عصر خودرو

سکه به ابتدای کانال نزدیک شد

واکنش خنثی در بازار ارز

عصر بازار- روز شنبه، دلار و سکه نوسان قیمتی چندانی را تجربه نکردند تا در محدوده روز پنج‌شنبه باقی بمانند. در اولین روز از سومین هفته آبان ماه، شاخص بازار ارز با افت یک تومانی به قیمت ۳ هزار و ۶۲۳ تومان رسید. به گفته فعالان، روز شنبه معامله‌گران در خرید و فروش ارز احتیاط می‌کردند و همین موضوع در کاهش تغییرات قیمت موثر بود.

واکنش خنثی در بازار ارز
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد،  این در حالی بود که پس از عرضه نسبتا سنگین شماری از صرافی‌های بانکی در روز پنج‌شنبه، برخی فعالان با توجه به تفسیر خود از عرضه بازارساز انتظار داشتند که دلار نوسان کاهشی یا افزایشی بیشتری را تجربه کند. با این حال، این اتفاق رخ نداد و معامله‌گران داخلی نسبت به عرضه آخرین روز هفته گذشته واکنش صعودی یا نزولی خاصی نشان ندادند. به گفته فعالان، به نظر می‌رسد معامله‌گران داخلی در روزهای اخیر بیشتر از عوامل انتظاری و روانی تمایل دارند که به نیروهای واقعی عرضه و تقاضای بازار توجه کنند.

    در این شرایط، امید فعلی معامله‌گران برای افزایش قیمت ورود تقاضای زائران عتبات‌عالیات به بازار است، این در حالی است که عرضه بازارساز نیرویی بوده که در چند ماه گذشته نوسانات قیمت را مدیریت کرده است. روز شنبه، در بازار سکه نیز دامنه نوسانات محدود بود. در اولین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی با هزار تومان کاهش به قیمت یک میلیون و 122 هزار تومان رسید. به گفته فعالان، روز شنبه سکه‌بازان به‌دلیل تعطیلی بازارهای جهانی بیشتر چشم به نوسانات دلار داشتند. در این وضعیت ناتوانی شاخص ارزی برای عبور به محدوده‌های بالاتر، سکه‌بازان را نیز محتاط کرد. البته حباب سکه نیز تا حدی در کاهش نوسان موثر بود. به گفته برخی حاضران در بازار، قیمت بازاری سکه هم‌اکنون از ارزش ذاتی آن بیشتر است و در چنین شرایطی، قیمت توانایی رشد زیادی نخواهد داشت.

     

    شروع آرام

    روز شنبه، فضای بازار ارز آرام بود و قیمت بیشتر نوسانات خود را در ابتدای محدوده 3 هزار و 620 تومان به ثبت رساند. در اولین روز هفته، دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 620 تومان آغاز کرد که کاهشی 4 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز پنج‌شنبه داشت. همزمان در خرید و فروش‌های فردایی، معاملات این ارز با قیمت 3هزار و 625 تومان کلید خورد که 5تومان بالاتر از قیمت نقدی بود. به گفته فعالان، معامله‌گران فردایی با این تاکتیک در تلاش بودند که در برابر حضور دلار در محدوده پایین‌تر مقاومت کنند. در این شرایط، هنگامی که قیمت در معاملات نقدی به نقطه 3 هزار و 619 تومان رسید، خریدهای ارزی افزایش یافت و حتی در مقطع کوتاهی از روز تا 3 هزار و 624 تومان بالا رفت، هرچند که در نهایت با قیمت 3 هزار و 623تومان به کار خود پایان داد. این قیمت یک تومان پایین‌تر از روز پنج‌شنبه بود تا دلار دومین نوسان تک تومانی خود را پشت‌سر بگذارد.

    روز شنبه به گفته فعالان، صرافی‌های بانکی نیز نسبت به روز پنج‌شنبه کمتر فعال بودند. به گفته یکی از حاضران در بازار، در اولین روز هفته، صرافی‌های بانکی در ابتدای روز نرخ عرضه خود را 3 هزار و 618 تومان تعیین کردند که 2 تومان تنها کمتر از قیمت ابتدای روز بازار بود. به گفته برخی از بازیگران با تجربه بازار، این تاکتیک نیز در کاهش دامنه نوسانات موثر بود؛ چراکه برای معامله‌گران غیررسمی جذاب نبود که با اختلاف کمی از بازارساز ارز خریداری کنند. همزمان روز شنبه نرخ حواله درهم نوسان خاصی نداشت تا از این سو نیز قیمت تحریک نشود.

    برچسب ها