عصر خودرو

توسعه میادین نفتی با اجرای سریع‌تر قراردادهای جدید نفتی

عصر بازار- براساس آنچه در برنامه‌ریزی وزارت نفت درباره تولید نفت ایران اعلام‌شده است، تولید طلای سیاه ایران روند افزایشی را تا پایان سال ۱۳۹۵ ادامه می‌دهد. وزیر نفت ایران که اواخر مهر سال جاری در اجلاس مجمع جهانی انرژی حضور پیداکرده بود، در حاشیه این اجلاس و در جلسه فوق‌العاده اوپک اعلام کرد که تولید نفت ایران افزایش پیدا می‌کند.

توسعه میادین نفتی با اجرای سریع‌تر قراردادهای جدید نفتی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از خبرآنلاین، بر این اساس میزان صادرات نفت ایران بدون احتساب میعانات گازی به 2.4 میلیون بشکه رسیده و پیش‌بینی‌ها این است که این رقم تا پایان سال یعنی تا چهار ماه آینده ادامه پیدا کند و به حدود 2.5 میلیون بشکه برسد. علاوه بر این با احتساب میعانات گازی که معادل نفت‌خام آن چیزی حدود  500 تا 600 هزار بشکه است، صادرات نفت خام ایران به 3 میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

    به نظر می‌رسد ایران از فرصت‌های پسابرجام درزمینه افزایش تولید و صادرات نفت به‌خوبی استفاده کرده است. وزارت نفت در این زمینه هدف‌گذاری کرده و ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که عملکرد آن در تحقق اهداف نفتی ایران مثبت است، اما نکته‌ای که باید در ادامه در جریان افزایش تولید و صادرات نفت در نظر داشت، توسعه میادین نفتی برای برداشت بیشتر است که برای تحقق آن، نیاز به سرمایه‌گذاری در میادین مشترک و مستقل ایران داریم.

    بدون تردید اجرای قراردادهای جدید نفتی می‌تواند به توسعه هرچه بیشتر میادین مستقل و مشترک ایران کمک کند. در حال حاضر مدارک مربوط به شناسایی شرکت‌ها صادر شده و استانداردهای مورد نظر برای همکاری با شرکت‌های نفتی در اختیارشان قرار گرفته شده است و انتظار داریم تا پایان امسال 20 قرارداد نفتی را برای توسعه میادین مشترک و مستقل ایران ببندیم.

    نکته دیگر اینکه باید این روند با شتاب بیشتری ادامه پیدا کند تا با افزایش مشارکت خارجی در توسعه میادین و استفاده از سرمایه خارجی و کسب درآمد نفت بیشتر از فروش نفت توسعه طرح‌های صنعت نفت را تضمین کنیم و البته بخش دیگری از درآمدهای نفتی به صندوق توسعه ملی تزریق می‌شود که از این نظر، توسعه میادین و افزایش برداشت و فروش نفت ضامن توسعه دیگر طرح‌های عمرانی و اقتصادی کشور است. نباید ازنظر دور داشت که اقتصاد ایران به نفت وابسته است و از درآمدهای نفتی باید بر اساس آنچه سند چشم‌انداز و برنامه‌های توسعه‌ای کشور دولت را مکلف به اجرای آن کرده است استفاده کند.

    نویسنده: رضا پدیدار، عضو شورای سیاست‌گذاری IPC
    برچسب ها