عصر خودرو

تقویت گازوییل ایرانی در بازارهای جهانی

عصر بازار- پس از خبر خودکفایی در تولید بنزین تا پایان سال، حالا نوبت گازوییل است. اگرچه سال گذشته گزارش‌ها نشان داد که کشور از واردات گازوییل بی‌نیاز شده، اما حالا بیژن زنگنه، وزیر نفت می‌گوید که قرار است ایران صادرکننده این محصول باشد.

تقویت گازوییل ایرانی در بازارهای جهانی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اعتماد ، بر اساس آمار شرکت پالایش و پخش، در سال ٩٢ متوسط واردات گازوییل 460 هزار لیتر در روز بود، یعنی از 104 میلیون لیتر مصرف گازوییل کشور 460 هزار لیتر آن وارداتی بود و مابقی در کشور تولید می‌شد. در سال ٩٣ میزان واردات اندکی رشد یافت اما باز هم این رقم در قیاس با تولید داخلی و حجم مصرف گازوییل بسیار کم بود، در این سال میزان واردات بنزین به 840 هزار لیتر رسید که این رقم در قیاس با گازوییل تولیدی کشور بسیار کم بود. با لغو تحریم‌ها تولید گازوییل به حدود ٨/٧٨ میلیون لیتر رسید. آن‌طور که آمارها حکایت می‌کند هم‌اکنون کشور با مازاد روزانه حدود ١٧ میلیون لیتر گازوییل مواجه است.

    شیخ الوزرا می‌گوید: « ایران هم‌اکنون بدون اینکه پالایشگاهی جدید وارد مدار شود، از یک واردکننده گازوییل به صادرکننده این فرآورده نفتی بدل شده است؛ میانگین کنونی صادرات گازوییل 20 میلیون لیتر است. این در حالی است که ایران هم‌اکنون به جز در بخش بنزین، صادرکننده دیگر فرآورده‌های‎ نفتی است و ان‌شا‌ءالله تا پایان سال، موضوع بنزین هم حل می‌شود. » زنگنه، ورود ایران به باشگاه صادرکنندگان فرآورده‎های نفتی را نتیجه تلاش گسترده در عرضه گازرسانی می‌داند، اتفاقی که می‌تواند در کنار جهش تولید نفت در ایران، قابل توجه باشد. او می‌گوید: « برخی از کارهایی که برای تولید گاز در کشور انجام شد برای شرکت ملی گاز ایران نیز قابل باور نیست. »

    حالا صنعت نفت روزهای خوبی را پیش‌رو دارد؛ چنین رخداد بزرگ صنعتی در شرایطی اتفاق می‌افتد که وزارت نفت زیر عظیم‌ترین هجمه‌های منفی داخلی و خارجی قرار دارد؛ هجمه‌هایی که گاه در حکم زنجیرهایی عمل کرده و قدم برداشتن رو به جلو این صنعت را که این روزها بیشترین جهش را نیاز دارد، دشوار می‌کند. باید دید عوامل موثری که موجب شد تا صنعت نفت ایران با راهبری ژنرال نفتی و یاری کارکنان زحمتکش این صنعت چنین قله‌ای را فتح کند چیست و اینکه با توجه به شرایط بین‌المللی تمرکز کردن بر رونق تولید این محصول از اساس تصمیم صحیحی است یا خیر.

    دیپلماسی، ابزاری برای رونق صنعت نفت

    احمد صرامی، ‌عضو هیات‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با بیان اینکه چنین تحولی را می‌توان به نوعی مدیون سیاست خارجه دولت تدبیر و امید دانست، می‌گوید: « اقتصاد و سیاست در بسیاری از حوزه‌ها به یکدیگر گره خورده‌اند. به این ترتیب در شرایطی که کشور بر پاشنه یک دیپلماسی صحیح و کارا بچرخد، می‌توان بر رونق و توسعه تمامی بخش‌های اقتصادی کشور امیدوار بود. »

    این فعال بخش خصوصی ادامه می‌دهد: « بسترهای سیاسی و بین‌المللی مناسب می‌تواند در حکم یک سرازیری برای رشد اقتصادی عمل کرده و طی مسیر توسعه را سرعت می‌بخشد. بنابراین نخستین گام برای رونق صادرات فرآورده‌های نفتی را می‌توان فضای بین‌المللی مثبت دانست چرا که یکی از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند در حکم پشتوانه‌ای برای رونق تولید و صادرات فرآورده‌های نفتی به شمار رود، وجود یک بازار مساعد بین‌المللی است. »

    به گفته صرامی، گازوییل ایرانی با استقبال خوبی در بازارهای داخلی و بین‌المللی مواجه است که می‌توان آن را مدیون کیفیت مطلوب آن فرآورده دانست. هما‌ن‌طور که می‌دانید میزان سولفور موجود در گازوییل تاثیر مستقیمی در قیمت‌گذاری آن دارد. این در حالی است که میزان سولفور موجود در گازوییل داخلی میزانی بین شش تا هشت دهم است.

    ‌تاثیر بی‌برنامگی‌های دولت قبل

    عضو هیات‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با تاکید براینکه طی سال‌های گذشته در امورپالایشگاهی در‌جا زده‌ایم و آهنگ رشد کندی را تجربه کرده‌ایم، اضافه می‌کند: «مهم‌ترین علتی که شاهد چنین ترقی‌ای در بخش تولید فرآورده‌های نفتی در دولت گذشته نبودیم، بی‌برنامگی، نبود مدیریت دقیق و یکپارچه برای تزریق داده‌ها و کمبود سرمایه برای بخش‌های اولویت‌دار و سودده است. »

    بر اساس گفته‌های او گازوییل تولید داخلی پس از عرضه در بورس به سرعت فروش رفته و بازار بین‌المللی مطلوبی نیز در منطقه و خارج از منطقه دارد. از طرفی مهم‌ترین درخواست فعالان و تولیدکنندگان در زمینه حامل‌های انرژی، آزادسازی نرخ بوده تا به این ترتیب هم بازارهای رقابتی شکل بگیرند تا کیفیت محصول افزایش یابد و هم میزان قاچاق به حداقل خود کاهش یافته و حتی ریشه‌کن شود.

    برچسب ها