عصر خودرو

نماد معاملاتی سنگ آهنی ها در آستانه بازگشایی قرار گرفت

عصر بازار : با انتشار نامه شفاف سازی شرکت های سنگ آهنی در بازار سهام نماد معاملاتی این شرکت ها پس از یک دوره توقف ۲ ماهه برای بازگشایی و از سر گیری معاملات آماده شد.

نماد معاملاتی سنگ آهنی ها در آستانه بازگشایی قرار گرفت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس؛ ناصر تقی زاده مدیر عامل گل گهر با ارسال نامه ای در روز سه شنبه هفته  گذشته به سازمان بورس اعلام کرده که "در مورد ابلاغیه کاهش قیمت گندله در حال حاضر عمده و مهم ترین رقم براوردی شرکت گل گهر مربوط به فروش گندله بوده که عمده سود برآوردی اعلامی در بودجه این شرکت نیز بر همین ساس محاسبه شده است. "

    در این نامه آمده است که "بررسی سوابق موضوع نشان می دهد هنگام برقراری حق انتفاع مقرر بوده حداقل 40 درصد بار مالی موضوع به قیمت محصولات شرکت های معدنی اضافه شود، ولی این موضوع باعث شد که ضریب قیمت فروش سال 93 گندله نسبت به سال 92 بر مبنای قیمت شمش از 25 درصد به 23 درصد کاهش داشته باشد .

    همچنین بواسطه کاهش قیمت شمش در سال 94 نسبت به سال 93 ناخود آگاه میانگین قیمت هر تن گندله حتی با ضریب 23 درصد حدود 700 هزار ریال کاهش پیدا کرده که این یعنی حدود 350 میلیارد تومان در سال ، درآمد فروش گندله با کاهش مواجه شده است."

    مدیر عامل گل گهر عنوان کرده که " سهام داران عمده و هیات مدیره گل گهر اعتقاد دارند که کاهش مجدد ضریب فروش گندله از 23 درصد به 20 درصد به موجب ابلاغیه وزارتخانه در کنار کاهش قیمت شمش به هیچ وجه اقتصادی نبوده و موجب کاهش درآمد شرکت حداقل به میزان 180 میلیارد تومان خواهد بود که با لحاظ اثر کاهش قیمت شمش به هیچ وجه اقتصادی نبوده و موجب کاهش درآمد شرکت حداقل به میزان 180 میلیارد تومان خواهد شد که با لحاظ اثر کاهش قیمت شمش عواقب سنگینی برای سهامداران در پی خواهد داشت. " بر این اساس موضوع ابلاغی (وزیر صنعت معدن و تجارت) تاکنون مورد تصویب سهامداران و هیات مدیره قرار نگرفته و در دست پیگیری است.

    در عین حال محمد نوریان مدیر عامل شرکت صنعتی و معدنی چادرملو نیز با ارسال نامه ای در 8 شهریور ماه امسال به سازمان بورس عنوان کرده که درخواست وزیر صنعت ،معدن و تجارت برای کاهش 3 درصدی حق بهره مالکانه بر نرخ فروش گندله (از 23 درصد به 20 درصد) قابل اجرا نیست.

    وی در این نامه آورده است که هیات مدیره شرکت های معدنی و صنعتی چادرملو و گل گهر امکان اجرای نامه وزیر صنعت را فراهم ندانسته اند. شرکت های معدنی و صنعتی چادرملو و گل گهر اعلام  نموده اند که همچنان آمادگی دارند، طبق توافق قبلی، محصولات خود را به نرخ های مورد توافق در اختیار کاخانجات فولادی قرار دهند.

    این مقام مسئول یادآور شده است،" از آنجا که هیات مدیره شرکت معدنی و صنعتی چادرملو تصمیم جدیدی را برای اصلاح اطلاعات پیش بینی سود هر سهم برای سال مالی منتهی به پایان اسفند ماه 94 اتخاذ ننموده است، اطلاعات ارسالی قبلی همچنان به قوت قبلی خود پایدار است."

    مجموع کل فروش داخلی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو مبلغ یک هزار و 926 میلیارد و 944 میلیون و 917هزار و 831 تومان برای سال مالی 94 پیش بینی شده که میانگین نرخ فروش کنسانتره و گندله تولیدی این شرکت به طور متوسط مبلغ 232 هزار و 162 تومان به ازای هر تن برای حجم 8 میلیون و 300 میلیون تنی فروش این شرکت اعلام شده است.

    سود هر سهم چادرملو در بودجه برآوردی سال مالی 94 پس از کسر مالیات و به طور خالص مبلغ 651 ریال پیش بینی شده است. سود هر سهم پس از کسر مالیات شرکت معدنی و صنعتی گل گهر نیز در بودجه امسال به طور خالص مبلغ 243 ریال براورد شده است.

    نماد معاملاتی شرکت های چادرملو،گل گهر و سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات همزمان با انتشار نامه نعمت زاده،وزیر صنعت ،معدن و تجارت مبنی بر کاهش 3 درصدی نرخ هر تن گندله به بهانه حمایت از فولاد سازان داخلی از 15 تیر ماه امسال تا به امروز از سوی سازمان بورس متوقف  شده است.

    برچسب ها