل انرژی درخصوص تاثیر قراردادهایی که قرار است امضا شود و همین طور کاهش و افزایش قیمت نفت بر بازار سرمایه هم گفت: این عوامل بدون شک تاثیر گذار است؛ از طرفی در قیمت های بالاتر نفت، سرمایه گذاری به سرعت به طرف مناطقی می رود که بازده آن سریع انجام خواهد شد.

    به گفته نرسی قربان، الان حدود هزار میلیارد دلار از سرمایه گذاری ها در صنایع نفت و انرژی جهان یا به تعویق افتاده یا به کلی تعطیل شده است. چرا که وقتی قیمت نفت پایین می آید سرمایه گذاری در جاهایی که هزینه تولید گران است متوقف می شود و در پی آن شرکت های مرتبط با این صنعت هم تحت تاثیر قرار می گیرند.

    برچسب ها