عصر خودرو

حمایت از توسعه روابط بانکی انگلیس با ایران

عصر بازار- یک مقام مسئول بانکی انگلیس در هم تنیدگی مسائل سیاسی و اقتصادی را عامل اصلی روند آهسته حل موانع بانکی غرب با ایران دانست.

حمایت از توسعه روابط بانکی انگلیس با ایران
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، «جاستین والکر» مدیر بخش جرائم مالی انجمن بانکداران انگلیس در سخنانی در جریان کنفرانس «چشم‌انداز تجارت و سرمایه‌گذاری انگلیس و ایران» گفت: شماری زیادی از بانک های عضو انجمن بانکداران بریتانیا راغب هستند تا با تهران روابط شان را گسترش دهند و در همین راستا این انجمن تلاش می کند تا به آنها در چارچوب همکاری های قانونی با ایران مشورت دهد.

    مدیر بخش جرایم مالی انجمن بانکداران انگلیس تصریح کرد: ما از اعضایی که علاقه مند به از سرگیری روابط بانکی با ایران هستند حمایت خواهیم کرد.والکر با این حال بیان داشت که نمی توان تحریم های اولیه آمریکا و دستورالعمل های اتحادیه اروپا در خصوص تجارت با ایران را نادیده گرفت.
    وی همکاری های بانکی با آمریکا و حضور پرسنل آمریکایی در سمت های تصمیم گیرنده در بانک های بزرگ را مانع اصلی گسترش روابط مالی با ایران دانست.والکر اضافه کرد که ایران در کانون توجه جرائم مرتبط با گروه ویژه اقدام مالی (FATF) قرار دارد و این مساله به ابهامات بانک های بزرگ در رابطه با گسترش همکاری های اقتصادی با ایران افزوده است.
    این فعال اقتصادی، صدور دستورالعمل های اصلاحی در خصوص تسهیل مراودات اقتصادی با ایران از سوی اوفک (دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی) در ماه جولای گذشته را مفید توصیف کرد، اما افزود: همچنان روشنگری های بیشتری بایستی صورت گیرد.
    وی درهم تنیدگی مسائل سیاسی و اقتصادی با یکدیگر را عامل اصلی روند آهسته حل موانع بانکی غرب با ایران توصیف کرد.
    والکر، چالش های بانکی میان کوبا و آمریکا را تقریبا مشابه مشکلات کنونی ایران دانست و بیان داشت که به رغم لغو تحریم های ثانویه علیه کوبا اما بانک های بزرگ همچنان رغبتی به از سرگیری مناسبات بانکی با این کشور ندارند.
    وی بیان داشت: تسهیل روابط کارگزاری میان بانک های بزرگ با ایران «زمانبر و پیچیده» است و نمی توان آن را نادیده گرفت.
    مدیر بخش جرائم انجمن بانکداران بریتانیا، فقدان دستورالعمل مشخص از سوی وزارت خزانه داری آمریکا در رابطه با آنچه «سعی و کوشش» بانک های بزرگ به منظور ازسرگیری روابط کارگزاری با بانک های ایرانی خوانده می شود را مورد انتقاد قرار داد و گفت: آمریکا بایستی گام های بیشتری را در راستای شفاف سازی برای همکاری های اقتصادی با ایران بردارد.
    وی افزود: می توان اقدامات بیشتری را در رابطه با تسهیل موانع بانکی نسبت به شرایط فعلی صورت داد.
    «گیلز تامسون» معاون امور تحریم و اعتبارات غیرقانونی وزارت دارایی انگلیس نیز در سخنانی در این کنفرانس از آمادگی این نهاد انگلیسی برای مشورت دادن به ایران در خصوص ابعاد و راهکارهای پایبندی به قوانین مرتبط با فتف (گروه ویژه اقدام مالی) خبر داد.
    وی هر گونه توطئه چینی از سوی دستگاه های نظارتی بر نظام بانکی ایران را رد کرد و گفت: «فتف» با هدف آزار نظام بانکی ایران تعبیه نشده است.
    در همین حال «ریچارد دالتون» سفیر سابق انگلیس و عضو ارشد اتاق بازرگانی انگلیس - ایران نیز از تاخیر در اجرای کامل برجام از سوی طرف انگلیسی ابراز تاسف کرد و افزود: به رغم تعهد سیاسی در پایبندی به برجام، اما تعهد لازم برای رفع موانع باقی مانده وجود ندارد.
    وی صدور دستورالعمل های اداری، برای گسترش همکاری های اقتصادی با ایران کافی ندانست و افزود که بایستی فهرستی از موانع باقی مانده استخراج و برای آن نقشه راهی مشخص شود.
    دالتون همچنین بر لزوم تعیین تاریخی مشخص برای حل تمامی موانع گسترش روابط اقتصادی با ایران تاکید کرد.
    در جریان دومین کنفرانس تجاری ایران که تحت عنوان 'چشم‌انداز تجارت و سرمایه‌گذاری انگلیس و ایران ' و با حضور شماری از مقامات ارشد انگلیسی و نیز سفیر جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه در لندن برگزار شد، مساله وجود موانع ارتباطات بانکی با ایران از جمله مواردی بود که از سوی سخنران اصلی نیز کاملا مورد اشاره قرار گرفت.
    حمید بعیدی نژاد سفیر جمهوری اسلامی ایران در جریان این کنفرانس با اشاره به ظرفیت های زیاد برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری میان تهران و اروپا، تصریح کرده بود ادامه موانع بانکی و برداشت‌های غلط و غیرواقع در خصوص وضعیت لغو تحریم‌ها مانع اصلی در گسترش روابط کارگزاری میان بانک های بزرگ با بانک های ایرانی است.
    بعیدی نژاد توجیه بانک‌های بزرگ در عدم همکاری و ارائه تسهیلات بانکی به ایران را «غیرقابل‌قبول» دانست و برداشت‌های غلط و غیرواقع در خصوص وضعیت لغو تحریم‌ها علیه ایران را عامل مانع اصلی گسترش روابط کارگزاری میان بانک‌های بزرگ با ایران دانست.
    بعیدی نژاد تصریح کرد: هیچ تحریم اروپایی علیه ایران وجود ندارد و شما می‌توانید در صورت هرگونه ابهام موضوع را از دفتر اتحادیه اروپا در این بروکسل سؤال و پیگیری کنید.
    «لیام فاکس» وزیر تجارت انگلیس نیز در سخنانی در این کنفرانس، با بیان اینکه تهران به تعهداتش در چارچوب برجام عمل کرده است، بیان داشت: حل موانع تعاملات بانکی با ایران در اولویت دولت انگلیس قرار دارد.
    وی بیان داشت: شرکت های انگلیسی مجذوب تنوع فرصت های اقتصادی در ایران هستند و افزود: ایران دومین ذخیره گاز دنیا، چهارمین ذخیره نفت دنیا و هفتمین ذخیره معادن دنیا را در اختیار دارد. علاوه بر اینکه بازار مصرفی ایران بسیار گسترده است.
    وزیر تجارت انگلیس با بیان اینکه «انگلیس به درستی بایستی روابط تجاری اش را با ایران گسترش دهد» افزود: ایران در معرض بازگشت به مدار اقتصاد جهانی قرار دارد بنابراین این مهم است که ما با یکدیگر همکاری کنیم تا از فرصت های تجاری و سیاسی به طور کامل بهره مند شویم.
    وی تصریح کرد: منابع ایران گسترده و فرصت های زیادی را در اختیار دارد. انگلیس آماده است تا در چارچوب تجارت آزاد از تمام فرصت های اقتصادی با ایران بهره مند شود.
    فاکس گفت: ایران هم‌اکنون فرصتی بی‌همتا برای سرمایه‌گذاری است.وی بیان داشت: بعد از فروپاشی شوروی، ایران بزرگترین اقتصادی است که به تجارت جهانی بازمی‌گردد.
    لرد «نورمن لامونت» فرستاده ویژه دولت انگلیس در امور تجاری با ایران نیز در جریان سخنرانی اش در این کنفرانس با انتقاد از اهمال طرف های غربی در اجرای کامل تعهداتشان در چارچوب برجام، از جمله رفع موانع بانکی با تهران، تصریح کرد: ایران شایسته بهره مندی از منافع کامل برجام است.
    این سیاستمدار انگلیسی از تاخیر در اجرای کامل برجام از سوی طرف های غربی ابراز تاسف کرد و خاطر نشان کرد: به عنوان نماینده ویژه دولت انگلیس در امور تجاری با ایران تلاش می کنم تا بر روی دولت در رفع موانع باقی مانده فشار بیاورم.
    این کنفرانس که در محل هتل «رویال گاردن» در دو جلسه صبح و بعد از ظهر برگزار شد، با استقبال خوب فعالان اقتصادی ایران و انگلیس، تحلیل گران و مشاوران اقتصادی مواجه گردید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو