عصر خودرو

بانک مرکزی سریع‌تر یکسان‌سازی ارز را اجرایی کند

افزایش تقاضا علت گرانی دلار در بازار است

عصر بازار: یک اقتصاددان معتقد است: افزایش نرخ ارز در چند روز گذشته به واسطه افزایش حجم تقاضای واقعی در بازار آزاد رخ داده است.

افزایش تقاضا علت گرانی دلار در بازار است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، پویا جبل عاملی اظهار کرد: رویه بازار قبل و بعد از توافق هسته‌ای و نگارش برجام متفاوت است، قبل از توافق و نگارش برجام بازیگران بازار ارز در انتظار نشسته بودند و دست از فعالیت در این بازار کشیده بودند.

    او تصریح کرد: قبل از نگارش برجام میزان عرضه ارز که از طریق صادرات نفت و محصولات پتروشیمی صورت می‌گیرد دچار تغییری نشده بود و این در حالی بود که میزان تقاضا که یکی از عوامل نقش دهنده آن حجم واردات کشور است دستخوش تغییر شد و بخش خصوصی با تفکر کاهش نرخ انواع ارز بعد از توافق رویه خرید خود را تغییر داد و میزان خرید بسیارکاهش یافت.

    وی ادامه داد: آمار گمرک نشان از آن دارد که در سه ماهه نخست سالجاری مازاد تجاری وجود دارد که بیانگر کاهش میزان تقاضا در بازار ارز است.

    این کارشناس بازار ارز با تاکید بر این که با روشن شدن وضعیت پرونده هسته‌ای میزان تقاضا به روال سابق خود در حالی بازگشت که میزان عرضه به واسطه عدم رفع تحریم‌ها تغییری را شاهد نبوده است،‌ گفت: در مجموع می‌توان به این جمع‌بندی رسید که افزایش نرخ دلار به واسطه افزایش حجم تقاضای واقعی در بازار است.

    او در واکنش به این موضوع که گفته می‌شود بانک مرکزی با کاهش عرضه ارز به دنبال افزایش نرخ ارز برای جبران کسری درآمدهای دولت است، گفت: چنین صحبت‌هایی بی‌معنی است. زیرا بانک مرکزی با تمام دل و جان به دنبال یکسان سازی نرخ ارز است و این موضوع از رصد نرخ ارز مبادله‌ای مشهود است.

    این اقتصاددان با تاکید براینکه  بانک مرکزی علاقه‌ای به افزایش فاصله نرخ ارز مبادلاتی و آزاد ندارد، خاطرنشان کرد: اگر نرخ ارز بیش از حد در یک بازه زمانی افزایش یابد احتمال ایجاد فضای سفته بازی وجود دارد، به طور کلی در دل هر نوع افزایش قیمت، ایجاد فضای سفته بازی وجود دارد.

    جبل عاملی با تاکید بر این که بانک مرکزی مسوول افزایش نرخ ارز نیست، گفت: در زمانی که نرخ تورم بالایی در اقتصاد وجود داشته باشد به طور ناخودآگاه نرخ ارز روند افزایشی به خود می‌گیرد، بنابر این باید روشی در پیش گرفته شود که از شوک‌های آتی جلوگیری شود، با توجه به این که در دو سال گذشته نرخ ارز ثابت نگه‌داشته شده است ایراداتی در این زمینه به بانک مرکزی وارد است.

    به عقیده این کارشناس اقتصادی بانک مرکزی باید هرچه سریع‌تر تک نرخی کردن ارز را در بازار اجرایی کند. چراکه بانک مرکزی باید به این موضوع دقت داشته باشد در زمان فعلی که روند افزایشی در نرخ ارز وجود دارد تک نرخی، بازار سفته‌ بازی را رونق می‌بخشد. بنابراین نگاه بانک مرکزی نسبت به بازار ارز باید آینده‌نگر باشد.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو