عصر خودرو

کیش اینوکس ۲۰۱۶ (۴۵)

مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار خبر داد:سرمایه گذاران خارجی به دنبال شریک ایرانی

عصر بازار- حسین فهیمی مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در جریان همایش "نقش روز افزون بازار سرمایه در شرایط کنوی اقتصادی ایران" همزمان با برگزاری نمایشگاه کیش اینوکس ۲۰۱۶ گفت: پس از ده سال تنش با جهان خارج و قطب های اقتصادی بالاخره کشور و مسئولان ارشد به سطحی از توانمندی رسیدند که موفق شدند بر سر یک میز با ۶ کشور به توافق جامع برسند و برجام به امضاء برسد.

مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار خبر داد:سرمایه گذاران خارجی به دنبال شریک ایرانی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار  ضمن بیان مطلب فوقف گفت: به موجب برجام بخش قابل توجهی از محدودیت ها و تحریم های ایران برداشته شد و استفاده از منابع خارجی مورد توجه قرار گرفت.

    عضو هیات مدیره سمات: با اشاره به هدف گذاری رشد اقتصادی 8 درصدی اظهار داشت: استفاده از منابع خارجی برای رسیدن به اهداف اقتصادی در نظر گرفته شده یک ضرورت است و اگر بخواهیم بازار سرمایه جایگاه اصلی خود را پیدا کند راهی جز جذب سرمایه گذاری خارجی وجود ندارد.

    وی با اشاره به اشتیاق طرف های خارجی گفت: سرمایه گذاران خارجی شرایط ایران را یک فرصت جدید ارزیابی می کنند و بدنبال یک رابطه تجاری با شریک جدید هستند.

    حسین فهیمی با تاکید بر اینکه این اشتیاق دو جانبه است گفت: مسئولان کشور نیز خیزی را برای بین المللی کردن بازار سرمایه برداشته اند.

    مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به سرفصل برنامه های این سازمان برای جذب سرمایه گذاری خارجی اشاره کرد و گفت: برای تسهیل جذب سرمایه گذاری خارجی گام های مهمی برداشته شد.

    فهیمی افزود: افزایش استانداردها در همه عرصه ها، شفافیت در اطلاع رسانی و پیگیری جدی عضویت در سازمان آیسکو، اقداماتی بوده که در این مسیر انجام شده، تا از این طریق به سرمایه گذار خارجی اعتماد داده شود که نه تنها حداقل استانداردها رعایت می شود بلکه برای افزایش استانداردها برنامه ریزی وجود دارد.

    وی ادامه داد: همکاری متقابل با ارکان متقارن خارجی از نهادهای نظارتی تا تشکل های خود انتظام در کشورهای هدف گذاری شده دومین گام است.

    فهیمی با اشاره به نهادهای مالی جدید گفت: ضرورت توجه به برخی نهادهای مالی پیش از این در بازار مغفول مانده بود که پس از برجام و تصمیم به جذب سرمایه گذار خارجی بیش از بیش ضرورت آن حس شد و در این مسیر راه اندازی موسسات اعتبار سنجی در بازار سرمایه در اولویت های کاری سازمان بورس قرار گرفت.

    وی در کنار این سرفصل های کلی به پروژه های معینی برای جذب سرمایه گذار خارجی اشاره کرد و گفت: تسهیل دسترسی به بازار و توسعه شبکه در سطح داخل و عرصه بین الملل از جلمه اقداماتی بود که برای جذب سرمایه گذار خارجی به صورت مستقیم و غیر مستقیم انجام گرفت. که این اقدامات منجر به افزایش دو برابری تعداد و حجم معاملات سرمایه گذاران خارجی شده است.

    فهیمی در ادامه به فراهم شدن انتقال وجوه از طریق شبکه های بانکی اشاره کرد و گفت: در دوران تحریم فقط از طریق صرافی ها امکان انتقال وجوه بود که هم اکنون از طریق دو بانک این سرویس به سرمایه گذاران ارائه می شود.

    عضو هیات مدیره سمات در ادامه به امکان افتتاح حساب برای سرمایه گذاران خارجی اشاره کرد و گفت: امکان افتتاح حساب برای سرمایه گذاران خارجی که قصد حضور برای دوره زمانی مشخص ندارند در شورای عالی بورس مطرح شده که بزودی تصویب و ابلاغ می شود.

    وی در ادامه به امکان دسترسی غیر مستقیم سرمایه گذاران خارجی اشاره کرد و گفت: از این طریق سرمایه گذاران در کشور مبدا امکان حضور در بازار سرمایه ایران را خواهند داشت و مهمترین پروژه در این خصوص ارتباط بین بازارها است که در فاز اول پیوستن به شبکه معاملاتی سایر کشور ها در حال نهایی شدن است.

    در پایان مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه در این خصوص توافقات با دو بانک صورت گرفته است، گفت: برای سرمایه گذاران خارجی میان مدت امکان گواهی سپرده برای کشور دیگر فراهم شده است.

    وی افزود: همچنین سرمایه گذاری بلند مدت و عرضه اوراق و پذیرش در سایر بورس های خارجی، از اقداماتی بوده که برای جذب سرمایه گذاری غیر مستقیم خارجی انجام گرفته است.

    برچسب ها