عصر خودرو

کاهش شدید ارزش لیر در واکنش به بحران امنیتی در ترکیه

عصر بازار- با اقدام دولت ترکیه در دستگیری ۱۱ نفر از نمایندگان مجلس این کشور، ارزش لیر ترکیه به شدت به این مسئله واکنش نشان داد.

کاهش شدید ارزش لیر در واکنش به بحران امنیتی در ترکیه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، ارزش لیر ترکیه و بورس این کشور به شدت کاهش یافت.

    اخیرا دولت ترکیه 11 نفر از نمایندگان مجلس این کشور را از حزب کردستان دستگیر کرد و همین امر نگرانی‌ها نسبت به اوضاع امنیتی و ثبات در این کشور را افزایش داده است.

    روز گذشته انفجار بمب در نزدیکی پاسگاه پلیسی که نمایندگان کرد در آن نگهداری می شدند به کشته شدن 9 نفر و زخمی شدن 100 نفر دیگر انجامید.

    دستگیری دو نفر از اعضای حزب دموکراتیک خلق ترکیه، دومین حزب بزرگ مخالف دولت، و تعدادی دیگر از نمایندگان مجلس این کشور، باعث واکنش منفی اتحادیه اروپا، گروه های مدافع حقوق بشر و همچنین سازمان ملل نسبت به ادامه سرکوب مخالفان در دولت اردوغان شد.

    یکی از نشانه های سردرگمی و همچنین نگرانی در بازار ترکیه این بود که هیچ یک از کارگزاران و تحلیلگران بازار این کشور حاضر نشدند با رویترز درباره بازار ترکیه در شرایط کنونی گفت و گو کنند.

    مانیک ناراین، کارشناسان موسسه UBS لندن، معتقد است که گزارشات نسبت به افزایش سرکوب های سیاسی و همچنین بحث در مورد بازگرداندن مجازات اعدام به نظام قضایی  این کشور نگرانی ها نسبت به تداوم جریان سرمایه گذاری مستقیم خارجی به ترکیه و همچنین دسترسی این کشور به اتحادیه اروپا را افزایش داده است.

    اردوغان اعلام کرده است که در صورت تأیید مجلس این کشور حکم بازگشت اعدام به نظام قضایی ترکیه را امضا خواهد کرد.

    ترکیه در تلاش برای پیوستن به اتحادیه راوپا، در سال 2002، حکم اعدام را از نظام قضایی این کشور حذف کرده بود.

    آلمان روز گذشته اعلام کرد بازگرداندن اعدام پایانی بر مذاکرات پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا خواهد بود.

    کیران کورتیس، مدیر مالی موسسه استاندارد لایف اینوستمنت، گفت ما به دقت بازارهای مالی ترکیه را زیر نظر داریم و تغییرات سیاسی تأثیرات خود را در شاخص بورس این کشور نشان خواهند داد.

    در پی تشدید بحران سیاسی در  ترکیه، ارزش لیر این کشور به 3.1735 دلار در برابر دلار رسید که کاهش قابل توجهی را داشته است و پایین ترین میزان آن در سال های گذشته محسوب می شود.

    به طور کلی ارزش این ارز در برابر دلار از ابتدای سال جاری 7 درصد کاهش داشته است که این مسئله لیر را به پنجمین ارز با بدترین عملکرد در جهان تبدیل کرده است.

    ارزش شاخص BIST 100 این کشور نیز 3.15 درصد افت کرد.

    از سوی دیگر هزینه بیمه بدهی های دولتی ترکیه نیز به بالاترین میزان خود طی هفته های گذشته رسیده است.

    برچسب ها