عصر خودرو

نایب رئیس انجمن صنایع نساجی بررسی کرد؛

تبعات اختیاری شدن عرضه پتروشیمی ها در بورس کالا برای صنایع پایین دستی

عصر بازار: تداوم عرضه محصولات متنوع پتروشیمی در بورس کالا افزون بر شفافیت بازار، برای صنایع پایین دستی یک مزیت به شمار می رود.

تبعات اختیاری شدن عرضه پتروشیمی ها در بورس کالا برای صنایع پایین دستی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از شانا، نایب رئیس انجمن صنایع نساجی گفت: با توجه به اهمیت بورس کالای ایران برای صنعت پتروشیمی به خصوص برای فعالان صنعت نساجی کشور، بازگشت به معاملات حواله ای به صلاح کشور نیست؛ از این رو برهم خوردن نظم معاملات، دو دستگی قیمت ها و همچنین ورود واسطه های پر شمار به بازار پتروشیمی از تبعات اختیاری شدن عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالای ایران خواهد بود.

    علیمردان شیبانی افزود: انجمن صنایع نساجی همگام با دیگر صنایع پایین دستی کشور با عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالای ایران موافق است.

    وی ادامه داد: انجمن نساجی با ٤۰۰ عضو فعال، بیشترین مصرف کننده محصولات پتروشیمی را دارد،  به طوری که کمترین نیروی انسانی در این واحدهای تولیدی ٥۰ نفر است؛ از این رو  تقویت و حمایت بیشتر بورس کالای ایران به دلیل عملکرد نادرست و ناکارآمد سیستم حواله ای که در گذشته حاکم بود، ضروری است.

    شیبانی اظهار کرد: امروز شاهد هستیم که روش های شفاف بورس کالای ایران مشکلات سیستم حواله ای گذشته را برای فعالان بازار برطرف کرده و در عرضه محصولات پتروشیمی تعادل ایجاد کرده است.

    نایب رئیس انجمن صنایع نساجی در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر محصولات پتروشیمی دارای قیمت های مشخص و واحد است، اظهار کرد: در حال حاضر نیاز واحدهای تولیدی ثبت شده و براساس آن، تامین نیاز از سوی شرکت های پتروشیمی در بورس انجام می شود.

    وی در ادامه تاکید کرد: اختیاری شدن عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالای ایران معایب بسیاری دارد که در صدر آنها کاهش عرضه از سوی برخی مجتمع های پتروشیمی در بورس و غیر شفاف شدن معاملات و قیمت های فروش به مصرف کنندگان است.

    شیبانی با اشاره به این که خروج محصولات پتروشیمی می تواند بازار کالاهای انحصاری را با مشکلات بسیاری روبه رو کند، افزود: در حال حاضر بازار محصولات انحصاری در حوزه پتروشیمی نیازمند نظارت است و خروج این گروه از محصولات از بورس کالای ایران لطمات جبران ناپذیری به صنعت پتروشیمی وارد خواهد کرد.

    برچسب ها