عصر خودرو

بازارهای جهانی زیر ذره‌بین بورس

عصر بازار- شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته در انتظار برای نتایج تحولات سیاسی پیش رو و افت شدید بهای نفت با کاهش مواجه شد. در بازار دیروز شاخص کل بورس با افت ۵/ ۰درصدی (معادل ۴۱۷واحد) به رقم ۷۹هزار و ۲۵۳واحد رسید. در صحنه بورس تهران و البته کلیه بازارهای جهانی نگاه‌ها به انتخابات پیش روی آمریکا است. جایی که روز سه شنبه تکلیف کاخ سفید مشخص می‌شود و البته با انتخاب هر یک از کاندیداهای این انتخابات اولویت‌ها و سیاست‌های اقتصادی آمریکا و البته جهان تغییر می‌کند. در این شرایط تقریبا کلیه بازارها با کاهش فعالیت مواجه هستند تا پس از اعلام نتایج انتخابات آمریکا مجددا اولویت‌های خود را تعیین کنند. دیروز افت شدید بهای نفت که (نفت تقریبا در دو هفته اخیر بیش از ۱۰ درصد ارزش خود را از دست داده است)، گروه پالایشگاهی و پتروشیمی را درگیر خود کرد.

بازارهای جهانی زیر ذره‌بین بورس
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، بهای نفت برنت در حالی به 45دلار نزدیک شده است که خبرهای نگران‌کننده‌ای از افزایش اختلاف ایران و عربستان در صحنه اوپک منتشر شده است. این اختلاف می‌تواند باعث افت بیشتر بهای نفت شود. تنها نکته جالب در بازارهای جهانی رشد بهای فلزات بود که دیروز تاثیر خود را در بازار با صدر‌نشینی نمادهای تولید‌کننده سرب و روی نشان داد. در بازار دیروز در صدر بازار معامله‌گران شاهد صف خرید آسان‌پرداخت بودند. در کنار گروه تولید‌کنندگان روی دیروز نمادهای انفورماتیکی شرایط مطلوبی را شاهد بودند. در گروه تصفیه نفت در کنار افت بهای نفت دیروز هماهنگ‌کننده پروژه ملی بهره‌وری انرژی در صنایع کلیدی ایران و سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) گفت: پالایشگاه نفت تبریز به دلیل دارا بودن پارامترهای مد نظر این سازمان در فراخوانی که سال گذشته داده شده بود موفق شد نظر سازمان را برای اجرای پروژه بهینه‌سازی هوای فشرده جلب کند. در گروه برقی، وزیر نیرو از کاهش 100 هزار میلیارد ریالی بدهی‌های صنعت برق از ابتدای امسال تاکنون و رسیدن آن به مبلغ 220 هزار میلیارد ریال در ماه‌های گذشته خبر داد.

    حمید چیت‌چیان در مراسم گشایش شانزدهمین نمایشگاه صنعت برق در جمع خبرنگاران افزود: با همکاری دولت، وزارت نیرو نیز با مکانیزم‌های اوراق تسویه خزانه، اسناد خزانه اسلامی و اوراق مشارکت به خلق منابع جدید مالی اقدام کرد و آنها را در اختیار نیروگاه‌ها و شرکت‌های سازنده طلبکار از وزارت نیرو قرار داده است. دیروز همچنین معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با رد خبر ورشکستگی شرکت مدیریت تولید، انتقال و توزیع برق ایران (توانیر) گفت: فاصله زیاد قیمت تمام‌شده و تکلیف فروش برق به مشترکان مشکلات عدیده‌ای برای صنعت برق به وجود آورده است. در گروه بانکی دیروز به‌عنوان دویست و سومین نماد معاملاتی در فهرست نرخ‌های بازار پایه فرابورس درج شد.

    این شرکت با نماد معاملاتی «وکاسپی» در گروه واسطه‌گری‌های مالی و پولی و زیر گروه سایر واسطه‌های پولی روی تابلوی فرابورس ایران رفته است. در گروه شیمیایی دیروز نماد معاملاتی شرکت مواد ویژه لیا برای تعدیل پیش‌بینی متوقف شد. در گروه مخابرات در حالی که طبق مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات قرار بود سقف هزینه اتصال هر خط تلفن ثابت 2 میلیون ریال (100 هزار تومان در زمان ثبت‌نام و پرداخت مابقی در 36 ماه پس از راه‌اندازی خط) باشد،اما فروش تلفن نقدی شد. بر‌اساس این مصوبه، تعرفه فروش هر خط تلفن ثابت از 50 به 200 هزار تومان رسید و از مرداد ماه در سیستم فروش مخابرات لحاظ شد. این افزایش قیمت همپای رشد هزینه مکالمه از 30 به 45 ریال و حداقل کارکرد 200 و 330 دقیقه مکالمه برای روستاها و شهرها (مکالمه اجباری) اتفاق افتاد. در گروه خودرویی سایپا کاشان که از آبان 93 در فرابورس درج نماد شده بود، با رای مجمع فوق‌العاده، از بازار سهام و تحت نظارت سازمان بورس خارج می‌شود. در پی قرارداد واگذاری 50 درصد سهام «خکاشا» بین سایپا و سیتروئن، این شرکت ظهر دوشنبه گذشته مجمع فوق‌العاده‌ای برگزار کرد و طی آن مقرر شد سایپا کاشان از بازار سهام و فهرست شرکت‌های تحت نظارت سازمان بورس خارج شود.

    پیش از این نیز سایپا کاشان، بعد از دریافت مجوز افزایش سرمایه 117 درصدی (از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها) از سازمان بورس در 31 شهریور، زمان برگزاری مجمع فوق‌العاده را ساعت 14 روز دوشنبه 19 مهر تعیین کرده بود اما این مجمع را لغو کرد. به این ترتیب، مقدمات انتقال عملی نیمی از سهام این شرکت به سیتروئن فرانسه فراهم شد. در گروه فلزی مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با بیان اثر افتتاح پروژه ماشین ریخته‌‌گری شماره پنج، آخرین آمار از تولید و صادرات این شرکت بورسی را اعلام کرد. بهرام سبحانی در مراسم بهره‌برداری از ماشین ریخته‌گری شماره پنج شرکت فولادمبارکه که طی 28 ماه و با سرمایه‌گذاری 502 میلیارد تومان انجام شده، گفت: با بهره‌برداری از این ماشین ریخته‌گری، ظرفیت تولید فولاد کشور بیش از 8 درصد افزایش یافت. در گروه لوازم خانگی شرکت آزمایش که فعلا قادر به دریافت مجوز افزایش سرمایه 914 درصدی از مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها نشده، سهامداران را به مجمع سالانه دعوت کرد. شرکت آزمایش زمان مجمع سالانه را ساعت 30: 9 روز شنبه 29 آبان تعیین کرده است. در مجموع بازار دیروز بازاری ضعیف بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی) در بورس به 168میلیارد تومان و در فرابورس به 136میلیارد تومان بالغ شد.

    برچسب ها