عصر خودرو

آیا بانک ها در ارائه تسهیلات همه متقاضیان را به یک چشم می بینند؟

عصر بازار- به رغم اینکه در نظر گرفتن شرایط مطمئن برای اعطای تسهیلات بانکی امری ضروری است اما در عمل شاهد تبعیض در نحوه ارائه انواع وام به متقاضیان هستیم.

آیا بانک ها در ارائه تسهیلات همه متقاضیان را به یک چشم می بینند؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، اعمال شرایط ویژه و اخذ ضمانت های معتبر برای بازپرداخت اقساط، پیش نیاز اصلی دریافت وام محسوب می شود و بانک ها برای اعطای تسهیلات، مطابق با قوانین بانکی ضوابط را به اجرا در می آورند.

    بر این اساس در نظر گرفتن شرایط مطمئن برای اعطای تسهیلات امری ضروری بنظر می رسد اما در عمل شاهد تبعیض در نحوه ارائه  وام به متقاضیان هستیم؛ به طور مثال در حالی برخی بانک های ارائه دهنده وام ازدواج 10 میلیون تومانی، از کمبود نقدینگی و اعتبار برای پرداخت آن سخن می گویند که سالانه  مبالغ بسیاری برای وام های کلان کارمندان نظام بانکی در نظر گرفته می شود.

    محمدرضا غفوری کارشناس مسائل بانکی در خصوص تفاوت دریافت تسهیلات کارمندان بانک با افراد عادی اظهار داشت: درحال حاضر با بازنگری های انجام شده در قوانین خدمات بانکی تفاوتی میان دریافت تسهیلات برای متقاضیان عادی و کارکنان بانک وجود ندارد.

    وی ادامه داد: تمامی تسهیلاتی که امروزه در قالب وام ازدواج، خودرو، مسکن و کالا پرداخت می شود سقف مشخصی دارد.

    این کارشناس بانکی یادآور شد: کم ریسک ترین وام ها، برای کارکنان بانک است چراکه تمامی حساب های حقوقی افراد نزد بانک بوده و فرد عملا نمی تواند پرداخت اقساط را به تعویق انداخته یا از آن امتناع کند.

    **شرایط آسانتر کارمندان بانک برای دریافت وام

    اما براساس پیگیری ها، یک کارمند بانک دولتی در خصوص تفاوت شرایط دریافت تسهیلات میان افراد شاغل و غیرشاغل در بانک، گفت: کارمند رسمی بانک نسبت به مشتریان راحت تر می تواند از تسهیلات سیستم بانکی استفاده کند.

    این کارمند بانک تاکید کرد: شاید در مقدار تسهیلات تفاوتی آنچنانی وجود نداشته باشد اما فرآیند پرداخت سریع تر بوده و حتی در مواقعی به جای دو ضامن یک ضامن با شرایط آسان تری می توان به بانک معرفی کرد.

    وی یادآور شد: در گذشته کارمندان بانک به راحتی از تسهیلات استفاده می کردند اما اخیرا با تشدید بازرسی ها، شعب پرداخت کننده تسهیلات ملزم به دریافت ضمانت نامه معتبر از کارکنان هستند ولیکن به رغم تشدید نظارت ها باز هم دریافت وام از سوی کارمندان به نسبت شهروندان معمولی آسان تر است.

    **صف طولانی دریافت وام در انتظار افراد عادی

    همچنین یک کارمند معمولی قراردادی گفت: به علت طولانی شدن زمان دریافت تسهیلات ازدواج، بعد از گذشت چندماه از دریافت این وام منصرف شده است.

    وی ادامه داد: برای دریافت و استفاده از هرگونه تسهیلات بانکی چندین ماه در صف انتظار بودم و حتی برای تسهیلات خرد نیز بانک انواع ضمانت نامه ها را مطالبه کرده است و با این وضعیت عملا شانس دریافت وام در مدت زمان کوتاه بسیار ناچیز است.

    بر اساس این گزارش سیستم بانکی کشور طبق قانون موظف به پرداخت تسهیلات خرد به متقاضیان بر اساس ضوابط تعیین شده است و به ویژه در حوزه ازدواج جوانان که تاکید ویژه ای از سوی دولت و مجلس شورای اسلامی بر آن شده باید موانع موجود برداشته شود.

    برچسب ها