عصر خودرو

دورنمای تولید و بازار صادراتی از نگاه آل‌اسحاق

عصر بازار- عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران معتقد است تا زمانی که تولیدات ما با نگاه صادرات محور و درون زای برون نگر انجام نشود نمی توان انتظار داشت تولیدات‌مان در بازارهای جهانی قابل رقابت باشند.

دورنمای تولید و بازار صادراتی از نگاه آل‌اسحاق
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، یحیی آل‌اسحاق گفت: در ساختار وزارت صنعت، معدن و تجارت نگاه مبتنی بر نبود تولید رقابتی وجود دارد. بخش بازرگانی که مربوط به بازاریابی، الگوی تولید، نوع مصرف‌کننده و نهایتا چرخه تولید، توزیع و صادرات است صرفا تحت تاثیر فضای صنعتی قرار گرفته است. 

    وی افزود: آنچه در تولید و صنعت ما اتفاق افتاده است، تولید برای مصرف داخل و مازاد تولیدمان برای رقابت در عرصه منطقه ای و جهانی بوده است، باید پذیرفت که چنین چیزی شدنی نیست و باید نگاه به تولید تغییر کند.

    رئیس سابق اتاق بازرگانی تهران عنوان کرد: به عنوان نمونه موتور سیکلتی که ما تولید می کنیم خودمان معتقدیم که کیفیت مناسبی ندارد و آلودگی ایجاد می کند و امروز ایتالیا و چین بیشتر بازار موتور سیکلت ما را در اختیار گرفته اند و واحدهای ما در حال ورشکستگی هستند، این نوع نگاه تولید و صنعت ما بر می گردد.

    آل اسحاق ادامه داد: این نگاه که بیش از 20 سال است در تولید ما وجود دارد اجازه تغییر ماهوی نمی دهد و باعث شده است تولیدات ما تولیدات صادرات محور نباشند و به صورت مبنایی و استراتژیک تغییر نکند.

    وی تصریح کرد: بر اساس آنچه از سوی مقام معظم رهبری اعلام شده است تولید ما باید صادرات محور و تولید درون زای برون نگر باشد. تولید ما باید با استانداردهای جهانی منطقه‌ای صورت گیرد.

    رئیس سابق اتاق بازرگانی تهران افزود: برای برون رفت از رکود و کمبود تقاضایی که در بازار داریم باید بازار صادراتی‌مان باز شود. مثلا در صنعت کاشی سازی آمده‌ایم توسعه اختاپوسی انجام دادیم و بدون توجه به استراتژی و توجه به شکل، شمایل و بازارهای هدف، هر فردی که درخواست تولید کاشی داشته به او مجوز داده ایم.

    وی ادامه داد: حدود 400 میلیون متر مربع ظرفیت تولید کاشی ماست که اوج مصرف ما 200 میلیون تن است. در واقع 200 میلیون متر تولید مازاد کاشی داریم؛ یعنی چنین رقمی زیربنا و کارخانه تولید کرده ایم اما اکنون در آستانه آسیب‌های بزرگی قرار گرفته اند.

    آل اسحاق عنوان کرد: در سایر تولیدات‌مان هم این ذهنیت وجود دارد. تا نگاه‌مان بر اساس تولید صادرات محور و تولید درون زای برون نگر تغییر نکند شرایط تولید ما متحول نمی شود. تولیدکنندگان ما باید بدانند که هنوز عملا شرایط تحریم وجود دارد و درها باز نشده است و در این شرایط نمی‌توان با قاچاق مقابله کرد.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو