عصر خودرو

موافقت وزیر صنعت با حذف عوارض صادراتی کنسانتره سنگ آهن

عصر بازار: از وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر می رسد، نعمت زاده با حذف عوارض صادرات کنسانتره سنگ آهن موافقت کرد.

موافقت وزیر صنعت با حذف عوارض صادراتی کنسانتره سنگ آهن
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن شب گذشته جلسه‌ای برگزار کرد که یکی از اعضای حاضر در جلسه اعلام کرد: محمد رضا نعمت زاده وزیر صنعت معدن و تجارت این تصمیم را با هدف ایجاد رونق در بخش معادن سنگ آهن و رشد صادرات غیرنفتی اتخاذ کرده است.

    مرحله نخست اخذ عوارض صادرات از سنگ آهن خام،‌ فرآوری شده( دانه بندی و کنسانتره) از اردیبهشت ماه سال 92 اجرایی شد که بر مبنای بخشنامه ابلاغی به گمرک جمهوری اسلامی ایران،‌ صادرکنندگان این ماده معدنی ملزم به پرداخت عوارض 40درصدی بایت صادرات سنگ آهن شدند. پس از آن در سال 93 نیز عوارض 20 تا 30درصدی برای صدور سنگ آهن خام و فرآوری شده اعمال شد.

    این تصمیم با توجه به اینکه در زمان رشد نرخ های جهانی سنگ آهن،‌ اتخاذ شده بود با هدف کنترل صدور این ماده معدنی و همچنین فرآوری و رشد ارزش افزوده در داخل کشور صورت گرفت. از سوی دیگر کاهش مصرف داخلی و صادارتی فولاد،‌ افت تقاضا برای سنگ آهن را برای تولیدکنندگان داخل کشور رقم زد که این امر در نهایت سبب بازنگری وزارت صنعت معدن و تجارت در آن تصمیم و لغو بخشنامه عوارض صدور سنگ ‌آهن شد.

    بر اساس مصوبه هیات وزیران، اعمال عوارض صادرات کنسانتره سنگ آهن از اختیارات وزارت صنعت معدن و تجارت است. پیش بینی می شود که با حذف عوارض، صادرات سنگ آهن،‌ روند افزایشی طی کند.

    برچسب ها