عصر خودرو

نوسان اونس پیرامون مرز ۱۱۲۰ دلار

آرامش طلا به هم خواهد خورد؟

عصر بازار: فلز زرد هفته جدید کاری را تا این مقطع با آرامش سپری کرده است، امری که با توجه به بازگشت آرامش نسبی به بازارهای سهام جهان و انتظار برای برگزاری نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو جای شگفتی ندارد، اما آیا این آرامش در روزهای پیش از نشست بانک مرکزی آمریکا و بعد از آن نیز برقرار خواهد ماند؟

آرامش طلا به هم خواهد خورد؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، هر اونس فلز زرد که در نخستین روز کاری هفته با یک دلار افت به قیمت 1121 دلار رسیده بود، روز گذشته تا ساعت 7 بعدازظهر به وقت تهران نیز روی بهای 1121 دلار ایستاد، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی روز سه‌شنبه رقم خورده باشد. ثبات نسبی روز دوشنبه موضوع چندان عجیبی نبود؛ چراکه بازارهای آمریکای شمالی در این روز به مناسبت «روز کارگر» تعطیل بودند. از آنجا که بازار نیویورک مهم‌ترین تعیین‌کننده قیمت طلا در جهان است، بازارهای فعال در نخستین روز هفته میلادی نتوانستند قیمت طلا را چندان تکان دهند. این روند البته همیشگی نیست و بازارهای جهانی در صورت دریافت داده‌های مهم، حتی در صورت تعطیلی بازار نیویورک، شاهد نوسان‌هایی با دامنه زیاد می‌شوند. درهرحال اونس طلا که روز جمعه هفته گذشته با حدود یک درصد افت به قیمت 1122 دلار رسیده بود، روز دوشنبه تنها یک دلار افت کرد.

    اونس روز سه‌شنبه را با نوسان‌های کاهشی آغاز کرد، اما تا زمان نوشته شدن این گزارش از مرز 1120 دلار فاصله چندانی نگرفت. آرامش نسبی بازارهای جهانی فلزهای گرانبها در این روزها عمدتا مربوط به انتظار برای نشست ماه سپتامبر کمیته بازار آزاد فدرال رزرو است. بانک مرکزی آمریکا روزهای 16 و 17 ماه جاری میلادی نشست سیاست پولی برگزار خواهد کرد، نشستی که مهم‌ترین مساله آن زمان افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو است. در حالی که اونس در هفته‌های گذشته به دلیل تنش‌های اقتصادی در چین و جهان رو به رشد گذاشته بود، چشم‌انداز سیاست‌های پولی فدرال رزرو فشار روی این کالای گرانبها را حفظ کرده است.

    تازه‌ترین تحلیل «اینوستینگ» نشان می‌دهد که قیمت طلا در روزهای آینده پیش از برگزاری نشست فدرال رزرو آمریکا تحت‌تاثیر آمارهای اقتصادی آمریکا چین و سایر کشورهای در حال توسعه قرار خواهد داشت. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی اینوستینگ، انتشار گزارش اخیر وزارت کار آمریکا درخصوص وضعیت بازار اشتغال در ماه آگوست تا حدی چشم‌انداز نرخ بهره فدرال رزرو در نشست هفته آینده را مبهم کرده است. براساس این گزارش گرچه نرخ بیکاری آمریکا به پایین‌ترین سطح از آوریل 2008 میلادی رسیده، ولی اقتصاد این کشور در ماه گذشته میلادی تنها 173 هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کرده است. سطح دستمزدها نیز در این مدت با افزایش 3/ 0 درصدی روبه‌رو شده است. با این همه، جفری لاکر، رئیس فدرال رزرو ریچموند تاکید کرده است که دیگر نیازی نیست فدرال رزرو نرخ بهره را نزدیک به صفر نگه دارد و باید هر چه سریع‌تر نرخ بهره افزایش یابد.

    این روزها کارشناسان اقتصادی بر این باورند که قیمت فلز زرد تا زمان برگزاری نشست دو روزه فدرال رزرو آمریکا تغییر چندانی نخواهد داشت. به گزارش بلومبرگ، جوردن الیسو، تحلیلگر اقتصادی موسسه «استرالین بولیون» معتقد است: «طلا احتمالا تا برگزاری نشست دو روزه فدرال رزرو آمریکا و اعلام نتایج آن تغییر چندانی نخواهد کرد؛ چراکه سرمایه‌گذاران بین‌المللی منتظر روشن شدن تصمیم فدرال رزرو درخصوص سیاست‌های پولی و نرخ بهره هستند. «با وجود این، کارشناسان اقتصادی و تحلیلگران بازار طلا بر سر تصمیم احتمالی فدرال رزرو آمریکا در نشست آتی خود برای افزایش نرخ بهره همچنان اختلاف نظر دارند.

    در حالی که برخی مقام‌های فدرال رزرو آمریکا و گروهی از کارشناسان اقتصادی بر این باورند که فدرال رزرو در نشست سپتامبر برای نخستین بار در 10 سال اخیر نرخ بهره را افزایش می‌دهد، ولی گروه دیگری از تحلیلگران بر این باورند که فدرال رزرو در چنین شرایطی برای افزایش نرخ بهره آماده نیست.

    گمانه‌زنی درخصوص زمان دقیق افزایش نرخ بهره آمریکا به یک موضوع جدی در مباحث کارشناسان اقتصادی در ماه‌های اخیر تبدیل شده است. قیمت اونس طلا روز 24 جولای به کمتر از 1072 دلار رسید که این پایین‌ترین رقم در 5 سال گذشته به شمار می‌رود، اما تنش‌های اقتصاد چین و بازارهای سهام و همچنین رشد مقطعی نفت و افت شاخص دلار به رشد دوباره اونس کمک کردند. تعویق در افزایش نرخ‌های بهره به نفع قیمت طلا در میان مدت تمام خواهد شد. عدم قطعیت موجود در بازار می‌تواند در کوتاه‌مدت به نفع طلا تمام شود، اما محتمل بودن افزایش نرخ‌های بهره آمریکا همچنان مهم‌ترین عامل فشار روی طلا است. مساله این است که حتی اگر نشست ماه سپتامبر کمیته بازار آزاد بانک مرکزی آمریکا شاهد تغییر سیاست‌های پولی نباشد، دو نشست دیگر این کمیته در سال 2015 میلادی ابهام را در بازارها حفظ خواهد کرد.

    این ابهامات در دو روز گذشته کاملا به چشم آمده است. فعلا تازه‌ترین تحلیل فنی کارشناسان اقتصادی نشان می‌دهد که قیمت جهانی طلا در شرایط کنونی بین 1116 تا 1131 دلار در هر اونس در نوسان خواهد بود. به گزارش «اف ایکس استریت»، تحلیل تکنیکال حاکی است سطح حمایتی قیمت طلا در کوتاه‌مدت 1116 دلار خواهد بود و اگر این سطح شکسته شود، قیمت این فلز زرد تا 1109 دلار نیز کاهش خواهد یافت. از سوی دیگر سطح مقاومتی قیمت طلا نیز در این شرایط 1125 دلار است و اگر این سطح شکسته شود، قیمت طلا تا 1131 دلار افزایش می‌یابد.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو