عصر خودرو

سردبیر بخش سرمایه‌گذاری «فایننشال‌تایمز» تشریح کرد:

۳ عاملی که می‌تواند وضع بازارهای کالایی را از این هم بدتر کند

عصر بازار: جیمز مکینتاش، سردبیر بخش سرمایه‌گذاری «فایننشال‌تایمز» در گزارشی ویدئویی که در سایت این روزنامه منتشر شده است، به معرفی سه عاملی پرداخت که می‌تواند به کاهش بیش‌ از پیش ارزش سهام شرکت‌های معدنی منجر شود.

۳ عاملی که می‌تواند وضع بازارهای کالایی را از این هم بدتر کند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، ایوان گلازنبرگ و گروهش در می سال 2011 تنها چند هفته بعد از آنکه ارزش سهام معدن‌ تازه‌شان افزایش یافت، توانستند هوشمندانه‌ترین توافق را برای «گلنکور» (یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تجارت کالا و معدن) به‌دست بیاورند. اما 4 سال بعد زمانی‌که قیمت مس به نصف رسید، سهام کارخانه نیز سه‌چهارم ارزش خود را از دست داد.

    شاید این زمان، وقت مناسبی بود که گلازنبرگ، مدیر ارشد اجرایی «گلنکور» سهام شرکتش را بفروشد اما او در عرضه عمومی اولیه، سهامش را نفروخته بود و در نتیجه در ضرر و زیان نیز سهیم بود. اما حالا شرایط چگونه است؟ آیا درست است که اکنون به خرید سهام اقدام کنیم؟ پیشنهاد وسوسه‌انگیزی است؛ چراکه چندین سال است قیمت سهام کالایی نیز در کنار ارزش خود کالاها در حال کاهش است.

    جیمز مکینتاش ضمن تأکید بر اینکه به نظر می‌رسد قیمت سهام معدنی به کف رسیده باشد، با اشاره به نمودار گفت: ارزش کل تمامی معادن به کمتر از یک درصد سرمایه‌گذاری در بازار سهام جهانی رسیده است. سهام معدن پیش‌تر از این سطح نیز پایین‌تر رفته بود، اما آن زمان بازارها دچار حباب دات کام شده بودند.

    حباب دات-کام یک حباب اقتصادی در خلال سال‌های 1995 تا 2000 بود که طی آن بازارهای بورس سهام کشورهای صنعتی دنیا شاهد رشد سریع ارزش مالی‌شان بودند که از رشد بخش اینترنت و شاخه‌های مرتبط با آن ناشی می‌شد. از مشخصه‌های این دوره، تأسیس گروه جدیدی از شرکت‌ها بر پایه اینترنت بود که به ‌‌آنها شرکت‌های دات-کام گفته می‌شد.

    به گفته مکینتاش، کاهش بیشتر قیمت سهام از جایگاه کنونی‌اش، به سه عامل نیاز دارد: قیمت کالاها همچنان کاهشی باشد؛ میزان بدهی معدن‌دارها از درآمدشان بیشتر شود که به منزله سود کمتر برای سهام‌داران است؛ یا اینکه ترس از وقوع هر کدام از اینها، تمایل سرمایه‌گذاران را کاهش دهد.

    سرمقاله‌نویس حوزه سرمایه‌گذاری فایننشال‌تایمز ادامه داد: اگرچه قیمت سهام کالاها نصف شده، اما یکی از بزرگ‌ترین ترس‌های سرمایه‌گذاران این است که حتی قیمت‌های خیلی پایین نیز ممکن است دوباره نصف شود. اگر سهام فلزات صنعتی، از سطح کنونی نیز پایین‌تر برود، به پایین‌ترین سطح در سال 2001 می‌رسد؛ یعنی قبل از زمانی‌که رونق اقتصادی چین قیمت‌ها را به اوج برساند.

    به گفته مکینتاش، کل حوزه معدن از سرمایه‌گذاری بیش از حد و معدن‌های بی‌شمار رنج می‌برد. اما قیمت‌های حوزه معدن آن‌قدر هم پایین نیست. سرمایه‌گذارهایی که در پی ارزش سهام هستند، نباید از سهام‌داران گلنکور الهام بگیرند؛ هرچند اقدام گلنکور برای بستن معادن، کاهش هزینه‌ها و قدرتمندتر کردن ترازنامه‌ها، می‌تواند مشوق بقیه معدن‌ها باشد.

    وی افزود: در کل نکته‌ای که اهمیت بسیار دارد، میزان تقاضای چین و تأثیر آن بر قیمت‌ها است که در آن هنوز شواهدی مبنا بر بهبود قیمت سهام کالاها دیده نمی‌شود.

    برچسب ها