عصر خودرو

پایان دوران امضای قراردادهای BOT در ساخت نیروگاه

عصر بازار- تصمیمی اخیراً در وزارت نیرو گرفته شده تا به دوران امضای قراردادهای ساخت نیروگاه به روش BOT پایان داده شود و امضای قرارداد به روش BOO جایگزین قراردادهای BOT شود.

پایان دوران امضای قراردادهای BOT در ساخت نیروگاه
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، در سالهای گذشته همواره یکی از روش های مورد توجه در ساخت نیروگاه در ایران، امضای قرارداد با بخش های غیردولتی به روش BOT (ساخت– بهره برداری– واگذاری) بود.

    در قراردادهای BOT، ساخت نیروگاه توسط شرکت سرمایه گذار انجام می گیرد و بهره برداری از نیروگاه نیز به مدت محدود در اختیار این شرکت خواهد بود تا اصل و سود سرمایه گذاری خود را بردارد. پس از آن، نیروگاه به بخش دولتی تحویل شده و جز دارایی های دولت باقی می ماند.

    تصمیمی اخیراً در وزارت نیرو گرفته شده تا به دوران امضای قراردادهای ساخت نیروگاه به روش BOT پایان داده شود و امضای قرارداد به روش BOO جایگزین قراردادهای BOT شود.

    «هوشنگ فلاحتیان» معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در این خصوص گفت: "تجربیاتی که ما اکنون داریم و ارزیابی هایی که انجام داده ایم نشان می دهد که نباید امضای قرارداد به روش BOT را در صنعت نیروگاه سازی ادامه دهیم."

    وی افزود: "قراردادهای BOT امضا شده عمدتاً برای نیروگاههای با راندمان زیر 50 درصد است. اینها 20 سال خرید تضمینی از ما خواستند. یعنی 20 سال تعهد تأمین سوخت مجانی برای آنها داریم که فقط تبدیل انرژی می کنند. بعد از 20 سال آن نیروگاه را مقید هستند به ما برگردانند. سوال این است که اصلا 20 سال آینده نیروگاه کلاس E چه جایگاهی در بین نیروگاهها دارد؟

    فلاحتیان با بیان اینکه "اکنون نیروگاههای کلاس F و H و G در نقاط مختلف دنیا وارد مدار می شوند"، گفت: 20 سال آینده آیا اساساً تکنولوژی تولید برق همین توربین گازی است؟ در آن موقع مطمئناً انرژی های تجدید پذیر و توربین های کلاس H و G به بازار آمده و تکنولوژی کلاس E در آن زمان غیر اقتصادی محسوب می شود و اساساً اگر یک توربین گازی که عمرش 25 سال بیشتر نیست، بعد از 20 سال به دولت برگردانده شود،  به درد دولت نمی خورد. بنابراین ما تصمیم گرفتیم که این نیروگاهها برای مالک باشد.

    معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در پاسخ به اینکه "امضای قرارداد BOT با شرایط خرید تضمینی 5 ساله برق امکان انعقاد ندارد؟"، اذعان داشت: نه حاضر نیستند قراردادهای BOT را با این شرایط بنویسند. BOT با شرایط 5 ساله صرف نمی کند. در BOT باید در واقع با یک قیمت بالایی برق را به مدت 20 سال بخریم و شرطش فقط این است که آن سرمایه گذاری که انجام شده را باید سرمایه گذار به دولت برگرداند. اما مسئله اصلی که اینجا مطرح است این است که بعد از 20 سال فعالیت یک نیروگاه گازی، جانی از نیروگاه باقی نمانده است. حتما باید دولت آن نیروگاه 20 ساله را به مزایده دیگر بگذارد و آنرا به یک بخش خصوصی دیگر بفروشد و سوخت های کشور را در هوا بسوزاند و محیط زیست را با آن عمرش خراب کند."

    از اینرو، با تصمیم وزارت نیرو، دوران امضای قراردادهای ساخت نیروگاه به صورت BOT به پایان رسیده و مذاکرات فعلی برای ساخت یک نیروگاه جدید، بیشتر به طریق BOO در حال پیگیری است.

    * برگزاری نخستین مناقصه بین المللی ساخت نیروگاه در ایران در سال 95

    آگهی پیش ارزیابی نخستین مناقصه بین المللی ساخت نیروگاه در ایران به منظور احداث بخش بخار نیروگاه "گنو" در بندرعباس 12 آبان ماه منتشر شد.

    «محسن طرزطلب» مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی در این خصوص گفت: "پیش بینی می‌شود انجام این پروژه 33 ماه طول بکشد و تا پیش از آن مدت، ارزیابی و سایر مراحل کاری از جمله تأمین منابع مالی صورت خواهد گرفت."

    وی افزود: "شرکت برق حرارتی در زمینه سرمایه گذاری بسیار فعال است و برنامه‌ریزی برای برگزاری مناقصه‌های بین المللی جهت انجام بروژه های ساخت نیروگاهی به صورت BOO تا 6 ماه آینده عملیاتی خواهد شد."

    برچسب ها